Ny Skoter! 440?

AlexanderB

Välkänd medlem
30 nov 2007
162
0
6
Stockholm
Ohjjj!
Blir snart 16 och det är dags att skaffa ny skoter...
Jag har funderat på dessa skotar:
1.Polaris pro xr 440,fråga: skär dom mye eller?
2.Polaris pro x2 600, fråga: är det samma chassi som på xr 440
3.Ski-doo Mxz 500/600, fråga: Går dom bra i lössnö?
4.Ski-doo Rev 440-03, fråga skär dom mye?¨

Tackar för svar!
/Alexander
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Sv: Ny Skoter!

Gillar du att skruva. Byta kolvar och betala lite soppa är 440 inget dumt alternativ. Dock en för kortare snabba turer med polarna än en bruksmaskin. Skulle nog säga att 600 är mer en standard att sattsa på för funktion och pris i längden. 440 är som sagt billigare dock.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Sv: Ny Skoter!

måste bara fråga säger ni stockholmare mye eller?
men för att besvara din fråga så, 440:in drar ju mer bränsle och kräver lite mer pyssel, men dom skär väll inte så mkt som vissa tror, bara du sköter om den så ska det inte vara några problem. men kräver somsagt mer tid. vad ska du ha skotern till? budget? kan bli lättare för oss att hjälpa dig då:)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sv: Ny Skoter!

Nog kan du tjöpa en 440. Det spelar ingen roll om de håller länge för man hinner inte köra så långt innan snön börjar tina bort där nere.
 
R

Robin

Herre gud vad ni är trångsynta och okunniga som talar så om 440.

Ska jag ta mig själv som ett ex. min Rev 440.
Körde hela sesongen utan att röra en skruv, annat än statorn som brann (Vanligt skrotax fel) och att jag bytte till SLP PP skidor.
Förra ägaren körde också hela sesongen utan att byta kolvar, vad hade jag i komp? 9,3-9,4, detta alltså efter 2 sesongers körande, dvs mer än 200 mil. Hur vida ägare före det bytt vet jag ej men det betvivlar jag starkt.

Tog den mycket soppa? Ja om man tycker 2-3L milen är mycket så får man nog skaffa sig en e-tec.
Det var aldrig tal om några 5-6L milen, inte ens i det djupaste pudret.

Bestyckade jag om den var annan halvtimme? Jag rörde inte förgasarna på hela sesongen. Och körde i allt från djupa dalar till fjälltoppar, skillnaden finns ju men den var så otroligt liten att det går att leva med.

Är 440 rätt maskin om man jämnt håller sig utanför leden? Nej. Det är en liten och kraftlös motor som lever på varven. Tappar du fart så tappar du driv. Ett större motoralternativ är rätt val för dig om du tycker om att pudersurfa.
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Herre gud vad ni är trångsynta och okunniga som talar så om 440.

Ska jag ta mig själv som ett ex. min Rev 440.
Körde hela sesongen utan att röra en skruv, annat än statorn som brann (Vanligt skrotax fel) och att jag bytte till SLP PP skidor.
Förra ägaren körde också hela sesongen utan att byta kolvar, vad hade jag i komp? 9,3-9,4, detta alltså efter 2 sesongers körande, dvs mer än 200 mil. Hur vida ägare före det bytt vet jag ej men det betvivlar jag starkt.

Tog den mycket soppa? Ja om man tycker 2-3L milen är mycket så får man nog skaffa sig en e-tec.
Det var aldrig tal om några 5-6L milen, inte ens i det djupaste pudret.

Bestyckade jag om den var annan halvtimme? Jag rörde inte förgasarna på hela sesongen. Och körde i allt från djupa dalar till fjälltoppar, skillnaden finns ju men den var så otroligt liten att det går att leva med.

Är 440 rätt maskin om man jämnt håller sig utanför leden? Nej. Det är en liten och kraftlös motor som lever på varven. Tappar du fart så tappar du driv. Ett större motoralternativ är rätt val för dig om du tycker om att pudersurfa.
Håller helt och hållet med föregående talare, för mycket gissningar om 440... Har själv haft en sno pro 440. Behövde inte röra nåt på 2 säsonger, byte till den större 35 liters tanken. Det var det jag skruvade :) Samma för bränsleförbrukningen, drar inte alls så mycket som många verkar tro :)
 
Last edited: