Vilken skoter har du möjlighet att spänna remmen så pass hårt så att de skulle funka? Samt har med verktyg för att utföra denna åtgärd? Men kan även jag inflika dårå å säga att det var inte frågan om att dra igång med annan skoter utan det var på egen hand genom att springa bredvid skotern och skjuta på i styret, ungefär som med en moped etc... Vilket jag anser vara helt omöjligt bara sådär ändå. Visst fan kankse nån jävel lyckas efter lite justeringar här å där! men inte bara ändå ute efter leden!
I princip alla skotrar, krävs inte att spänna remmen så pass mkt att den ligger och greppar på sekundären. Har själv gjort samma misstag på första maskinen och stod länge och funderade på varför maskinen ville frammåt när man försökte starta.
Verktyg för att justera remspänningen finns oftast om till och med alltid i tillhörande verktygspåse. Har man inte det så är det oftast bara en insexbult med låsmutter, inga spec verktyg för att utföra denna åtgärd
Något man ute på leden skulle kunna fixa på 2-3min.
Istället för att slita isär sekundären vid rembytte (både i garage och skog) brukar jag på alla mina maskiner (utom de från brp) istället släppa på remspänningen och bara kränga av remmen, på med ny rem och justera spänningen igen. Lättare än att slita med skivorna och jag slår ju 2 flugor i en smäll i och med att remspänningen är totalt olika på en gammal sliten ut töjd rem och en ny.
Att genom detta sätt bogsera igång en skoter ser jag inte som några problem alls faktist.
BRP maskiner har ju sin smarta lösning vid rembyte då man använder ett "special" verktyg för att sära skivorna, detta "special verktyg" ersätts med lätthet mot en vanlig tak lampkrok :laugh: då gängorna är exakt samma, M6/M8 eller vad det nu är.