Vilka pysslar med utförsåkning?(är skoterlift intressant?)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Som rubriken då, pysslar ni med utförsåkning?
Och skulle det vara intressant att göra toppturer med skoter? Där skotern fungerar som lift. Jag fick idén tidigare idag och postar i rent spekulativt syfte än sålänge.

Ett upplägg där man kör omkring mellan några förutbestämda toppar och åker nerför dem och skotern får dra upp åkarna några gånger innan man fortsätter till nästa. Jag kan tänka mig att många känner sig alltför låsta av liftarnas stationäritet.
Så då frågar jag forumet, finns det intresse att göra nåt liknande?
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Det man kan undra är ju om haschpulkare eller skidåkare vill vara med om en skräckfärd uppför fjällsidorna? För du kan nog räkna med att få gasa på rejält om du skall mata dig upp på ett fjäll i 1 meters pudersnö med en, eller två, skidåkare på släp bakom :D

Jämför tex om du provat klättra lite med valfri kälke.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Skulle tycka det var askul att hänga i ett snöre efter en skoter upp för en fjällsida.

Skulle nog vara roligare upp än ner nästan.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Det man kan undra är ju om haschpulkare eller skidåkare vill vara med om en skräckfärd uppför fjällsidorna? För du kan nog räkna med att få gasa på rejält om du skall mata dig upp på ett fjäll i 1 meters pudersnö med en, eller två, skidåkare på släp bakom :D

Jämför tex om du provat klättra lite med valfri kälke.
Man kan ju tänka sig att man preparerar de fjällen man planerat att använda sig av innan själva färden? Kör upp ett par gånger dagarna innan färden är planerad, så behöver man ju inte mata upp i 1 meters puder :)

Mvh Pontus
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det är sällan det finns just 1 meter pudersnö på en fjällsida.
Oftast är det den lite halvhårda sega halvpackade snön med runt 20-30 och ibland upp mot 40 cm. Den riktigt roliga åkningen är ju just på de ställen där det har blåst till drivor och snödjupet är riktigt varierande. Så jag tror verkligen att det borde gå att köra så att man hamnar i lite snö.

Vidare var min tanke en Niila bakom en mountain. Ta av skidorna/snowboarden och släng den i lådan där bak och sätt dig i sätena så kör föraren upp dig.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Jag tror det är en bra idé Tomas! Är det du som kommit på den? Det vore verkligen inte likt dig ;) Det ger ju åkaren en mycket större frihet att välja var de vill åka än vad de får när de använder sig av liftsystem. Dessutom blir ju även själva färden upp någonting roligt, och inte bara nedfärden :)

Mvh Pontus
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag tror det är en bra idé Tomas! Är det du som kommit på den? Det vore verkligen inte likt dig ;) Det ger ju åkaren en mycket större frihet att välja var de vill åka än vad de får när de använder sig av liftsystem. Dessutom blir ju även själva färden upp någonting roligt, och inte bara nedfärden :)

Mvh Pontus
Tack så mycket.
Jo det är jag som kommit på den. Och ja, det är likt mig för jag är bäst. Punkt.:D;)
Men tog en titt i nya naturkompaniet-katalogen där de som alltid har med en kundtext som beskrev lyckan med toppturer osv. Där i texten hittade jag uttalandet "det är värt 4 timmars jobb för ett åk". Jag tror att det mest bara är en omskrivning för att de är för fina för att använda motordriven hjälp för sånt använder bara busar och grobianer. Förutom liftar, det är av någon märklig anledning acceptabelt.:hmmmm: Kulturvänsterns vägar äro outgrundliga...
Nåjå, skit i det. Jag kom ju på att vi alltid har gjort så, föräldrarna har skjutsat mig med både bob och skidor uppför fjällväggarna.

Men jag känner ingen som jag kan tänka mig verkligen vill följa med och åka förutom typ en och då blir styckepriset så högt. Men jag tänkte mig att fler sitter i samma sits här. Så därav denna tråd.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Tack så mycket.
Jo det är jag som kommit på den. Och ja, det är likt mig för jag är bäst. Punkt.:D;)
Men tog en titt i nya naturkompaniet-katalogen där de som alltid har med en kundtext som beskrev lyckan med toppturer osv. Där i texten hittade jag uttalandet "det är värt 4 timmars jobb för ett åk". Jag tror att det mest bara är en omskrivning för att de är för fina för att använda motordriven hjälp för sånt använder bara busar och grobianer. Förutom liftar, det är av någon märklig anledning acceptabelt.:hmmmm: Kulturvänsterns vägar äro outgrundliga...
Nåjå, skit i det. Jag kom ju på att vi alltid har gjort så, föräldrarna har skjutsat mig med både bob och skidor uppför fjällväggarna.

Men jag känner ingen som jag kan tänka mig verkligen vill följa med och åka förutom typ en och då blir styckepriset så högt. Men jag tänkte mig att fler sitter i samma sits här. Så därav denna tråd.
Du kan ju säkert lura med några rika norskar kring påsk och tjäna en bra slant på affären :)
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
på vintern brukar vi bygga skidhopp hos en kompis med brant lägda och då brukar vi dra upp med skoter och rep efter som man hänger i:) med skidor går det skitbra lite svårare med bräda då man helst måste hålla ut för att inte stålkanterna ska skära ner, men går helt klart bara man får vara längst ut:)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
TTT

Vilka håller på med utförsåkning då?
Jag kan inte tänka mig att jag är den enda som pysslar med utförsåkning utöver skoterkörandet.

Vilka är intresserade eller åtminstone positivt inställda till just skotertransport?
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Jag aktiv utförsåkare och jag hade väldigt gärna följt med på en sån tur!

Vi gjorde lite sånt förra året, fast inte på stora fjällkedjor precis, men på ett ganska högt berg ute i skogen. Åkte upp med skotrar på ett spår som kompisarna hade gjort några dagar innan, sen var det bara att ta skidorna och åka hur man ville ner, skitkul!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Då kanske vi skulle ha gjort en liten lista på de intresserade så att det är lättare att pejla intresset. Som sagt enbart i spekulativt syfte och inget bindande. Därmed börjar väl jag då.

1. arjeplogarn

Kopiera bara listan från föregående post, lägg till en till punkt och skriv dit ditt namn.