Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope vilken sida är du på?

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Kan ju också till lägga att ja kört ubuntu en ganska lång period. Och ja har lärt mig lite men ja har ingen direkt drivande kraft för att ta mig igenom dessa sömnlösa nätter o aggresions utbrotten : p men allt annat som inte är Winblow är bättre... =) Ja gav upp för inte så länge sen med allt och bröt nästan ihop pga en gammal dator som ja aldrig begrep mig på och är fortfarande skeptisk till den (de måste vara nå fel på den).. ja kröp dock till korset o bad.. ja fick en uppenbarelse av den så kallade Macoguden o nån vecka senare hade jag en alldeles egen Mac Mini i handen... aaaah...
Tror ja börja köra Ubuntu första gången nångång vid 7 nått, evu 8.04an.
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Tycker faktiskt det har blivit riktigt snyggt, ikoner och annat. Sen har de lagt till nya saker som tex Software Center som gör allt ännu simplare. Installera och ta bort program i Ubuntu är så ***** simpelt alltså. Bootar upp och stänger ner som blixten, mm. Kort sagt, jag är frälst!

Kan inte se några som helst skäl för normalanvändaren att köra Windows längre, med undantaget att man spelar en massa nya flashiga spel. Om man inte är så noggräknad så finns faktiskt en massa avancerade spel till Linux också, och you guessed it, dessa får man i regel tag i via Software Center! En del Windows spel kan spelas via Wine och annat också om man tvunget måste. Det enda förbehållet som jag har kvar mot Linux ännu är att man måste verkligen ha koll på hårdvaran, annars kan man lätt bli galen som jorpe skrev ovan, :p

Visst, det finns andra Linux distar som kanske är snyggare (tex Mint), men det bryr jag mig inte om. Jag har bestämt mig för att stödja Canonicals satsning fullt ut i kampen mot Microsoft. För den som inte vet är Canonical de som ligger bakom Ubuntu och diverse varianter på den. Eller "ligger bakom" är kanske fel sagt, men de sköter iaf en stor del av marknadsföringen, samt ligger bakom användbara applikationer som tex Ubuntu One.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Linux är jättebra på servrar men på desktop:en är det fortfarande för mycket småstrul.. Har kört Linux på desktop:en i 12 år och men nu har slutat med självplågeri och kör MacOS X istället.
 
B

Biosteel

Kan ju också till lägga att ja kört ubuntu en ganska lång period. Och ja har lärt mig lite men ja har ingen direkt drivande kraft för att ta mig igenom dessa sömnlösa nätter o aggresions utbrotten : p men allt annat som inte är Winblow är bättre... =) Ja gav upp för inte så länge sen med allt och bröt nästan ihop pga en gammal dator som ja aldrig begrep mig på och är fortfarande skeptisk till den (de måste vara nå fel på den).. ja kröp dock till korset o bad.. ja fick en uppenbarelse av den så kallade Macoguden o nån vecka senare hade jag en alldeles egen Mac Mini i handen... aaaah...
Tror ja börja köra Ubuntu första gången nångång vid 7 nått, evu 8.04an.

jovisst enligt mig så blev ju ubuntu intressant när gutsy gibbon 7.10 släpptes. satan vad det rockade. främst var jag så frälst av den roterbara kuben :rock:

Biosteel:
Tycker faktiskt det har blivit riktigt snyggt, ikoner och annat. Sen har de lagt till nya saker som tex Software Center som gör allt ännu simplare. Installera och ta bort program i Ubuntu är så ***** simpelt alltså. Bootar upp och stänger ner som blixten, mm. Kort sagt, jag är frälst!

