Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope vilken sida är du på?

B

Biosteel

Kan du förklara vad wine är? Har sett det i några forum att man ska installera spel genom det och sånna saker.
först och främst. det finns inga "exe" filer i linux. du kör upp saker i terminalen och bearbetar dom där. wine är ett program skrivet för att låta windows programvara komminucera under linux. kort fattat. dvs som spotify direct x spel osv. med mer eller mindre kompatibilitet eftersom det är under utveckling ständigt.:p
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Aha, så istället för att bara trycka in skivan i datorn och att allt startar av sig sj så måste man göra det genom Terminalen?
 
B

Biosteel

Aha, så istället för att bara trycka in skivan i datorn och att allt startar av sig sj så måste man göra det genom Terminalen?

du tänker på om du ska installera ett spel ?:rolleyes:

för det första. jag är själv neebie på linux jag kan grunderna men försöker lära mig mer varje dag.:cool:
 
B

Biosteel

Japp, exakt, spel :D
ibland så kan man behöva göra allting manuellt vilket kan vara riktigt jobbigt och kan ta flera timmar för att få spelet att passa under linux. men kör du det under wine behöver du inte köra det i terminalen då ska allting hanteras som sagt under wine. :eek:
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
ibland så kan man behöva göra allting manuellt vilket kan vara riktigt jobbigt och kan ta flera timmar för att få spelet att passa under linux. men kör du det under wine behöver du inte köra det i terminalen då ska allting hanteras som sagt under wine. :eek:
Så om man INTE behöver installera det manuellt, så funkar det som i windows på ett ungefär? Alltså att man bara sjobblar in skivan och allt startas automatiskt?:)
 
B

Biosteel

Så om man INTE behöver installera det manuellt, så funkar det som i windows på ett ungefär? Alltså att man bara sjobblar in skivan och allt startas automatiskt?:)
det finns bara ett sätt att få reda på det. genom att testa .. testa ... och testa igen :rolleyes:
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Linux- och macanvändare kan inom en snar framtid få tillgång till DirectX 10. Mjukvaruutvecklaren CodeWeavers har stora planer för sin mjukvara som gör att spel för Windows kan köras på fler operativsystem.



http://www.sweclockers.com/nyhet/9083-directx_10_till_linux_och_mac/


enoy:boring:
"CodeWeavers skriver på sin webbsajt att CrossOver Games specifikt utvecklas för att stödja populära spel med hög omspelbarhet, som MMORPG:s och spel från Valve. När Games får stöd för DirectX 10 kommer det bästa stödet antagligen begränsas till sådana titlar."

Det är precis av sådana anledningar jag väljer Windows, stödet för spelen.

Annars är Ubuntu riktigt trevligt, körde det på en server en gång.:cool:
 
E

ejwbegysv

NU försöker vi hålla denna tråd seriös tack... snacka skit om olika OS får ni göra på forum.idg.se
 
B

Biosteel

"CodeWeavers skriver på sin webbsajt att CrossOver Games specifikt utvecklas för att stödja populära spel med hög omspelbarhet, som MMORPG:s och spel från Valve. När Games får stöd för DirectX 10 kommer det bästa stödet antagligen begränsas till sådana titlar."

Det är precis av sådana anledningar jag väljer Windows, stödet för spelen.

Annars är Ubuntu riktigt trevligt, körde det på en server en gång.:cool:

och det är just därför som det är svårt att få ut spel till linux. för att för många inte orkar vill eller ja kanske av nån helt annan anledning vill testa linux. för när väl marknaden vänder så finns det hur stora möjligheter som hellst att använda linux inom alla områden.

föressten är det nån här inne fler än jag som rullat igång metasploit under ubuntu ???:beer:
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Tror det bli så att jag har kvar XPn så jag kan spela iaf om jag inte får igång det och utforska linux när jag inte spelar :D
 
B

Biosteel

Tror det bli så att jag har kvar XPn så jag kan spela iaf om jag inte får igång det och utforska linux när jag inte spelar :D
klart du kan men det kanvara svårt att få igång dualboot om man är lite noob. hade själv fruktansvärda problem med det så valde att köra linux ensamt rätt och slätt.;)
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
klart du kan men det kanvara svårt att få igång dualboot om man är lite noob. hade själv fruktansvärda problem med det så valde att köra linux ensamt rätt och slätt.;)
Det lät farligt :afraid: Så det funkar inte som när man har två xp installerat? att man får välja innan operativsystemet laddar vilket man vill använda?
 
B

Biosteel

Det lät farligt :afraid: Så det funkar inte som när man har två xp installerat? att man får välja innan operativsystemet laddar vilket man vill använda?
jo det gör det men ha för mig att jag hade problem med bootloadern grub. men du får endast veta genom att testa. för jag fick felmeddelande 17 om jag minns rätt.:mad:
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
har länge tänkt hoppa över till linux, men det har som inte blivit av än... men nu har jag iaf. bestämt för att jag kommer köra linux och windows, en dual boot med windows som grund OM jag inte klarar av att lära mej linux för fylla mina behov. men jag siktar på att få till det, och klara mej endast med linux. men det kan ju vara en bra idé för andra om känner lite osäkra att göra en dual boot så man har något att falla tillbaka om man nu inte bemästrar öppna källkoder och bearbeta program i terminaler. det är som biosteel säger inte helt lätt att få en felfri dual boot om man inte gjort det förut, så se till att få hjälp! nä, linux växer och jag hoppas att det fortsätter öka så vi får fler möjligheter med detta framtidens OS =)