Få bort primär och sekundär variator ext

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Hej.

Jag hjälper en kompis med hans ext 550 -92 men vi får varken bort primären eller sekundären.

Vi har testat att hälla olja i hålet på primären och dra i variatorbulten men den går bara i botten. Har även testat med en biltema avdragare men det hjälper inte. Den går inte att rubba.
De jag igentligen behöver är rullarna som vikterna rullar mot som sitter i korset men då måste väl hela primären ner för att få bort dom?

Sekundären verkar också helt omöjlig att få bort. har även testat där med avdragaren men de går inte, den sitter där den sitter. Ska inte den va påskjuten på axeln med en kil som håller den på plats?

Vore kanon om någon hade något tips på hur jag lättast gör för att få bort alltihop.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Har inte primären varit avdragen på länge så kommer de krävas en ***** kraft.. jag brukar dra in min avdragare så långt de går.. sedan slå på den med en hammare innåt så de hjälper till lite.. å sedan bryta så innihelvete.. ibland måste jag ta i så hårt så hela framvagnen lyfter på skotern.. så ja, den sitter hårt

Sekundären behöver man ingen avdragare till, den kan dock sitta som SATAN!!!!! Så bara gå lös på den :D

boggy

Aktiv medlem
6 nov 2007
78
0
6
Sekundären på min Zr 600 satt så hårt så det slutade med att vi fick ta ner kedjehuset ,vänstra bukplasten luftburken och sen dra ut hela axeln som sekundären sitter på.
Sen fick en verkstad sätta upp hela paketet i en press , 6 ton hälpte inte. så då fick dom börja värma med gassvets och då small den lös tillsist..

Primärvariatorn satt också väldigt hårt...då körde vi in ett järnrör genom variatorn för att kunna hålla emot medans en drog på avdragarn

Last edited:

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
att slå på saker srom sitter fast brukar kunna hjälpa dom att skrälla lös. Tänk dock på vart du slår så du inte skadar något och att du slår mot något stumt så kraften fortplantas.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de du kan göra är att kapa av ditt handtag på avdragarn.och sen svetsar du dit en mutter.sen använder du dig av mutterdragare så kommer den komma direkt... när de gäller sekundären så är den väl splinsad? då tar du lös bulten.. bänd med nånting bakom variatorn..sen knackar du på den vid bulthålet (detta för att skapa vibrationer, och ev så lossnar den..annars använd värmepicka i hålet och bänd då släpper den garranterat.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
du kan INTE använde variatorbulten som avdragare... du måste ha en bult som passar i variatorns gängor, alternativt en avdragare. Du kan plåga och slå så mkt du vill. Det enda du gör med variatorbulten är att dra fast variatorn...

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag gjorde exakt detta på en exakt likadan maskin för några veckor sen.
Bara för att klargöra:

Skruva UT variatorbulten helt - INTE IN. Dvs, gänga ut den helt tills den inte kommer längre och pilla sedan ut den. Min satt en del även utgängad men det är bara att pilla med polygrip, näbbtång, en böjd och nerslipad svetstråd - det du hittar för att pilla ut bulten. Den MÅSTE ut innan du gör nåt annat.

När du fått ut den så skaffar, eller lånar/hyr, du en avdragare av rätt sort till din variator. Återförsäljaren har, gulla med verkstan så får du säkert låna en mot lite fikapengar. Gänga i den i variatorn och använd muttermaskin för att dra in den. Den pressar variatorn av axeln och momentet blir mindre med muttermaskin pga att den slår istället för att bara dra. Drar man kan avdragaren bli krokig.

Säger det igen för säkerhets skull. Sluta dra åt variatorbulten för fortsätter du med det så kan du till slut inte sätta tillbaks den sen.

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Tack för alla snabba svar!

Först och främst så har jag nog använt fel avdragare :)
länk: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82514

Det enda jag testade med variatorbulten var att hälla olja i hålet och sen märkte jag att den gick i botten så då tog jag självklart bort den men det verkar alltså vara det enda sättet att använda en riktig avdragare?

Men det är ingen som kan säga om jag kan få bort rullarna utan att ta bort hela variatorn?