Kan inte se några som helst skäl för normalanvändaren att köra Windows längre, med undantaget att man spelar en massa nya flashiga spel. Om man inte är så noggräknad så finns faktiskt en massa avancerade spel till Linux också, och you guessed it, dessa får man i regel tag i via Software Center! En del Windows spel kan spelas via Wine och annat också om man tvunget måste. Det enda förbehållet som jag har kvar mot Linux ännu är att man måste verkligen ha koll på hårdvaran, annars kan man lätt bli galen som jorpe skrev ovan, :p

Visst, det finns andra Linux distar som kanske är snyggare (tex Mint), men det bryr jag mig inte om. Jag har bestämt mig för att stödja Canonicals satsning fullt ut i kampen mot Microsoft. För den som inte vet är Canonical de som ligger bakom Ubuntu och diverse varianter på den. Eller "ligger bakom" är kanske fel sagt, men de sköter iaf en stor del av marknadsföringen, samt ligger bakom användbara applikationer som tex Ubuntu One.
Jag är oerhört imponerad av Boottiderna på 9.04 så vill se om det är ännu vassare till 9.10?. förressten stox har du fått global menu att fungera i 9.04. han tillåter inte mig till att rulla det :stupid: han säger att jag måste ungefär skicka en fil till min egen home directory för att kunna köra igång det. känns det igen ?.

Linux är jättebra på servrar men på desktop:en är det fortfarande för mycket småstrul.. Har kört Linux på desktop:en i 12 år och men nu har slutat med självplågeri och kör MacOS X istället.
sitter inte MacOS X med öppen källkod dom med ? har för mig att det kanske till och med fanns ett samarbete mellan linux och mac där ?:ciao:
 
B

Biosteel

Baserad på freebsd men med egen kernel och GUI.

javisst då e jag med igen. har du inte testat att återuppta linuxanvändingen nånting ? då du säger att du suttit med de i 12 år så finns det ju en hel del kunskap. :eek:
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
javisst då e jag med igen. har du inte testat att återuppta linuxanvändingen nånting ? då du säger att du suttit med de i 12 år så finns det ju en hel del kunskap. :eek:
Jag jobbar dagligen med drift av drygt hundra linux-servrar så jag håller nog kunskapen vid liv. :)
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Om jag bara visste vad "global meny" är för nåt ens. Det är antingen för avancerat för mig, eller så är det nåt jag inte sett/imponerats av och därmed inte använder. Välj själv rätt svar :p

Jo, 9.10 bootar klar snabbare, och snyggare Splash (grafiken under uppstart) har det blivit med. Du kan ju uppgradera från 9.04 till 9.10 utan ominstallation: Alt+F2, "update-manager -d" och sen är det bara att köra. Fast det verkar som att inte Grub blir uppdaterat till ver 2 (1.97 beta för att vara exakt) då, kan vara annat med. Annars kan du ju installera 9.10 men spara hemkatalogen så har du kvar de flesta inställningarna och annat.

Mr_Smurf:
Som jag har förstått det så var huvudskälet till att Apple inte valde Linux att de skulle haft svårt att lagligt förhindra fri spridning och modifiering. Har jag fel?

PS. Folk brukar gnälla på att de inte förstår varken OS X eller Linux. För mig är det tvärt om, jag tycker allt i Winblow är ologiskt, malplacerat, fungerar konstigt mm. Dessutom hatar jag som pesten att Windows behandlar en som en idiot med löjliga bubblor, gulliga figurer mm. Jag står inte ut! Ahhh, när man når det stadiet så vet man att själen delvis befriats, :) Dessutom rör jag bara vid Windows när jag verkligen inte har något val eller när någon ber mig.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Biosteel:
Som jag har förstått det så var huvudskälet till att Apple inte valde Linux att de skulle haft svårt att lagligt förhindra fri spridning och modifiering. Har jag fel?
Det var egentligen aldrig tal om Linux utan det var en fråga om de skulle välja GNU-verktygen eller BSD-verktygen eftersom hela tiden tänkt köra sin egen kernel.

Och de valde nog BSD-verktygen eftersom BSD licensen är friare än GPL licensen. Men man kan ju bara spekulera.

Man kan förenkla licensformerna såhär:

Om du tar en kodsnutt som har GPL-licens och ändrar i koden så får du inte byta licens på den, utan den måste fortsätta vara GPL.

Om du tar en kodsnutt som har BSD-licens så får du ändra i den och släppa den under en egen licens.