crossfire 5

mr jonsson

Medlem
6 nov 2009
14
0
1
alfta
Hej!
jag funderar på en sån här maskin men har ingen direkt vetskap om dom.
så därför tänkte jag fråga här vad ni vet om dom, är dom värd att ha eller onödiga att lägga pengarna på skriv gärna vilka egna erfarenheter ni har av dom?
skulle också vilja veta vilket hästantal motorn i den ligger på?

Tuktt

Aktiv medlem
27 mar 2008
54
0
1
Boliden/Skellefteå
Jag har ingen vetskap om 500 motorn men där emot så har jag väldigt god erfarenhet med cf. Det är en grym skoter som tar sig dit man vill även om man inte har den värsta mattan eller motorn. Den är även en gudomlig maskin på led både när man touring kör med familjen och tuktar den. Även väldigt lätt körd och skön körställning. Ska jag vara ärlig så har jag inget negativt om dom.
Men du är säker på att du ska ha en 500 när 700 inte är så mycket dyrare?

EDIT: Effekt (hk) 84

Last edited:
B

Biosteel

Jag har ingen vetskap om 500 motorn men där emot så har jag väldigt god erfarenhet med cf. Det är en grym skoter som tar sig dit man vill även om man inte har den värsta mattan eller motorn. Den är även en gudomlig maskin på led både när man touring kör med familjen och tuktar den. Även väldigt lätt körd och skön körställning. Ska jag vara ärlig så har jag inget negativt om dom.
Men du är säker på att du ska ha en 500 när 700 inte är så mycket dyrare?
är 700 ens dyrare :hmmmm:

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
min sambo har en cf5 -07
84hk. mycket trevlig maskin, smidig att köra. Har mekanisk elback som fungerar klockrent.
mattan kunde ha fått vara 38mm men den funkar.
ryde fx dämpare, ej renoveringsbara men duger bra till lättare körning.
Har till i år fått ny programvara, gick fett förra året och tog relativt mycket soppa ca 2.5l/mil tjejkörning.
Den verkar gå bättre nu, jag har även satt ett lager i sekundären i år för bättre växling och det blev en betydlig skillnad.
Skillnaden mellan cf5 och cf7 är att en cf5 är inte anpassad för hårdare körning. Det är däremot cf7 med bättre dämpare, hårdare fjädring, mer åka med. Båda har ripsaw 32mm
cf7 har ingen back. cf7 motorn är rätt törstig samma som F7 -06.
cf7 har potential att skrämmas upp i 150hk+ rätt enkelt.