Råd vid köp av Yamaha XLV 540 -82.

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Hej,:hello:
jag ska köpa en XLV 540 från 1982 för 3000:- Jag kan ingenting om skotrar, och inget om motorer, har faktiskt heller alldrig åkt skoter förut. Men ska göra det i vinter!

Kan någon ge mig lite tips på vad jag ska kolla efter, eller fråga försäljaren efter?
Jag vill ha en skoter som man iallafall kan köra på i vinter, utan en massa krångel, och därför undrar jag om det kan vara värt att köpa en för 3 000 eller ska man lägga ut mer?

Vet någon vad de vanligaste felen är på den här modellen, och hur mycket det isåfall kan gå på att laga eller byta ut?

Ha det så bra sålänge.
Vänligen
Isyan.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Hej,:hello:
jag ska köpa en XLV 540 från 1982 för 3000:- Jag kan ingenting om skotrar, och inget om motorer, har faktiskt heller alldrig åkt skoter förut. Men ska göra det i vinter!

Kan någon ge mig lite tips på vad jag ska kolla efter, eller fråga försäljaren efter?
Jag vill ha en skoter som man iallafall kan köra på i vinter, utan en massa krångel, och därför undrar jag om det kan vara värt att köpa en för 3 000 eller ska man lägga ut mer?

Vet någon vad de vanligaste felen är på den här modellen, och hur mycket det isåfall kan gå på att laga eller byta ut?

Ha det så bra sålänge.
Vänligen
Isyan.
Hej ! finns hur ganska mycket att kolla om man har kunskap, te.x kompprov, dem dära brukar ha tendens till att skära på ena cylindern. Om du köper en skoter för 3000kr får du nästan räkna med krångel. Men kolla på den lite i övrigt, kolla igenom boggien, sekundär variatorn ( om plastklackarna är slitna/inte är kvar) om du kan, kolla efter ev sprickor m.m

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Hej, tackar för svaret. Men om jag köper en för 3000:-, och det är genom en skoterbutik, brukar dom ge iväg skotrar som är dåliga? Kan man be dom göra en grundöversyn, så att man vet vad som ska fixas och så?
Om skotern börjar krångla, tycker du att det är värt att köpa en för 3000 eller ska man börja med en lite dyrare?

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Hej !
Om du köper en skoter för dom pengarna tycker jag att du skall kolla så att allt fungerar allafall. Kolla Lyset fram och bak ,broms att den fungerar. Testa skotern. kör gärna en sväng om det finns snö för det nu. Lyssna på motorn låter den bra, ta tag i primär variatorn, den främre på motorn, känn så att ramlagren känns bra, dvs inget klapp, ta i hårt när du känner. Sen är det väl ett allmänt intryck av skotern som du bör kolla på.
Ser den hel och fin ut, Vicka upp skotern på sidan rulla runt mattan och kolla att den ser hel ut. Sen om du köper en skoter för 10 000 är det inte säker att det är ett bättre köp.