Förvirrad!

arcitc zr800

Ny medlem
31 okt 2009
2
0
1
ska försöka ha kvar min gamla arctic zr 800, 01. men vill fixa den lite innan vintern, men vad att göra? alla säger olika!
vill åt så mycket skidres som möjligt på denna gammla skoter!

just nu så sitter det bara en 32mm matta, ska jag försöka dreva ner den på lilla kuggen? eller upp på stora? eller båda? hur mycket? tror det sitter 20 / 40 där nu.
någon har sagt att 800 gillar att jobba när det går tungt, åh att det då går för lätt då om man drevar ner den! självklart ska jag byta kedja då också!

eller kommer man åt samma effect om man bara byter till en stummare fjäder på premiern? och viktar lite. bore ju då bli höge tillslagsvarv!? men då äre ju frågan vad remmen säger.

eller vad händer om man gör båda? är det värt äns blir det någon stor skillnad? fick skotern billigt så är villig att kosta på den lite ial!

sista grejen om man har samma comp på båda! är kolvarna åh lita på då? den har gått 600mil typ!

vill gärna ha råd och tips

B

Biosteel

för det första är ingen av zr maskinerna någon res maskin tyvärr.

B

Biosteel

Min förra skoter (zr 600) gick då resa ganska bra, satt en 38:as ripsaw och v-kit.
då vet jag inte vad du gjorde med den men jag hade oxå en zr 600 och har kört flera 800 och inte fanns det en chans i helvete till att få dom att resa. skulle förmodligen inte resa om man så satte en domkraft därbak :bawling:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
då vet jag inte vad du gjorde med den men jag hade oxå en zr 600 och har kört flera 800 och inte fanns det en chans i helvete till att få dom att resa. skulle förmodligen inte resa om man så satte en domkraft därbak :bawling:
Du menar där fram? :rolleyes:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du måste då ha en bättre matta än 32mm.

Jag har den Zr 900 -03 med 38as matta och boggien ställd på minsta skidtryck och den villa då fan inte resa. Tog bort klackarna och prova och då blev det cp res med hela boggien i marken och skidorna 30-40cm i luften.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
För att det är kul på hösten och våren då man inte har nått puder att leka i..och alla har vi inte växt ifrån resen än ;)

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
går ju ofta ställa in så att skotern reser sig med lågt skidtryck osv...men tyvärr så blir ju styregenskaprerna lidande...man får helt enkelt välja om man vill köra på rullen eller kunna styra.....man kan ju kompromissa och ställa in så den är hyfsad på båda, själv föredrar jag kunna styra.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sikta mot stjärnorna....

Jag vill åt så mycket skidres som möjligt på min Arctic Cat ZR-800 ( 2001 )
Hur skall jag göra ?

Just nu så sitter det bara en 32mm matta.
Jag funderar på att dreva ner den lite...
Skall jag dreva ner den på övre drevet ? eller upp på det nedre ?
eller båda ? hur mycket ? tror det sitter 20/40 där nu.
Ingen av ZR maskinerna är någon res maskin tyvärr.
Jag håller INTE alls med Biosteel om detta.

Du måste då ha en bättre matta än 32mm.

Jag har den ZR-900 -03 med 38as matta och boggien ställd på minsta skidtryck och den ville då fan inte resa.
Tog då bort klackarna i boggin och prova och då blev det cp res med hela boggien i marken och skidorna 30-40cm i luften :D.
Jag har haft :
* Pantera 800 ( 2002 )
* ZR-800 ( 2001 )

Likadana motorer fast panteran hade EFI

Detta är en motor med bra effekt,
man får groteska skidlyft som imponerar på den mest tonårsstinne
slutburks REV åkaren

Den sk. "ETT" boggien som satt i tex ZRT & ZR & ZL modellerna är ju
välkänd för att resa kraftigt och vara en typisk "Point and shoot" boggi !

Dock så blev den något bättre på de sista årsmodellerna då Arctic Cat införde kopplingsklossar för den bakre saxen för bättre viktförskjutning samt kraftigare koppling.

ZR-800 & ZR-900 var också de enda Arctic Cat modellerna som hade den nedre bakre saxlänken ett hål längre bak som original montage för att minska skidreset något...
Flytta fram den ett hål och ta bort kopplingsklossarna ( om du har några ) så nog skall den resa....... "Hej å hååååååååååå" ;)

Här har du Kedje & Drev tabeller :
http://www.cpcracing.com/site/256083/page/195322..

Om det nu sitter 20/40 och 9 Kuggars drivhjul så skulle jag nog nöja mig så i och med dina 140 Hk under huven ;)
Vill du dock dreva ännu lägre så gå istället upp på det undre drevet.

.

Last edited: