Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope vilken sida är du på?

B

Biosteel

I den här tråden erbjuder jag en enkel video för att visa kraften hos linux och frammarschen för öppen källkod och ett regimbyte inom kampen av operativsystem som snart är ett faktum.

Jag personligen sitter på detta operativsystem då det är en kraftfullare lösning än vad Microsoft har att erbjuda. så låt det här bli den stora Linux tråden för den minorietet av smarta datoranvändare som trots allt använder det. Och som dom flesta redan vet så utförs avancerade crackingmetoder med detta operativsystem. Och fördelen gentemot vilken Microsoft version som hellst så är det mer lättdrivet.


Enjoy

http://www.youtube.com/watch?v=h905pHzkXPw
 
Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Linux är överlägset Windows..

Dock så är jag fortfarande på Windows sida.. varför?

Ptja, jag har helt enkelt börjat forska i Linux än, jag kan inte alls hur det fungerar o ja känner mig inte sugen att lära mig heller.. än

Dock så tycker jag att Windows faktiskt tar utvecklingen frammåt.. Vista var skit, men nya W7 har jag kört sedan 7100 på både stationära och bärbara och inte haft ett enda problem.. varken BSOD eller nå kompabiltetsproblem.. Windows uppfyller mina behov i dagsläget. Nu som student på LTU så fick jag också Windows 7 av Microsoft.. så de gjorde ju inte ont heller.

MEN

Linux är överlägset...

Fan Bio, du å jag håller med varann för en gång skull :D
 
E

ejwbegysv

Kan meddela att snowmobile.se körs på linux, CentOS 5.3.

Dock inte helt utan M$ :) Den nya servern som kommer att lanseras inom kort körs virtuellt på en Windows 2008 R2 Hyper-v server. Den nya servern står på Umeås stadsnät med 1gbit uppkoppling, dock begränsar brandväggen för tillfället till endast 100mbit :)
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Wow :eek: Hur mkt kostar det att köpa? Tror du min dator pallar det?

Min dator:
AMD athlon 64 X2 Dual-core 4400+
2gb RAM, mer minne är ju inga problem att fixa.
Nvidia Geforce 9600
 
B

Biosteel

iamfredrik


du säger att du inte vet hur det fungerar ? men vad beror det på? det är för att du medflera inte orkat lära er. tyvärr så har windows aldrig lett utvecklingen framåt vad grundar du det på?. dom här 2 operativsystemen är så olikt uppbyggda så attsäga att nån leder utvecklingen är svårt. men skulle man försöka dra en paralell till det så hur många skrivbord kan man ha i windows ?? 1 mig veterligen!!

i linux kan du ha upp till 32 stycken. jo du hörde rätt. 32 stycker skrivbord där du kan spela film på ena medans du skriver på msn på det andra.
att man måste ha ett halvtaskigt anitvirusprogram för att microsoft programvaran är så instabilt uppbyggd för just angrepp av trojaner osv är inget nytt. när det gäller säkerhet stabilitet så slår ingenting just linux då ett antivirus program är överflödigt och inte behövs då den interna säkerheten redan är hög nog.

haha jadu det är inte allt för ofta vi håller med varandra men smaken är som baken man har sina åsikter.
 
B

Biosteel

Wow :eek: Hur mkt kostar det att köpa? Tror du min dator pallar det?

Min dator:
AMD athlon 64 X2 Dual-core 4400+
2gb RAM, mer minne är ju inga problem att fixa.
Nvidia Geforce 9600
som sagt det är gratis och laddas ner på www.ubuntu.se

pallar din dator windows xp så driver du runt detta utan problem. det är trots allt överlägset windows då det handlar om att få datorn att orka. jag har aldrig sett nån windows version som klarat av att komma ner på den lilla systemprestanda som linux tar.:afraid::rock:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
iamfredrik


du säger att du inte vet hur det fungerar ? men vad beror det på? det är för att du medflera inte orkat lära er. tyvärr så har windows aldrig lett utvecklingen framåt vad grundar du det på?. dom här 2 operativsystemen är så olikt uppbyggda så attsäga att nån leder utvecklingen är svårt. men skulle man försöka dra en paralell till det så hur många skrivbord kan man ha i windows ?? 1 mig veterligen!!

i linux kan du ha upp till 32 stycken. jo du hörde rätt. 32 stycker skrivbord där du kan spela film på ena medans du skriver på msn på det andra.
att man måste ha ett halvtaskigt anitvirusprogram för att microsoft programvaran är så instabilt uppbyggd för just angrepp av trojaner osv är inget nytt. när det gäller säkerhet stabilitet så slår ingenting just linux då ett antivirus program är överflödigt och inte behövs då den interna säkerheten redan är hög nog.

haha jadu det är inte allt för ofta vi håller med varandra men smaken är som baken man har sina åsikter.
Som sagt, jag vet inte varför inte inte velat lära mig, jag har väl anpassat mig efter Windows så jag är ju "nöjd med det jag har".

Jag menar att utvecklingen gått frammåt att det blir mera stabilt, mindre crasher, snabbare "start" av allt.., mindre virusagrepp, men åter igen, jämför man så ligger det ilää med Linux MEN, jag har anpassat mig till Windows åter igen, så jag är som sagt nöjd med det, MEN (fan va många men de var) Linux om man vill ha "det bästa"

/F
 
B

Biosteel

Som sagt, jag vet inte varför inte inte velat lära mig, jag har väl anpassat mig efter Windows så jag är ju "nöjd med det jag har".

Jag menar att utvecklingen gått frammåt att det blir mera stabilt, mindre crasher, snabbare "start" av allt.., mindre virusagrepp, men åter igen, jämför man så ligger det ilää med Linux MEN, jag har anpassat mig till Windows åter igen, så jag är som sagt nöjd med det.

/F
och det tycker jag är synd oxå att folk är nöjd med lite.


MEN det finns en konstig historia som jag inte får ihop


varje år betalar svenska skolor hundratusentals kronor på att köpa windows licenser när det finns ett operativ system som är gratis och får spridas hur mycket som hellst. men varför köper man då licenser ??? våra grannar i väst i norge har till och med lag på att det ska köras linux på alla offentliga datorer. ett smart val. men varför envisas då sverige med att betala för nått så konstigt ?? när pengarna kan läggas på nått så mycket vettigare. dessutom så går folket ut ur skolan med kunskap om både windows och linux. det resonemanget kommer jag aldrig att förstå för det finns INGEN fördel med windows i skolorna:stupid:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
och det tycker jag är synd oxå att folk är nöjd med lite.


MEN det finns en konstig historia som jag inte får ihop


varje år betalar svenska skolor hundratusentals kronor på att köpa windows licenser när det finns ett operativ system som är gratis och får spridas hur mycket som hellst. men varför köper man då licenser ??? våra grannar i väst i norge har till och med lag på att det ska köras linux på alla offentliga datorer. ett smart val. men varför envisas då sverige med att betala för nått så konstigt ?? när pengarna kan läggas på nått så mycket vettigare. dessutom så går folket ut ur skolan med kunskap om både windows och linux. det resonemanget kommer jag aldrig att förstå för det finns INGEN fördel med windows i skolorna:stupid:
Windows har väl fått ett "bra" rykte i Sverige.. sista ja föreslog att jag skulle köra linux då fick jag som svar "nä de är suger... nä de är värde, du kan inget om programering, de är skit, inget fungerar i de, går inte å spela i det"

Så jag tror det är mycket "rädsla" i linux också

Men det som är okänt är man ju ofta rädd för... jag ska absolut ge Linux en titt.. NÄR jag är onöjd med Windows, och de var nära när Vista släpptes :p
 
B

Biosteel

iamfredrik


såklart det kan vara rädsla men man måste samtidigt veta att framtiden knackar på dörren och är man inte berred då så får man möta en mindre katastrof.


vad menar du med programering ??

går inte att spela ???

såklart så möter man komplikationer då dom flesta spel är gjorda för just en microsoft platform och det är VÅRAT fel och det är under genomgången till linux som vi får betala för det. jag har själv fått igång steam och cs spotify under linux. det gäller att vara kreativ och inte ge upp.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Nä som sagt så menade jag inget med något av dom exemplerna jag sa, men det är ungefär dom ryktena som utstått.. att det är alldeles för mkt "göra själv" och alldeles för lite saker som fungerar.. och tyvärr avskräcker det många att ens testa.

Skam den som ger sig :p
 
B

Biosteel

Nä som sagt så menade jag inget med något av dom exemplerna jag sa, men det är ungefär dom ryktena som utstått.. att det är alldeles för mkt "göra själv" och alldeles för lite saker som fungerar.. och tyvärr avskräcker det många att ens testa.

Skam den som ger sig :p
jag har ett annat perspektiv att se det ifrån. drivrutiner installerar alltid sig själv det behöver man aldrig göra själv.

visst det finns massor att göra själv men som sagt det roliga enligt mig är att man lär sig. och när man är nybörjare på linux så är google ens bästa vän. bara att trycka in felkoder och kolla. :p
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Är man ute efter att spela så skulle jag nog säga Windows, pga DirectX.