matta till F7 ext 04a

mr:bergström

Medlem
10 feb 2009
8
0
1
noraström
jag har en f7 ext som jag fick tag i en matta som var för lång ca 16 cm. nån som ha erfarenhet om man kan flytta boggifästena? mina skenor tar oxå i nonslippdrivhjulet.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
jag har en f7 ext som jag fick tag i en matta som var för lång ca 16 cm. nån som ha erfarenhet om man kan flytta boggifästena? mina skenor tar oxå i nonslippdrivhjulet.
Har inget svar på din fråga, men då jag har en likadan maskin, så funderar även jag på att byta ut originalmattan till en 44 mm.
Var den 14" (35cm) bred och var det en ny du fick tag i ?
I såfall vart köpte du den och vad kostade den ?

Har letat på amerikanska sidor och inte hittat någon lite aggresivare matta med orginal bredd (14"/35 cm.) och längd (144"/365 cm.).
Och är det någon annan som har något tips, så är jag tacksam för alla tips.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Storlek på drivhjulen?
Tror Bengans Motor har förlängning till boggien. Vet inte om jag fattade saken rätt men du har en matta som är för lång för din skoter?

Medlem
10 feb 2009
8
0
1
noraström
jag fick tag på en matta som va kapad 51 mm kammar. den hadde suttit på en f7 som va ombygd till f7 ext. tror de lättaste e å köpa en ny matta å kapa

Medlem
10 feb 2009
8
0
1
noraström
ja mattan är lite för lång pluss att boggiskenorna tar i drivhjulet. kommer inte ihåg va de e för drivhjul nu men. de e ju en 51 mm kamms matta så tro man måste flytta bak / ner boggin. eller skaffa en ny matta. kanske bli bätre atackvinkel oxå

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Ni som var inne på att byta mattor, fick ni tag på nån 44mm matta till ext isf var ?

Förutom matta och kapa lite på plastklossen längst fram på skenorna, behöves nått mer för att det skulle passa ??

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Har inget svar på din fråga, men då jag har en likadan maskin, så funderar även jag på att byta ut originalmattan till en 44 mm.
Var den 14" (35cm) bred och var det en ny du fick tag i ?
I såfall vart köpte du den och vad kostade den ?

Har letat på amerikanska sidor och inte hittat någon lite aggresivare matta med orginal bredd (14"/35 cm.) och längd (144"/365 cm.).
Och är det någon annan som har något tips, så är jag tacksam för alla tips.
Är det samma bredd på mattan på en f7 -03 inte EXT? Passar en 44mm matta utan drivhjulsbyte?

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
lyfter en gammal tråd, ja har letat ganska mkt efter hur man gör för att kapa en matta på bredden, HUR gör ni som gjort de förr? lägger ni in den i en jigg eller hur gör ni? de verkar inte finnas någonting med större än 38mm kammar till f7 ext maskinerna så man måste göra någonting hemma mickel. Någon?

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
ja har byggt om min f5a med en f7ext boggie. men orginalmattan var helt värdelös så köpte mig en 365x38x5.1 från en polaris.
märkte bara upp med en däckpenna och sågade sen med tigersågen. gick ganska bra, glasfiberstavarna var svåra som fan att komma igenom.
Blev lite vågigt men då ja tagit och flyttat över vändhjulsaxeln från min snoproboggie så har ja inga yttre boggiehjjul så ska inte vara något problem att de är lite vågigt.

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
en 44:a ryms hur bra om helst med std 9 kuggs drivhjulhjul , om ni kör nonslip flytta inte boogien utan kapa lite i klossarna på skenorna istället ,
här kapas det : http://www.youtube.com/watch?v=-hmsFQ37APk

men glöm inte att ta kammarna ochså : http://www.youtube.com/watch?v=SPa3cblkaTU

aah bra film, fick man se hur man kan göra, men den cirkelsågen man använder kan ju inte må bra efteråt.

men måste man inte vulka ihop sidorna på mattan då? borde ju bli jätte känsligt om man åker på sidan över en sten eller någonting.

kanske få in fukt i mattan då de är tyg å skit i mattan?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har ingen erfarenhet av mattor som är kapade på bredden , men vad jag fattat så är det inga problem , men dom borde lättare ta skada än en som är gjuten i rätt bredd ..

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Har kapat iallafall 5-6 mattor, inte haft några som helst problem med hållbarheten på dom. Stavarna sitter ju fortfarande på rätt ställen, och det är ju inte så att dom "glider ut"