Borde väl funka att koppla en sån här till lampan.
http://rinab.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=14170
http://rinab.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=14170
Borde väl funka att koppla en sån här till lampan.
http://rinab.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=14170
mm kan väll funka om man får "rakare" växelström.
är väll det de är på nyare skotrar?
jo ja tror ja fattar
såhär? http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning
men om jag sätter en likriktare på den så blir den väll lite rakare och då kanske det funkar?
men att.jag har ju min IQ nu med 440 motorn ombyggd till 600..de är ju whatever..skulle de funka tror ni att jag smackar på Xenon på min skoter?=)
jag satt också och funderade på en kondensator. det kan funka för att fylla i "glappen" i Spänningen. om inte annat kan det se ganska roligt ut med en 1 farads konding under huven.. men ett annat problem som kan uppstå tror jag är att när man släpper ner motorn på tomgång håller den inte alltid 12 volt.. men det går ju provaSätt en ordentlig kondensator på matningen till Xenonboxen. Vet inte exakt hur stor som behövs, det måste du nästan testa dig fram till... Om du eller nån polare har en typ 1-farads kondensator från nåt bilstereobygge liggandes, så kan du ju prova med den...
Sätt dit en likriktare (om du inte redan har likriktad spänning).
Se till att ha riktiga kablar genom "hela kedjan" till belysningen. Inga 0,75 kvadrats högtalarkablar. Och inga halvt ihopklämda skarvhylsor från Biltema på kablarna...
Då har du STÖRRE chans att få igång belysningen.
så jag ska ta en kondensator från ett bilsteriobygge från txe mds och koppla in?
Inga problem. Drivspänning för Xenon är oftast 9-16 volt. Borde hålla.jag satt också och funderade på en kondensator. det kan funka för att fylla i "glappen" i Spänningen. om inte annat kan det se ganska roligt ut med en 1 farads konding under huven.. men ett annat problem som kan uppstå tror jag är att när man släpper ner motorn på tomgång håller den inte alltid 12 volt.. men det går ju prova
//erik
Inga problem. Drivspänning för Xenon är oftast 9-16 volt. Borde hålla.
jag satt också och funderade på en kondensator. det kan funka för att fylla i "glappen" i Spänningen. om inte annat kan det se ganska roligt ut med en 1 farads konding under huven.. men ett annat problem som kan uppstå tror jag är att när man släpper ner motorn på tomgång håller den inte alltid 12 volt.. men det går ju prova
//erik
Ett alternativ är ju att montera ett litet 12v batteri på skotern. Och så tar du ström från voltregulatorn till plus polen så du får laddning. En likriktare mellan såklart då batterier enbart laddas med likström. Sedan kopplar du från batteriet till lyserna. Och då kommer du få sätta en strömbrytare mellan batteriet och lamporna för att kunna tända och släcka.
Sen vet jag inte om det kan räcka med en likriktare på ingånde växelström till lamporna. Då får du åtminstånde likspänning.
Misstänker att E-tecen kör likspänning i systemet original eller?Har xenon utan batteri, fungerar hur fint som helst, tänder på tomgång utan blinkningar. Har bara kopplat in mig så jag har 12v på kabeln som ska gå till batteriet.
Misstänker att E-tecen kör likspänning i systemet original eller?