variatorkit, varför?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Tja.
tängte bara höra om nån som vet varför man har ett variatorkit?
vad är syftet? du får ju inte mer effekt av det, eller?
/N:beer:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en std bestyckad variator är en kompromiss av en mängd egenskaper , den ska gå bra när de är högtryck på havsnivå å även på funka på våren i fjällen , den ska ha ett inkopplingsvarv som ger bra acc men är behagligt att starta med och inte gräver ner sig i lössnö , remmarna ska hålla så bra som möjligt (eller struntar dom i det ?) , den ska inte varva för mkt då man kör lungt för att spara bränsle mm mm .....

med en annan uppsättning kan man optimera vissa egenskaper men helt omöjligt alla !
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Tja.
tängte bara höra om nån som vet varför man har ett variatorkit?
vad är syftet? du får ju inte mer effekt av det, eller?
/N:beer:
Får citera mig själv från en tidigare tråd :)

Variatorkit ändrar helt växlingskurvan för din maskin. Orginal så justeras de flesta maskiner till en grundinställning som skall klara alla möjliga olika förhållanden; lössnö, finåkning, ledpiskning, kladdföre. Nackdelen med detta är att orginalinställningen kan vara lite slätstruken eftersom den måste vara så allsidig. I ett kit ingår ofta både primär och sekundärfjäder, annan helix samt andra vikter. Skillnanden på en kit:ad maskin och en orginal kan ofta vara helt enorm. Förutsatt att själva kit:et är anpassat för den körstil du vill ha. Nackdelen kan vara att maskinen blir mera hetsig (nu förutsätter jag att du vill ha det så) och därmed växlar på hårdare. Detta kommer i sin tur att resultera i en ökad bränsleåtgång samt troligen ökat remslitage.
Visst går det att rackla på med att själv byta helixar, ramper och vikter mm, men det blir ofta ett djäkla bängel om man inte tycker att ligga under huven och skruva är det roligaste som finns. Färdiga kit är förvisso svinaktigt dyra men de är i de flesta fall väl utprovade och har bra inställningsmöjligheter.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Okej.
men hur fungerar det där med vikter?
såg att jag skulle ha 60gams vikter.
men vad händer om jag tex sätter på 58grams som ska sitta på en 600?
den borde ju vara ut fortare eller?
kan typ inget om det där med fjärdara å vikter.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Okej.
men hur fungerar det där med vikter?
såg att jag skulle ha 60gams vikter.
men vad händer om jag tex sätter på 58grams som ska sitta på en 600?
den borde ju vara ut fortare eller?
kan typ inget om det där med fjärdara å vikter.
Då växlar den ut senare.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
motorn varvar upp snabbare och varvar mer , finns det mer effekt vid dom högre varven så växlar den ut/upp snabbare = accar bättre , i annat fall blir det tvärt om
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
vad ska man ha för grejer för att få bra acc har en m5 är ju inte så power i motorn men hade vela ha så det går som ett spjut upp till 100 just över behöver inte gå fortare.. vet ej hur den är drevad ?