Mvh André

Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
klart effektivaste sättet att få bort en variator som sitter hårt är med bult + vatten/olja , muttermakin tror inte är skonsamt mot veven inte heller att slå (även om jag själv knackar på på avdragarn försikigt ibland) , de brukar stå : (do not strike ) på svänhjuklet som sitter på ett liknande sätt ---

sekundären fick ochså jag pressa lös med 5 ton på min zr 600 -98 ! se till att de är fett på axelns så slipper man det ,

variatorn måste bort för att byta rullar , de är nog jobbigt ändå och kräver special verktyg

Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
exakt , med gängtejp på kan vara svårt ibland att få tätt , vatten grisar mindre än olja ,
när man gett upp för längesen med vanlig avdragare så flyger den lös på det här sättet

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Men då är de en bult som passar i gängorna längst ut på axeln om jag fattat rätt?
Primär:
Du behöver en bult som passar i gängorna längst ut på VARIATORN, inte i axeln.

Tippa skotern på sida, fyll variatorn (hålet där bulten satt) med vatten, gängtape på bulten, i med den och dra åt ordentligt. Ställ ut den i kylan över natten, så ska du se att den lossnat på morgonen...

SLÅ INTE, massor med korkade tips i denna tråd... Man riskerar att både vrida vevaxeln krokig och skada vevlagren. Inte konstigt att det rasar maskiner till höger och vänster då folk inte fattar vad dom sysslar med... :mad: Det är bara tipsen om vinkelslipen som fattas...

Använd de naturliga elementen, värme och kyla, så ska du se att den kommer...

Sekundären:
Gör som dysse skrev, ta lös axeln, pressa lös variatorn med en riktig verkstadspress. Bomba först med WD-40 el 5-56.

Det finns alltid genvägar då man mekar, men man skjuter sig lätt i foten om man genar för mycket. Gör det ordentligt istället...

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om man inte har tillgång till acetylen/syrgas (gasol är för fjesigt) så kan man låta skotern stå ute i -garder , dra det man törs med avdragaren , linda en trasa runt konan längs ner mellan skivorna och slå vatten från en vattenkokare (varmt) ....

om man bara idiot drar med en vanlig avdragre så blir den lätt krokig , när man sen tar ut den så kan den förstöra gängen i veven !
(fetta in toppen och gängen på den å se till att ytan är fin längst ut där den trycker)

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Men ibland kan det vara stört omöjligt.
Tagit av otaliga variatorer och använt mig av alla knep här ovan men en gång var det omöjligt att få av den.

Fick helt enkelt lov att ta fram stora rondellen och kapa sönder inre skivan.

(ungefär som att byta skivbromsarna på en mondeo)

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Tack så mkt för mera tips! Ska ut och mäta vad de är för storlek så jag får rätt bult! återkommer om jag stöter på mera problem!

Mvh André

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Nu har ett till problem dykt upp.
Jag försöker få loss magnapullen eller vad de nu heter (de som sitter innanför startsnöret) men de vill absolut inte släppa.
Jag har försökt med en avdragare och dränkt alltihop i wd40 men inget hjälper.
Har ni något tips på hur jag får bort skiten?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu har ett till problem dykt upp.
Jag försöker få loss magnapullen eller vad de nu heter (de som sitter innanför startsnöret) men de vill absolut inte släppa.
Jag har försökt med en avdragare och dränkt alltihop i wd40 men inget hjälper.
Har ni något tips på hur jag får bort skiten?
Har du tagit bort magnapullen, dvs den del som startsnöret sitter fast i?

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
japp, jag tog bort kåpan och där i satt ju startsnörret, den bakom där fanns en "korg" som va kopparfärgad som jag tog bort, sen centrum bulten tog jag bort och sen går de inte längre. Den sitter som berg!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
japp, jag tog bort kåpan och där i satt ju startsnörret, den bakom där fanns en "korg" som va kopparfärgad som jag tog bort, sen centrum bulten tog jag bort och sen går de inte längre. Den sitter som berg!
Det är svänghjulet du har hittat!

Du måste ha en avdragare för att ta loss svänghjulet, det sitter pressat på en konisk axel.

Även om du har avdragare, så kan det sitta som BERGET!

Kolla:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=20751&highlight=ta+bort+sv%E4nghjul

och

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=24434&highlight=ta+bort+sv%E4nghjul

Återkom om du fortfarande har frågor när du läst igenom dom trådarna.