Plats för 2 skotrar

Uffe2

Aktiv medlem
13 okt 2009
64
0
6
Krokom
Jag har 2 skotrar och en tiki 250c släp. Hur kan jag få med både skotrarna, med en enkel och lätt konstriktion upp på släpvagnen.
Släppets storlek: 265 lång och 169 bredd .

Är det överhuvudtaget möjligt och lagligt? :hmmmm2:

Jag skulle vilja få lite tips om detta . Vad och hur skall man bygga ?

eastbay

Välkänd medlem
31 mar 2008
100
0
16
Härnösand
Far min han byggde ett flak som var lika bred som skärmarna på vagnen som man helt enkelt lägger ovanpå lämmarna. Fungerar jätte bra, men jag vet ej om det är lagligt.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag har sett många som bygger en träkonstruktion som dom lägger ovanpå lämmarna. Om det är lagligt eller inte törs jag inte svara på, Sätt reflexer eller lysen i hörnen så syns du bättre efter vägen. Bilprovningen kan nog svara på detta, du behöver inte så brett eftersom du ställer den ena framåt och den andra bakåt.
Lycka till.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Bredden på släpet original ska räcka för 2 maskiner. Det är längden det faller på.

Men det är väll bara smida ihop ett "flak" som du lägger ovanpå och drar fast i vagnen.
Använd fantasin.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Som flera tidigare sagt-bygg en ram och lägg ovanpå lämmarna, helt lagligt så länge bredden inte överstiger 2,50m. (Om jag minns rätt-det är några år sen jag kollade på saken.) Kraven är att konstruktionen tål belastningen av lasten och tryggt förankrad-inget av kraven är ju speciellt svårt att uppnå.
Jag har vid flera tillfällen utnyttjat mig av SJ-pallar som man lägger över lämmarna som ena skidan får vila på, spänn fast och kör! Lite trixigt, men det går.

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Som flera tidigare sagt-bygg en ram och lägg ovanpå lämmarna, helt lagligt så länge bredden inte överstiger 2,50m. (Om jag minns rätt-det är några år sen jag kollade på saken.) Kraven är att konstruktionen tål belastningen av lasten och tryggt förankrad-inget av kraven är ju speciellt svårt att uppnå.
Jag har vid flera tillfällen utnyttjat mig av SJ-pallar som man lägger över lämmarna som ena skidan får vila på, spänn fast och kör! Lite trixigt, men det går.
Den maximala bredden på ett fordon (last indräknad) får inte överstiga 2,6 m, så nästan rätt! Kom bara ihåg att lasten ej får skjuta ut mer än 20 cm på vardera sida av ditt fordon.

Ditt släp är 169cm bred, alltså får det finnas 20 cm till på varje sida. Totala bredden blir då 169+40= 209cm.

Har körkortsboken framför mej och läser innantill :)

Det framgår dock inte ifall man ska räkna på bilens bredd om den tex är bredare än släpet. Men kör på 20cm på vardera sida!

Finns det ingen som har en bild som man kan bilda sig en uppfattning?:stupid:

Tänk dej ditt släp, sedan sätter du på en stor skiva på hela släpet, som täcker allting. Klart. Finns inte mycket å rita. Men om du verkligen inte förstår ska jag rikta en bild!