turbo yama

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
haha, finns ju inte kvar att köpa till min:( såg någon som säljer till vector på bloc för 25000 men känns dyrt men 100 hästar för d priset är nog billigt

hur funkar det med rx1 och 300 hästar, drar den mycke mer bränsle, tar den remmar osv?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
hur funkar det med rx1 och 300 hästar, drar den mycke mer bränsle, tar den remmar osv?
Rx1an funkar klockrent med turbo och käkar inte rem heller, bränslet får man väl räkna med att det går åt mer när man dubblar effekten. På Nytro och Vector har jag däremot hört att remmarna inte håller (lite konstigt då dom håller på Rx1an som har mer hk)
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Rx1an funkar klockrent med turbo och käkar inte rem heller, bränslet får man väl räkna med att det går åt mer när man dubblar effekten. På Nytro och Vector har jag däremot hört att remmarna inte håller (lite konstigt då dom håller på Rx1an som har mer hk)
Skulle nästan våga slå vad om att det har med nedväxlingen av variatorn att göra samt att den har en cylinder till...
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
så du har (yamaha nisse) kittet på 220 hästar? hur pass mycket tyckte du att det ändrade din skoter?
Du säljer även ett kitt på blocket då?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
yamaha nisse kan nog inte riktigt svara på det med tanke på att han inte kört sin skoter än, men kan bara säga så här. Turbo förändrar din syn på livet.. :) Inget kommer ens nära. den billigaste trimmningen man kan göra och med förvånansvärt lite problem. :) en tung skoter känns lätt och kraften tar aldrig slut, en magisk känsla! ;)
The magic of boost!
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
yamaha är väl inte så tunga egentligen, inte så mycket mer dom väger. är ju bara att man får höra att ski doo väger 190 kg, men det är egentligen 250 när man har tankat, min mountain ligger väl på 290 kg med back elstart osv, och en summit ligger på 280? inte så mycket som skiljer.
men ingen här då som äger och har kört en vector med turbo?
när man säger 30000 för ett turbo låter det dyrt. men sant, 100-150 hk för 30 000 är billiga hästar, slår att köpa variator kitt eller en slutburk:D
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
stegrar assulten verkar så lätt? och turbo på den som alla skriver?

nåja, nu har nisse satt ut turbon på forumet
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Som sagt, inte kört skotern.

Men köpte den av rotax447 här på forumet så han kan väl intyga att motorn (inte skotern) var bra! ;)

Och de som "skotertoken" säger... Hoppas att de stämmer :rolleyes:
Lovar dig Rasmus, du kommer inte att bli besviken. Det ger en riktig kick. Och förändrar hur man ser på världen, man börjar undra varför alla andra står där nere och tittar upp på dig när du är längst upp på berget. Till man inser att det är för att dom inte tar sig upp! :p Och att en Yamma ska vara tung.. det är inte sant, och man ska inte stirra på papper utan uppleva själv. Personligen har jag aldrig kört någon osmidigare skoter än doo's XP:ar...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har kört yamaha vector mtn med turbo i en sessong.
med det kittet som yamaha-nisse har till salu.
skönt ljud,hyffsat med pulver.många gånger roligare än original.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det som krävs är väl att köra med huvet och byta olja varje sesong. Även kolla över kedja, drev och drivhjul. Motoröra är ju självklart ett stort plus. :) Annars så fungerar dom äckligt bra, betydligt bättre än tex en portad 2-takt. MYCKET mindre sevice och underhåll.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
MCX's kit är välbeprövade..

Lämnas installation till kunnig verkstad så håller de i all evighet nästan.

De som är mer serivce på turbo är att:
1. kjedja ska bytas varje sesogn
2. drivaxel lager varje sesogn
3. olja och filter varje sesogn

Annars är yammas 4T mycket driftsäkra.. Oftaste felen beror på felmontage eller dyligt.
På vectorn rekomenderar även Impulse att man monterar Nytrons oljepump.

Håller du laddet inom säkra gränser (0.8bar på vectorn), varmkör och allt vad de innebär så är hållbarheten hög..
Men komihåg som med allt man trimmar, shit can happen!!!