Är det svårt att få tag i en ny hd till min laptop?

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hejsan!

Min dator har givit upp! Trycker jag på On så går den igång men den lixom knäpper några gånger sen dör den! skärmen är svart.

Tar jag ur hårddisken och provar så går allt igång utan knäpp, kommer dock inte så långt utan operativsystemet. skärmen lyser.

Detta måste väl vara hårddisken som sagt upp sig?

Vart får jag tag på en ny hårddisk?? Vad ska man ha?? mäter man dom i tum? Den som sitter i nu heter HITACHI Travelstar 100gb, datorn är en 2,5 år gammal asus.

MVH / Andreas
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Oj de är inga problem att hitta ny hårddisk! Gå in på nån datorbutik, dustinhome, komplett.se, inet.se..

Så väljer du 2.5" hårddisk.. sedan äre bara vraka å välja vad du vill ha!

Jag säger 5400 är nästan för slött (det är de hårddisken varvar).. skaffa heldre en 7200 RPM (som varvar snabbare)

Då kommer datorn bli snabbare :D
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag rekommenderar en SSD solid state disk, den får din gamla laptop att bli snabbare än en nu....



Åtkomsttiderna är hissnande... Men den är dyr... ;)
 
B

Biosteel

Hejsan!

Min dator har givit upp! Trycker jag på On så går den igång men den lixom knäpper några gånger sen dör den! skärmen är svart.

Tar jag ur hårddisken och provar så går allt igång utan knäpp, kommer dock inte så långt utan operativsystemet. skärmen lyser.

Detta måste väl vara hårddisken som sagt upp sig?

Vart får jag tag på en ny hårddisk?? Vad ska man ha?? mäter man dom i tum? Den som sitter i nu heter HITACHI Travelstar 100gb, datorn är en 2,5 år gammal asus.

MVH / Andreas
Oj de är inga problem att hitta ny hårddisk! Gå in på nån datorbutik, dustinhome, komplett.se, inet.se..

Så väljer du 2.5" hårddisk.. sedan äre bara vraka å välja vad du vill ha!

Jag säger 5400 är nästan för slött (det är de hårddisken varvar).. skaffa heldre en 7200 RPM (som varvar snabbare)

Då kommer datorn bli snabbare :D

tum storleken är inte det viktigaste grabbar för det första så måste du ju veta vilka HDD som är kompatibla med din dator och om det är sata diskar osv. sen säger inte RPM allt för mycket då det enbart talar om hur snabbt den snurrar men står absolut INGENTING om hur mycket information som tas in vid varje behandling av packeten.:eviltongue:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
"datorn är en 2,5 år gammal asus." Vad tror du det är då? ;) HITACHI Travelstar 100gb är en IDE disk

Förr så håller jag med vad du säger.. då kunde disken varva 100000 rpm men vara långsam

Dock idag så är 7200 snabbare (MS) än en 5400 rpm, dvs 7200 har kortare söktid = snabbare

Men vill man vara extrem så SSD solid state disk precis som nordland säger.. det är sjukt vad den utklassar övriga "vanliga" diskar :)
 
B

Biosteel

"datorn är en 2,5 år gammal asus." Vad tror du det är då? ;)

Förr så håller jag med vad du säger.. då kunde disken varva 100000 rpm men vara långsam

Dock idag så är 7200 snabbare (MS) än en 5400 rpm, dvs 7200 har kortare söktid = snabbare

Men vill man vara extrem så SSD solid state disk precis som nordland säger.. det är sjukt vad den utklassar övriga "vanliga" diskar :)

jag har en bra förhållning att inte tro utan ger tips på vad han ska leta efter först och främst en disk som passar datorn och då spelar det ingen roll om disken går snabbare än variatorn på tikkas catzilla eller är större än pentagons server. kompatibilitet först :ciao:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
6

600xrs

http://www.dustinhome.se/pd_5010101491.aspx

Där har du en bra disk.. hade glömt att IDE "bara" fanns i 5400.. så länge sen ja höll på med dom

Bara plugga in å köra! Western digital fungerar klockrent

Edit: Har du lust att vänta ett tag så får Netonnet in den billigare om ca 2 veckor

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/intern-harddisk/sata-2_5-tum/WesternDigital-ScorpioBlue120GB25(113023,4055)

/F
Jo WD funkar ungefär lika bra som rotax 800 :)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
tum storleken är inte det viktigaste grabbar
Ännu ett IQ-befriat svar från Biosteel...:stupid:

Hårddiskens fysiska storlek är väl ändå det första man bör kolla att det stämmer, om man inte vill ha disken utanför chassit.

99,9% av alla laptops av TS årgång har 2,5" hårddisk.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ännu ett IQ-befriat svar från Biosteel...:stupid:

Hårddiskens fysiska storlek är väl ändå det första man bör kolla att det stämmer, om man inte vill ha disken utanför chassit.

99,9% av alla laptops av TS årgång har 2,5" hårddisk.
Hahaha :laugh:

som sagt lycka till å trycka in en 3.5" in i hans lappis.. 2.5" it is