fmx/hopp skoter, Hjälp! 60-90k

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Är stensugen på att börja hoppa med skoter i vinter!, har redan börjat planera lite osv, vill veta vad som är bäst om man ska hoppa, men jag antar att det blir en 307cm lång skoter för att dom borde vara stadigast, nå mer man ska tänka på? nå speciellt märke eller modell som är hållbar, själv gillar jag raven men tycker min 550 är på tog för lite att köra med!! lite sugen på en lynx RS 600 -09 men dom är lite väl dyra!:hmmmm:
Har ca, 60-90,000kr att lägga på en fin stadig skoter, kommer även köra lite freeride och ligga lite led med familjen och kompisar osv,
Är helt vilsen i hopp å skoter jungeln just nu! :confused:
Tacksam för svar // mvh Enberg:rolleyes:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Med den budgeten har du ju rätt stora val. Gillar du REV chassit är det väl bara att köpa en med mer motor, 600 eller 800... Du måste väl inte köpa en RS modell även det är klart att de är mer förstärkta, misstänker att en "vanlig" mxz funkar väldigt bra den med. Men jag är dålig på exakt vad som skiljer mellan brp modellerna så invänta fler inputs...
Annars gillar jag givetvis IQR chassit, bra skit det ;)

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Med den budgeten har du ju rätt stora val. Gillar du REV chassit är det väl bara att köpa en med mer motor, 600 eller 800... Du måste väl inte köpa en RS modell även det är klart att de är mer förstärkta, misstänker att en "vanlig" mxz funkar väldigt bra den med. Men jag är dålig på exakt vad som skiljer mellan brp modellerna så invänta fler inputs...
Annars gillar jag givetvis IQR chassit, bra skit det ;)
Ja är faktist lite inne i IQR och inte IQRR och även 08-09ans Rave RS, båda låter som spännande, stadiga och potenta maskiner :)

LeffePe

Aktiv medlem
11 mar 2009
76
0
6
jag har haft både R och RR, skillnaden är inte så värst stor, när man hoppar ramp / leker. förutom att R,en kräver mer skruva och blir dyrare i längden så jag bytte till en RR ist, och har inte behövt röra en skruv:). men som sagt en dröm när man hoppar ramp / leker.

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
vad är det för skilnad på iqr och iqrr? har bara sett iqrr

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
jag har haft både R och RR, skillnaden är inte så värst stor, när man hoppar ramp / leker. förutom att R,en kräver mer skruva och blir dyrare i längden så jag bytte till en RR ist, och har inte behövt röra en skruv:). men som sagt en dröm när man hoppar ramp / leker.
Tror det lutar mest mot en 09as Rave RS 600, verkar vara helt underbara ;D

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Är stensugen på att börja hoppa med skoter i vinter! lite sugen på en lynx RS 600 -09...
Var det inte du som nyss skulle köpa en assault 800???

För att svara på frågan skulle jag ha köpt en iq rr eller ski-doo/lynx RS.

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Var det inte du som nyss skulle köpa en assault 800???

För att svara på frågan skulle jag ha köpt en iq rr eller ski-doo/lynx RS.
Hade ju tänkt mycket på de tidigare, men om jag ska börja hoppa å ha mig så känns det stadigare med en kort, visst kanske man får köra fast lite mer med kort, men en lång känns som att det är lättare att knäcka chassit på eller boggien, sen är ju RSen förstärkt på fabrik.. man blir så vilsen i skoter världen när man bara har kört 550 tidigare...