Ang Mattbyte.

chrille124

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
40
hedemora sverige
Hej jag är precis inne på att byta matta på min zl 500 -99
Undrar hur mycket man ska byta i samma veva?
Har hört att man ska byta slides,drivhjul och kedja stämmer det?

Till frågorna då blir ska man byta drivhjul eller kör man med det gamla och i så fall vad är det för delning original 2.52??

En till fundering är ny kedja vad är det för bredd på skivan 11 eller 13 15 är väl tveksamt?

glömde även fråga hur många länkar man behöver på kedjan?
Tacksam för svar

Mvh Christian

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna
Om du behöver byta sakerna beror ju på om de behövs...
Slides brukar vara slitna, passa på när du ändå tar ur boggien.
Kedja..nja. Har skotern gått långt? Om du ska dreva om den så kan du behöva en annan kedja.
Drivhjul behöver du väl bara byta om du ska ha en annan delning eller non-slip.

adacato

Medlem
24 okt 2007
24
0
1
Piteå
Slides kan vara slitna så det kan du kolla. Om du köper en matta med samma delning som original så behöver du inte byta drivhjul. 2.52 är en rätt vanlig delning och jag tror nog du har det på din maskin, men mät upp det så jag inte lurar dej.

Jag brukar passa på att kolla alla boggiehjullager när jag gör mattbyte. När skotern har gått några mil så kan lagrena vara lite ringrostiga och behöva bytas.

Kedjan brukar stoppa länge men som bubblan säger så ifall du ska dreva om skotern kan kanske en ny kedja behövas. Du kan nog få reda på all info om kejda och drev om du har någon verkstadshandbok eller liknande.

/ Adam

chrille124

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
40
hedemora sverige
Ok men om man ska mäta delningen så måste man väl lyfta ner boggien först eller går det att mäta den på plats?? Om jag förstått det rätt så ska man mäta det på drivhjulet?

Ska kolla det där med kedjan kanske är så att det står i boken lär kolla vid tillfälle.

Skotern har väl gått runt 800 mil.

Bra tips där med boggiehjullagren det ska jag kika när det blir dags:)

Tack för alla tips!!!

Någon som har nåt mer?

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hej
Om du tar reda på vilka drev du ska använda dig av kan jag fixa fram hur lång kedja du har.
Fick ett program av en här på forumet där man kan se vilken teoretisk toppfart du kommer att få och kedjelängd.

Mvh Stefan

adacato

Medlem
24 okt 2007
24
0
1
Piteå
Ok men om man ska mäta delningen så måste man väl lyfta ner boggien först eller går det att mäta den på plats?? Om jag förstått det rätt så ska man mäta det på drivhjulet?

Joo du kan mäta på drivhjulen men du kan även mäta på plats. Mät avståndet mellan klackarna i mattan. Du kan mäta från framkant på ena klacken till framkant på nästa. Avståndet ska då vara 64 mm om det är 2.52" delning.

chrille124

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
40
hedemora sverige

Joo du kan mäta på drivhjulen men du kan även mäta på plats. Mät avståndet mellan klackarna i mattan. Du kan mäta från framkant på ena klacken till framkant på nästa. Avståndet ska då vara 64 mm om det är 2.52" delning.
Aha ja det var ju enkelt:)

Ang drevningen så har jag väl inga planer på att ändra den.... Byter från 23 mm matta med orginal drev till 32. finns det behov av omdrevning i detta fall?

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
NEJ, Du behöver inte dreva om med en 32:as matta!

Jag håller på med samma procedur som du och byter matta till en 32:a, på min zl 500-99:a :rolleyes: Ringde bengans och frågade angående nerdrevning och han tyckte att man skulle köpa ett variatorkitt innan du drevade ner, om du nu är ute efter att få den rappare.

Jag har dock redan v-kit och för mig är det inte nog :bootyshake:
Det blir nog att köpa en ny 15 plattors kedja och dreva ner till 18/40, men det är jag det:rock:

Mvh Eric