xenon lyser inte

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
på mins står det

V in 9-16V

V nom 13,5V

I nom 4,5A

I in max 10A

P 55W norm

V start 23kV max

du har rätt..vid starten drar lamporna 23000v, alltså balasten gör om 12v till 23000v, men då med en rejäl strömsänkning för att de ska gå ihop.. även effekten sänks just vid start har ja för mig och när den väl har tänt så ökar effekten sucksesivt jämt med att lampan lyser starkare å starkare, och spänningen sjunker ner till 9v..

testade mina gamla lampor som jag haft i bilen och balastern i skotern igår..dem blinkade..men då är ja osäker ifall de är för att dem inte får nog med ström eller om de är lamporna.för jag har ha som för mig att lamporna var helt seck när jag bytte..dom bara blinkade..så ska testa vidare idag med andra lampor=)..återkommer med resultat:)
 

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
tror du ett 12v batteri med 1,3 Ah räcker eller borde man ha 3,2 Ah?
ska nog fara in till stan till veckan och köpa batteri + likriktare
Har du fått till det? annars kom jag och tänka på en annan sak som det diskuterades om förut. Att använda en kondesator. Tex ta en glimtändare. Eller ger dem på för lite ström för att starta lyset?
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Har du fått till det? annars kom jag och tänka på en annan sak som det diskuterades om förut. Att använda en kondesator. Tex ta en glimtändare. Eller ger dem på för lite ström för att starta lyset?
nej jag har inte fått till de.
jag skiter i de å säljer de eller sätter de på bilen nästa sommar.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Höll på länge med mitt också och det bara blinkade när batteriet inte längre orkade driva det, men så hade jag dynan borta så bara för att prövade jag att ta ström från baklyset och helt plötsligt FUNKAR DE :D Tog ström från org kontakten till strålkastaren förut men tydligen funkar inte de. Pröva ta ström från t.ex baklyset du också ;)

Har ju i princip samma skoter som dig och vid tomgång har jag aldrig under 11v på tomgång men behövdes ändå ett (i mitt fall) tomt batteri så funkade det perfekt ;)

Har då kopplat på följande vis : växelström in i 25A likriktare, från likriktare till batteri, från batteri till ballast. Så nu har jag bara en ström brytare mellan batteriet och ballasten, så när xenonet inte används laddas batteriet :)
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Höll på länge med mitt också och det bara blinkade när batteriet inte längre orkade driva det, men så hade jag dynan borta så bara för att prövade jag att ta ström från baklyset och helt plötsligt FUNKAR DE :D Tog ström från org kontakten till strålkastaren förut men tydligen funkar inte de. Pröva ta ström från t.ex baklyset du också ;)

Har ju i princip samma skoter som dig och vid tomgång har jag aldrig under 11v på tomgång men behövdes ändå ett (i mitt fall) tomt batteri så funkade det perfekt ;)
om jag tar där så kan jag ju bara ha ett lyse inkopplat och så har jag ju inget baklyse.

men ska testa i morrn
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
om jag tar där så kan jag ju bara ha ett lyse inkopplat och så har jag ju inget baklyse.

men ska testa i morrn
Du klipper ju såklart kabeln och "stjäl" ström ur samma som baklyset ;) Finns många fler ställen där det är 12v, handtagsvärmare osv.

Men tidigare satt jag stift i orginal kontakten till en lampa i framlyktan och då blinkade det bara. Så leta åt ett annat ställe att ta ström ifrån och se om det funkar lika bra som för mig :)
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Du klipper ju såklart kabeln och "stjäl" ström ur samma som baklyset ;) Finns många fler ställen där det är 12v, handtagsvärmare osv.

Men tidigare satt jag stift i orginal kontakten till en lampa i framlyktan och då blinkade det bara. Så leta åt ett annat ställe att ta ström ifrån och se om det funkar lika bra som för mig :)
fungerar inte från handtagsvärmarna, har testat de :S

men ska kanske kolla lite på de i morrn
 

steklund900

Aktiv medlem
14 nov 2008
52
0
1
Långsele
Ett litet överslag med lite grova skattningar:

CCA mäts vid 0grader C. Så den bör säknas en hel del vid kallt batteri (-20?). Några högprestanda batterier med spec tappade ca 25%, så sämre för vanliga men hur mycket...
Kollar man på större batterier eller något enstaka små med spec. CCA vanligen minst 10ggr Ah.
Läste spec på ett av biltemas "backup" batterier med 1.2Ah. Det skulle idealt klara MAX 24A 30sek (~ -1.8v polspänning) och 48A 5sek (~ -3.7v polspänning) vid någon snäll temperatur... Dock även fel typ av batteri för ett fordon.

Spänningen ut från batteriet sjunker med last. Därav lägre spänning.

Batterikapacitet * approximering Ah mot CA, spänning (vid storlast) för motsvande effekt. Då ni varit mycket inne på effekt tidigare.

(skattning vid 0grader, enligt cca mätning.)
1,3Ah * 10 = 13A, vid 10v peak 130 W
(kallt eller dåligt batteri motsv mindre Ah: 4ggr)
1,3Ah * 4 = 5.2A, vid 10v peak 52 W
(anges för vissa batterier... : 15ggr)
1,3Ah * 15 = 19,5A, vid 10v peak 195 W

(skattning vid 0grader, enligt cca mätning.)
2Ah * 10 = 20A, vid 10v peak 200 W
(kallt eller dåligt batteri motsv mindre Ah: 4ggr)
2Ah * 4 = 8A, vid 10v peak 80 W
(anges för vissa batterier... : 15ggr)
2Ah * 15 = 30A, vid 10v peak 300 W

3,2Ah * 10 = 32A, vid 10v peak 320 W
(kallt eller dåligt batteri motsv mindre Ah: 4ggr)
3,2Ah * 4 = 12,8A, vid 10v peak 128 W
(anges för vissa batterier... : 15ggr)
3,2Ah * 15 = 48A, vid 10v peak 480 W

Så ja, i de flesta av dessa överslagsräkningar borde enbart batteriet klara att tända en xenon ballast. Sen så borde ju generatorn tillföra en del energi. Hur snäll eller elak jag varit i överslagen får ni bedömma själv. Är ingen expert på just batterier men lite el har man väl blivit drabbad av.

Med tanke på skillnad i priser på små batterier, finns ingen självklar andledning att välja det mindre pga pris. Storlek är det kanske lite att vinna på men inte direkt mycket. Sen tycker jag att alla dessa små batterier brukar tappa kapacitet ganska fort, dom tå inte så mycket styck innan det märks.

De gånger jag köpt xenonkit (ganska många gånger) så brukar jag innan montering kolla att de funkar korrekt genom att koppla dem till min batteriborrmaskins acc och den är på 12v & 2A och lamporna är tända hyfsat länge innan det börja blinka. Har aldrig kollat hur länge men det är iallafall 10min