Matta o ruta till venture mp

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Nej den är inte höjd, fast dämparen är om chimsad. så det kanske gör den högre bak? Jag vet inte hur mycket lättare, men pakethållaren väger säkert 10kg och extra sätet också lika mycket, som man tar bort lätt med två skruvar (har satt dit vingskruvar nu) när man åker själv.

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Om man kör fast så sätter man ihop dom två aluminiumrören med en skarv, och sedan ett specialspännband. Så lyfter man skoter rätt upp och sedan tippar man alltihop åt sidan, så är det bara att åka vidare:)

Attachments

• 180,4 KB Visningar: 47

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Det är en egen tillverkad på vår firma. Finns att köpa i stål, men jag tycker dom är för tunga så jag gjorde en egen aluminium.

Jag sätter fäst den i fästet till dragkroken, men man måste ju ha höjd om man körtfast djupt, eller att snön är djup.

Var ute och provade MP idag utan pakethållare, mycket smidigare! och med nya styr stål käns den som helt ny skoter!

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Det är en egen tillverkad på vår firma. Finns att köpa i stål, men jag tycker dom är för tunga så jag gjorde en egen aluminium.

Jag sätter fäst den i fästet till dragkroken, men man måste ju ha höjd om man körtfast djupt, eller att snön är djup.

Var ute och provade MP idag utan pakethållare, mycket smidigare! och med nya styr stål käns den som helt ny skoter!
Det är möjligtvis inte så att det kan tillverkas flera?
:)
/peder

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag är ev också intresserad av den där lyften. Är man ensam ute så är man ju rätt körd om man måste börja lyfta:Cry:

Är det orginalmattan på? tycker kammarna ser värre ut.

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Kollade upp ett pris.

300:-+moms =375:- för en "sats" (2st aluminiumrör+en rörskarv) totallängd=1420mm

Så skicka mig ett PM om ni är intresserade.

Spännband köper man här:
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-6050

Rörfästen till skotern:
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=21-136-13

Rörskarven och spännbandet får man han i någon slags låda eller sätta fast på skoter.

Så lyfter man skoter rätt upp och sedan tippar man alltihop åt sidan, så är det bara att åka vidare:)

Inga fler ryggskott:bigsmile:

Pherra

Medlem
22 jan 2006
32
1
1
Bumpar denna tråd för att kolla om nån hittat nån ruta som passar ok och som är lääägre än aset som sitter original.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Lyftar tråden lite och frågar om det är någon som sett/hört/läst om någon som monterat Turbo på en Venture MP/lite? Vore en rolig att veta hur den blev. Är jäkligt nöjd med maskinen och tycker den tar sig fram bra men saknar några HK.
/R

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
nä, men här har du en till som lekt med tanken.
tänk att stoppa i turbo och en rejäl matta sen åka runt med högruta och packbox o köra ifrån snorisar :eyebrows: vilken sleeper

phazerns turbokit borde väl passa hyfsat

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jo det hade varit jäkligt kul!

Turbon på Phazer sitter under dynan och är väl svårt att gå dit på Lite/mp då utrymmet inte finns där eller? Sedan går ju avgaserna ut i bandtunneln och inte vid dynans slut. Mycket mod för att för det att fungera tro?

Balkanboy

Aktiv medlem
25 sept 2008
65
1
8
43
Karlskoga
SÅ kan inte nån komma med bilder på en MP med högkamms matta. Funderar själv på en sån så
vart köper man matta och förlängning. Fixar jag detta då behåller jag MP-n ett år till.
Grymt nöjd med den . åker utan krängnings hämmare . .

HerrJonsson

Medlem
1 feb 2011
24
0
1
Arvidsjaur
www.modshop.se
På NTC håller vi just nu på att förlänga en MP till 396 om jag inte minns fel åker det på en 51mm matta på den. Det är lite mer arbete än vanligt att förlänga då den inte finns några färdiga chassie-läppar att montera. Draget är en annan del som kräver lite fix för att funka.
Om det inte blir för dyrt och meckigt kommer vi att tillverka ett kit av detta.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Tänker ni montera turbo på den? Låter intressant berätta gärna mer om du kan! Mvh//Robert

aries

Ny medlem
21 jan 2011
4
0
1
Kiruna
Hej!
Hur höga kammar går det att ha utan att göra allt för stora modifieringar( byta drivhjul och dyl.)?
Jag anser ju liksom att allt under 44 mm är slicks:)

Har inte skaffat mig en MP ännu men är på något konstigt vis sugen på en, tror att det skulle vara en perfekt stugskoter men då måste det på en värre matta:)

//Åke