Renegade eller Mach Z ?

frezet

Medlem
19 okt 2007
44
0
1
Funderar nu på en nyare skoter.

Det kommer att bli en Renegade eller en Mach Z.

Vad det är för skillnad på en Renegade och Mach Z? :hmmmm:
Hur funkar dom i lössnö och på led?

Tacksam för svar! :hello:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Haha oj! HELT olika maskiner!!

Renegaden är ju en sk hybrid, den ska gå bra på led OCH i snö. Den är oftast 345 lång och har högkamsmatta (32 eller 44 mm)

Mach Zan är ju bara gjord för led tycker jag.. den går ju fort så inihelvete men snö vettefan.. klart den tar sig fram, men den är inte gjord för snö =)

frezet

Medlem
19 okt 2007
44
0
1
Båda är en 06:a

Mach Z:an som jag har kikat på har en 44:s matta och gått 300 mil.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vi kan väl dra det lite till sin spets, och kalla Mach Z'an "Lakeracer", och Renegaden "Crossover", dvs led/lössnömaskin.

Vad har du för behov? Var kör du?

frezet

Medlem
19 okt 2007
44
0
1
Det är mest lössnö/led som man vill åt :rock: .... men det finns många sjöar som lederna går över, så ca 40% blir sjökörning (transport sträcka).

Vad bör man kolla på dessa maskiner?
Har hört ex att renegade 800 har en opålitlig motor? :afraid:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Rotax 800-motor är sannolikt en av världens mest feltolkade produkter...

Det är en mycket bra, karaktärsfull, skojig motor.
Men! Om man inte servar den rätt, dvs fettar om de yttersta vevaxellagren då och då (Läs: var 5-600:e mil), så råkar man gärna ut för ett litet haveri...

Och förstå att det INTE bara är 800cc detta gäller, utan hela Rotax serie III. Finns en tråd här på forumet ang Serie III-problemen, men ta den med en nypa salt.

Ang ditt skoterköp så hade jag valt Renegaden alla dar i veckan. Mach Z och lössnö är inte nån optimal kombination. Den är inte gjord för det...

frezet

Medlem
19 okt 2007
44
0
1
Ok. :)

Vilken årsmodell ska man välja?
-05, -06, -07 ?

Vilken får man "mest" för pengarna?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mest för pengarna är ohyggligt svårt att säga...

Men om du hittar en maskin som ser fin ut överallt, med 1 tidigare ägare sen den var ny, med dokumentation på servicebesök samt med kvitto på omfettning av vevaxellager, ev. kolvbyte, då börjar det likna nåt...

Den bör absolut ha X-paketet, vilket innebär bättre stötdämpare och lite annat lull-lull, minns inte...

Om jag, som nu har en ny Renegade och tidigare hade en kort REV, skulle välja att köpa en billigare maskin, då hade jag TVEKLÖST köpt en Summit X-RS -07.

X-RS har ett antal chassieförstärkningar som de vanliga inte har, den har rotax 800R-motor (inte lika hårt drabbad av vevaxelproblemen), den har betydligt mer påkostad fjädring/dämpning runt om, dom tar sig fram riktigt bra. Och dom är riktigt snygga, om du frågar mig...

Tyvärr finns inte Renegade som X-RS... Synd!

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag är inget Rotax fan, men skulle lätt ha valt en Renegade alla dagar i veckan! Oavsett motor eller årsmodell..

4

426H

Två totalt olika skotrar. MachZ är en sänkt ledracer byggd för släta pistmaskinpreparerade leder som dom har på vissa ställen i kanada och usa. En riktigt potent maskin om man gillar den typen av åkning (och har tillgång till sådana leder). 1000 sdi motorn var ju "värst" då det begav sig, och den går riktigt hårt. Tyvärr finns det en anledning till att den bara var i produktion i 3 år. 800:an är en evighetsmaskin i jämförelse med den. Jag skulle valt en renegade -07:a eller möjligtvis en -06:a. Hittar du en fin som gått max 400 mil är det bara att slå till!
Att sätta 44 matta på en machZ är som att sätta crossdäck på en R1.

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Två totalt olika skotrar. MachZ är en sänkt ledracer byggd för släta pistmaskinpreparerade leder som dom har på vissa ställen i kanada och usa. En riktigt potent maskin om man gillar den typen av åkning (och har tillgång till sådana leder). 1000 sdi motorn var ju "värst" då det begav sig, och den går riktigt hårt. Tyvärr finns det en anledning till att den bara var i produktion i 3 år. 800:an är en evighetsmaskin i jämförelse med den. Jag skulle valt en renegade -07:a eller möjligtvis en -06:a. Hittar du en fin som gått max 400 mil är det bara att slå till!
:aetsch:
http://www.youtube.com/watch?v=A0d3B7MPqUg

Renegade utan tvekan, ser inget som mach Z'an är bättre på förutom att åka fort på leden.

tobbilobbi

Medlem
2 aug 2009
32
0
1
Piteå
Vad är anledningen då?

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Jag åker en Renegade 1000 -06a å är helnöjd med den! Hade en Mach Z -05a innan men bytte till en Renegade för att den har bättre allround egenskaper! Så jag skulle satsa på en Renegade om jag vore du!

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
Jag har nyss köpt mig en renegade 1000 -06 men har bara hunnit avverka 1.5 mil med den än. Helnöjd än så länge!
Å av dem 1,5milen har jag avverkat nån kilometer =) , kan säga att mattlängden är nästan ett måste för att få fast alla hästar i backen.
Som sagt, renegade är vad jag tycker en ultimat led racer som klarar sig grymt långt i lössnön utan att sätta sig!
Fördelen med en längre maskin på leden är att den går mjukare över alla gropar då mattan är 345cm.