Tillverka eget Ventkit?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Funderar på att öppna upp huven lite för att få in mer luft.

Tanken är isf att tillverka ett eget "ventkit".
Frågan är bara hur man ska göra?

Antar att meshtyg är det som gäller, men sen då?

Tips och idéer är varmt välkomna!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jag skulle tipsa dig om att gå in på metsos projektråd och göra något liknanade han gjorde med sina sidevetns. Hålstansad plåt som han spände tyget emot. Så det inte blir så känsligt för slag och stötar, men samtidigt släpper in luft osv.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
jag köpte meshtyg i 2 olika grovlekar på maskorna, sen så köpte jag 2mm tjock plast"plåt" på en industriplast firma,, ordnade mallar på papper, klippte klistrade så hade jag mina vents, sen borrade jag hål i buken med hålsåg å popnitade fast skiten, blev rätt okey tycker jag

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Gjorde en aluminiumram som jag sen kommer nita fast på kåpan med meshtyg imellan. Men jag velar ännu om jag vill kapa sönder originalkåpan :p

Kopperblade

Välkänd medlem
23 aug 2009
144
0
6
Bräcke
Har gjort egna till Summiten. Enkelt, bara ta lite perforerad plåt, klämma fast meshtyg imellan och nita fast:
In med kalluften

Ut med varmluften

Inifrån sett

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Det där med perforerad plåt kan ju inte släppa igenom mycket luft. Då funkar originalgallren bättre. Vid variatorn kan man väl göra så där men jag har svårt att tro att det hjälper något.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Den släpper igenom mer luft än du tror. ;) Dock hade han ganska små hål i sin men det funkar då mycket bättre än en heltäckande kåpa. ;) Jag tror du syftar på gallrena på huven och dom har han nog gjort så där(TROR JAG)för att matcha dom andra och för att han tycker de är snyggare. Funkar säkert minst lika bra som original.

Men nu vet ju kryckan hur han ska göra.

Lycka till !

Kopperblade

Välkänd medlem
23 aug 2009
144
0
6
Bräcke
Det där med perforerad plåt kan ju inte släppa igenom mycket luft. Då funkar originalgallren bättre. Vid variatorn kan man väl göra så där men jag har svårt att tro att det hjälper något.
Just på min maskin X-RS -07 har jag inga galler på huven original. Perforerad plåt är för att hålla grenar och annat skit från att åka in där bara luft ska in. Men men, plåten jag har var gratis(gammalt undertak), vill man köpa originalprylar får man väl det!