Å det första är det ju inga lampor vi snackar om, utan dioder som, generellt, tål en hel del stryk.vad menar du med att den begränsar all ström ? den begränsar ju så mycket som det är angivet. mitt förslag va bara att man skulle ha en resistor med i kretsen för att undvika förstörda lampor pga toppspänningen men i det här fallet är det inte lika aktuellt eftersom det inte finns kondensatorer inblandat men aldrig fel att vara helgarderad om de ska bli riktigt gjort
En lysdiod har, utöver det faktum att den lyser, mer eller mindre identisk elektrisk funktion som en vanlig diod, d.v.s. ett "fast" spänningsfall i framriktningen och låg inre resistans. Det betyder att så länge du underskrider framspänningsfallet går ingen ström. När du når nivån för framspänningsfallet (tröskelspänningen) ökar strömmen dramatiskt, bara några tiondels volt i ökning kan ge stora strömökningar. En röd lysdiod har ett framspänningsfall på c:a 1.5 volt, kopplar du 8 i serie får du ett totalt framspänningsfall på 12 volt, för mycket för ett 12 voltsystem då det kan svikta till 10 volt så ett mindre antal dioder kopplas i serie, t.ex. 6 stycken som ger 9 volt över lysdioderna. Vill du sedan begränsa strömmen till max 20mA som är en vanlig gräns måste du ha ett motstånd. Säga att ditt system har som max 14 volt, 14 - 9 = 5 volt. 5 volt / 20mA = 250 ohm i serie med lysdioderna. Max effekt i motståndet blir 5 volt * 20mA = 0.1W, du behöver ett 0.1 watts motstånd. Vill du har mer än sex lysdioder får du parallelkoppla flera likadana kretsar.Ok.Bra då kan jag skita i motståndet.
Skulle inte det räckt med bara detta: Jag antar att vi pratar färdiga lysdiodlampor för fordon med 12 volt system? Då borde dom ha inbyggd strömbegränsning, så länge din skoter har en fungerande voltregulator borde allt vara OK. ??? :laugh::laugh::laugh:En lysdiod har, utöver det faktum att den lyser, mer eller mindre identisk elektrisk funktion som en vanlig diod, d.v.s. ett "fast" spänningsfall i framriktningen och låg inre resistans. Det betyder att så länge du underskrider framspänningsfallet går ingen ström. När du når nivån för framspänningsfallet (tröskelspänningen) ökar strömmen dramatiskt, bara några tiondels volt i ökning kan ge stora strömökningar. En röd lysdiod har ett framspänningsfall på c:a 1.5 volt, kopplar du 8 i serie får du ett totalt framspänningsfall på 12 volt, för mycket för ett 12 voltsystem då det kan svikta till 10 volt så ett mindre antal dioder kopplas i serie, t.ex. 6 stycken som ger 9 volt över lysdioderna. Vill du sedan begränsa strömmen till max 20mA som är en vanlig gräns måste du ha ett motstånd. Säga att ditt system har som max 14 volt, 14 - 9 = 5 volt. 5 volt / 20mA = 250 ohm i serie med lysdioderna. Max effekt i motståndet blir 5 volt * 20mA = 0.1W, du behöver ett 0.1 watts motstånd. Vill du har mer än sex lysdioder får du parallelkoppla flera likadana kretsar.
Jag antar att vi pratar färdiga lysdiodlampor för fordon med 12 volt system? Då borde dom ha inbyggd strömbegränsning, så länge din skoter har en fungerande voltregulator borde allt vara OK.
Man vet ju aldrig men någon kanske lär sig något också!Skulle inte det räckt med bara detta: Jag antar att vi pratar färdiga lysdiodlampor för fordon med 12 volt system? Då borde dom ha inbyggd strömbegränsning, så länge din skoter har en fungerande voltregulator borde allt vara OK. ??? :laugh::laugh::laugh: