Ni som kan om Ranger Mountain 800

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
RM 800 är en ruskigt snygg skoter, som verkar vara riktigt bra!

Mitt tips är att du gör ett komptest på den, och kollar om du har jämna värden på båda cylindrarna.
Sen kanske någon Rotax-guru här inne, kan förklara exakt hur du kollar upp vevlagret/packboxen?
 
B

Biosteel

RM 800 är en ruskigt snygg skoter, som verkar vara riktigt bra!

Mitt tips är att du gör ett komptest på den, och kollar om du har jämna värden på båda cylindrarna.
Sen kanske någon Rotax-guru här inne, kan förklara exakt hur du kollar upp vevlagret/packboxen?

det kan ju inte bli nån annan än Melmaq här på forumet :beer:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . då de e en lynx tycker jag 2stroke bör rycka in för en artfrände ;-)

Men i övrigt så:
Jag tycker de e såpass enkel procedur att kolla de där själv, ta en till 2 dagar lungt och stilla mekande så lär du dig motorn när du tage isär den och då så kan du kolla den.
Om du känner för de.

Som nordland säger
Nu har den iof efter varje vinter gått direkt till verkstan som servat och mekat med den.
och detta anser jag är ett vinnande recept i en skoter/motors framgångssaga, om man gör de själv eller om en verkstad gör de är sak samma, bara man gör de metodiskt, inte slarvar med rena ytor och packningar, inte slarvar med smutsiga gängor, inte drar grejjer på känn, använd momentnyckel. Då äre lungt.

Har du vårt att avgöra lagrens skick?
ta med veven/lagret till en kunnig på verkstad/ÅF och låt dem kolla, tar de 50-150:- för sin åsikt må de vara hänt.

Jag skulle gärna vara skotermek, men jag har inte utbildningen av tillverkare för detta eller tid i livet just nu, men
Pratade med en skoterfirma i veckan men han tyckte inte att man skall börja riva motorn för att kolla i fall om det fel på han
så skulle jag definitivt kanske sagt om jag kände på mig att jag hadde en chans att tjäna lite pengar på en kund. Nu kanske de var fult sagt av mig, men om din mekaniker brydde sig om dig, eller din maskin, eller att tjäna lite mer pengar än att ge dig ett sånt uttalande så skulle han kanske sagt.

Kom in med maskinen så gör vi en liten servicekoll på den och meddelar dig hur mkt en renovering kostar. Vi tar en 500-700:- för kollen men då vet vi ju hur din motor mår, eller hur? det är upp till dig.
visst är de förståeligt att han inte vill debitera får någe i onödan, att inte få hjälpa dig att laga någe, men han måste ju få betalt, man vill ju inte riva din motor och sätta ihop den och bara konstatera inga fel och sen ta 1000:- betalt. men han måste ju ha lön för jobbet..

Ja ni förstår hur jag menar, jag tycker dessa påståenden är sanna.

dumt att inte kolla/utföra service
dumt att skruva i sånt som funkar

Hoppas jag hjälp tid lite i tankarna iaf.
:eek:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
. . då de e en LYNX tycker jag 2stroke bör rycka in för en artfrände ;)

Men i övrigt så:
Jag tycker de e såpass enkel procedur att kolla vevaxel lagren själv,
ta 1-2 dagar lungt och stilla mekande så lär du dig motorn när du tage isär den och då så kan du kolla den.
Har du svårt att avgöra lagrens skick ?
ta med veven/lagret till en kunnig på verkstad/ÅF och låt dem kolla,
tar de 50-150:- för sin åsikt må de vara hänt.
Okey... 700 mil på en 2003'a motor......

Jag håller helt med melmaq om att du bör riva för att kolla vevaxeln om du så att säga vill kunna lita på din nyinköpta maskin i vinter och nästa osv.

Innan du plockar isär något så tar du ett ordentligt komp prov med varm motor.

Att byta :
Minst Kolvringar alternativt Kpl. kolvar gärna då Original då kvaliten är betydligt bättre än Pirat
( Har du tid och råd så köp tyska Wössner kolvar. )

Att kolla :
Kolla noga hela reed korgarna.
Är dem dåliga så köp Kpl Boyesen korgar.


OBS !! Var mycket försiktig då du tar bort kolvbultarna då nål lagret består av lösa nålar Original.





.
 
Senast redigerad av en moderator: