Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope vilken sida är du på?

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Grym tråd!
Har själv använt linux till och från, nu kör jag Backtrack 3 och fedora core 11 vid sidan om windows 7.

Wubi är ett program som installerar linux från windows snabbt och enkelt, windows finns givetvis kvar efter installationen av linux, dock kan man bara installera ubuntus distributioner därifrån.
Kolla in WUBI

Genom VirtualBox kan man emulera linux (och andra os såklart) och köra dom ovan på Windows. riktigt bra om man vill testa olika versioner.
Finns på VirtualBox/

Här finns information om några distributioner och en liten beskrivning.

/ Backlund
 
B

Biosteel

har länge tänkt hoppa över till linux, men det har som inte blivit av än... men nu har jag iaf. bestämt för att jag kommer köra linux och windows, en dual boot med windows som grund OM jag inte klarar av att lära mej linux för fylla mina behov. men jag siktar på att få till det, och klara mej endast med linux. men det kan ju vara en bra idé för andra om känner lite osäkra att göra en dual boot så man har något att falla tillbaka om man nu inte bemästrar öppna källkoder och bearbeta program i terminaler. det är som biosteel säger inte helt lätt att få en felfri dual boot om man inte gjort det förut, så se till att få hjälp! nä, linux växer och jag hoppas att det fortsätter öka så vi får fler möjligheter med detta framtidens OS =)

skönt att man inte är helt ensam. tänkte att detta kunde bli en tråd för oss linuxanvändare som sitter på detta forum. alltså användningen av terminal är inte speciellt svårbemästrad det gäller bara att ha tålamod och försöka se samband och vara berredd att lära sig nånting helt nytt från grunde.

LINUX :rock:



Grym tråd!
Har själv använt linux till och från, nu kör jag Backtrack 3 och fedora core 11 vid sidan om windows 7.

Wubi är ett program som installerar linux från windows snabbt och enkelt, windows finns givetvis kvar efter installationen av linux, dock kan man bara installera ubuntus distributioner därifrån.
Kolla in WUBI

Genom VirtualBox kan man emulera linux (och andra os såklart) och köra dom ovan på Windows. riktigt bra om man vill testa olika versioner.
Finns på VirtualBox/

Här finns information om några distributioner och en liten beskrivning.

/ Backlund


Tack så mycket för värdefull information nu ska jag knåpa vidare med detta.

är du van linuxanvändare ? tänkte om du fått spotify och diverse saker att rulla utan wine eller är måste det skräddarsys osv ?:hmmmm2:
 
E

ejwbegysv

Appropå konsollen/terminalen/svarta hålet/promten så är den viktigaste funktionen TAB-tangenten..

skriv tex t och tryck på tabb...
 
Last edited:
S

StoxResearch

För allas info så släpps Ubuntu 9.10 i morgon, :) Även om jag har bråkat järnet med diverse hårdvara i Ubuntu så är jag ändå frälst. Ubuntu tar verkligen in med stormsteg känns det som, funkar allt bättre och blir allt mer användbart. Ser jävligt bra ut numera också. Heja Linux!

Jag kör själv Mac OS X 10.6 på min huvudburk och Ubuntu 9.10 på den andra. Jag gör vad jag kan för att leva ett Windowsfritt liv, vilket verkligen inte är enkelt. Men för mig finns inget val. Jag hatar marknader med monopoliknande uppsättning. Det skapar en situation där systemet liksom bevarar sig självt, vilket inte syns bara i databranchen.

PS. OS X är för övrigt kung. Jag tycker inte man förlorar någonting på att köra det jämfört med Windows, snarare tvärt om. Har varit Mac fantast i snart tio år.
 
B

Biosteel

För allas info så släpps Ubuntu 9.10 i morgon, :) Även om jag har bråkat järnet med diverse hårdvara i Ubuntu så är jag ändå frälst. Ubuntu tar verkligen in med stormsteg känns det som, funkar allt bättre och blir allt mer användbart. Ser jävligt bra ut numera också. Heja Linux!

Jag kör själv Mac OS X 10.6 på min huvudburk och Ubuntu 9.10 på den andra. Jag gör vad jag kan för att leva ett Windowsfritt liv, vilket verkligen inte är enkelt. Men för mig finns inget val. Jag hatar marknader med monopoliknande uppsättning. Det skapar en situation där systemet liksom bevarar sig självt, vilket inte syns bara i databranchen.

PS. OS X är för övrigt kung. Jag tycker inte man förlorar någonting på att köra det jämfört med Windows, snarare tvärt om. Har varit Mac fantast i snart tio år.

stoxx välkommen till min värld :beer:



hur funkar betan till 9.10 då? allmänna buggar nått nifty pifty gentemot 9.04 som jag sitter på?
 
B

Biosteel

Appropå konsollen så är den viktigaste funktionen TAB-tangenten..

skriv tex t och tryck på tabb...

du tänker inte på terminalen nu så du blandar ihop det ?. ;)

förövrigt hade jag ett fruktansvärt konstigt fel häromdan jag såg att det fanns nya drivrutiner till grafikkortet så jag installerade dom och datorn ville starta om så jag gjorde det och vips så ville han inte starta GNOME display manager så jag va låst i konsol läget. vilket iof löstes snabbt med sudo /init/etc/gdm. start så tror jag att det va. nån som har en aning om varför ? :argh:
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Tack så mycket för värdefull information nu ska jag knåpa vidare med detta.

är du van linuxanvändare ? tänkte om du fått spotify och diverse saker att rulla utan wine eller är måste det skräddarsys osv ?:hmmmm2:[/QUOTE]

Van skulle jag inte säga, mera glad amatör ;)
tyvärr inte, vet inte riktigt hur mycket som ska göras, körde det under wine då det var enklast :rolleyes:

9.10 verkar intressant, Någon som har testat det får gärna lämna lite mer info :)
 
B

Biosteel

Tack så mycket för värdefull information nu ska jag knåpa vidare med detta.

är du van linuxanvändare ? tänkte om du fått spotify och diverse saker att rulla utan wine eller är måste det skräddarsys osv ?:hmmmm2:
Van skulle jag inte säga, mera glad amatör ;)
tyvärr inte, vet inte riktigt hur mycket som ska göras, körde det under wine då det var enklast :rolleyes:

9.10 verkar intressant, Någon som har testat det får gärna lämna lite mer info :)[/quote]


rock on dudes här ska 9.10 tankas så fort som de släpps. orkar inte gnata på med en beta. återkommer med updates om de :rock:
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Jag har kört 9.10 sedan alpha 1, och det gör jag aldrig om, :p Aldrig mer alpha som huvudinstallation. Sedan alpha 6/beta har det dock fungerat jävligt bra, vilket betyder att det inte har varit några irriterande frysningar. Nu är det så gott som helt buggfritt verkar det som. RC har jag inte haft något problem med alls, inte ens nån liten bugg.

Enda smolket i bägaren är att jag inte lyckas få igång S-Video till min gamla bildrörs TV. Hoppas att det bara är Nvidia som måste uppdatera sina drivrutiner till nya kärnan och annat. Annars är det väl bara att köpa nåt nytt billigt kort. Det är verkligen A och O på Linux att man kollar att andra har fått hårdvaran att fungera innan man beställer nåt nytt (tex grafikkort). Fast även det blir allt bättre, :)

Jag har testat några olika distros, men har nu bestämt mig att hålla mig till Ubuntu. Jag vill stödja den största distron så att den kan växa. Det är i mina ögon för många och för små Linux distar. Jag tror att det faktiskt vore en fördel om en hel del försvann.
 

eastbay

Välkänd medlem
31 mar 2008
100
0
16
Härnösand
Jag har kört Linux sedan 1992 till och från och idag kör jag det på alla maskiner som min fru inte använder mot hennes jobb.
 
B

Biosteel

Biosteel:
Jag har kört 9.10 sedan alpha 1, och det gör jag aldrig om, :p Aldrig mer alpha som huvudinstallation. Sedan alpha 6/beta har det dock fungerat jävligt bra, vilket betyder att det inte har varit några irriterande frysningar. Nu är det så gott som helt buggfritt verkar det som. RC har jag inte haft något problem med alls, inte ens nån liten bugg.

Enda smolket i bägaren är att jag inte lyckas få igång S-Video till min gamla bildrörs TV. Hoppas att det bara är Nvidia som måste uppdatera sina drivrutiner till nya kärnan och annat. Annars är det väl bara att köpa nåt nytt billigt kort. Det är verkligen A och O på Linux att man kollar att andra har fått hårdvaran att fungera innan man beställer nåt nytt (tex grafikkort). Fast även det blir allt bättre, :)

Jag har testat några olika distros, men har nu bestämt mig att hålla mig till Ubuntu. Jag vill stödja den största distron så att den kan växa. Det är i mina ögon för många och för små Linux distar. Jag tror att det faktiskt vore en fördel om en hel del försvann.

jo men även om du inte har fullt stöd för drivruten till ex grafikkortet så kan man alltid peta lite i xorg.conf filen. personligen tycker jag ubuntu är den snyggaste disten dom har. och visst jag hade helvetiska problem med att få igång 23" datorskärmen och 42" plasman. men då de rullade .. ack så snyggt det blev men många sömnlösa nätter :rolleyes:
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Sitter i tankarna på att installera en grafisk boot manager, som hanterar både linux och windows på ett smidigt sätt.
Någon som har ett bra tips? :)
 
B

Biosteel

Sitter i tankarna på att installera en grafisk boot manager, som hanterar både linux och windows på ett smidigt sätt.
Någon som har ett bra tips? :)
finns det ens eller är det jag som är efter ?:hmmmm:
 
B

Biosteel

Sitter i tankarna på att installera en grafisk boot manager, som hanterar både linux och windows på ett smidigt sätt.
Någon som har ett bra tips? :)
som jag har för mig så delar du under första installationen upp din hdd i 2 bitar varav en pationeras med NTFS för windows och den andra partioneras med ext 16 för ubuntu. och att det ska vara windows som installeras först. det är googleable men törs inte svara säkert.:ciao:
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
som jag har för mig så delar du under första installationen upp din hdd i 2 bitar varav en pationeras med NTFS för windows och den andra partioneras med ext 16 för ubuntu. och att det ska vara windows som installeras först. det är googleable men törs inte svara säkert.:ciao:
Jo det stämmer vad jag vet iaf :p
Men det ska gå att få upp alla installerade os på en grafisk skärm
har googlat som tusan och hittat http://www.zbmsoft.com/ ska testa det ikväll och se om det är något bra ;)
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Sitter på min HTPC som snurrar Ubuntu. Sen kör jag XBMC som mediacenter = kanonfint.
Allt slängs upp på en 50tum full HD plasma, men just nu på en 19" eftersom växlingen mellan källor på förstärkaren tappar kontakten med HTPCń.
Ubuntu är enklare än XP/Vista att installera och är helt gratis. Pake(program) finns i massor!! Och ja Spotify under Wine är ett måste :beer:
MSN körs i pidgin men den klarar alla kända chatprogram med.

Ubuntu finns på den bärbara med men installerat i Vista och kan väljas vid boot.
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Hur har ni fixat så ni kan se på youtube tex? Jag har testat ladda ner adobe flash player från deras hemsida men när jag ska installera står det "Fel: Fel arkitektur "i386". Har googlat med hittar inget. Ska googla lite till :D

Har installerat spotify också men jag hinner lyssna på en låt, ibland bara några sekunder, så hängs den. Nån som vet varför?

Installerade Ubuntu idag så försök förklara på svenska så jag kanske förstår något :D

Edit: Ah, varöfr jag får felmeddelandet är för att det jag försöker installera är 32-bit versionen när jag kör med 64-bit. Personen löste det genom att installera genom Terminalen men förklarade inte hur. Kan nån som vet förklara/skriva vad jag ska skriva i Terminalen?
 
S

StoxResearch

Fy fan. Fick igång S-Video till min gamla tv, :D Happy Camper! Ubuntu 9.10 rockar på riktigt.

VändhjuletFTW:
Det här forumet är din bäste vän, www.ubuntuforums.org