plocka ihop en ski doo rs 600.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Precis som gulingen säger så skiljer det sig mellan bensinstandarden i Europa och Nordamerika. Om du jämför oktantalen så skall du lägga på 5 enheter för att få jämförbar Europastandard (ron + mon). Jag garanterar att ingen på racingavdelningen hos BRP har sagt att man kan köra en RS på 95 oktan (har själv varit racingansvarig över 30 år)
Det står till och med i instruktionsboken som följer med 600rs att 95 oktan funkar, och då brukar tillverkarna vilja ha lite marginal dessutom.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Det är ju fritt för var och en att välja oktantal, men om man vet vad oktantal betyder så är det självklart att man bör välja premiumbensin. Står det att 95 oktan kan användas i en RS så är det ett tryckfel då jag vet av erfarenhet att t.o.m. 98 kan vara på gränsen lågt. Denna motortyp har så pass hög trimningsgrad och hög kompression att det är onödigt att chansa för 30 öre litern.
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Det är ju fritt för var och en att välja oktantal, men om man vet vad oktantal betyder så är det självklart att man bör välja premiumbensin. Står det att 95 oktan kan användas i en RS så är det ett tryckfel då jag vet av erfarenhet att t.o.m. 98 kan vara på gränsen lågt. Denna motortyp har så pass hög trimningsgrad och hög kompression att det är onödigt att chansa för 30 öre litern.
Problemet är nog inte dom där 30 örena utan att de flesta mackar har slutat med 98 bensin och har bara 95, här i byn har vi 6 ställen att tanka på och bara shell har över 95 oktan. På många ställen kanske de bara har okq8 eller priem och då är det svårt att få tag på 98 :) // Mvh
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
för min del så blir de till att tanka dunk i stort sett hela året för å kunna köra med 98 okt å när vi är ute å åker är de i stort sett inga ställen som har 98 oktan å ja tror 95 kommer gå bra.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Ha med lite tli pack el. tri pack bensin booster höjer oktantalet och du behöver inte vara rädd för isbildning heller. Man måste ju ändå släpa med sig en olje flaska till en RS. Då är du svanit säker både för oktan och mot is. I Lynx racing bulletin för RS så rekomenderar de någon sorts boster.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
kan säga att jag aldrig kommer köra 95 sen i vintras när jag och polaren körde på 95 respektive 98oktan.
båda bytte kolvar i samma veva och har kört ungefär lika långt under vintern.
samt samma bestyckning.

det är en MÄRKBAR skillnad efter 150mil.
vet dock inte om det hjälper att minska slitaget med oktan boostern i 95 lämnar jag osagt.

(givetvis kommer jag köra 95 men inte i en skoter som är Trimmad.)
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
kan säga att jag aldrig kommer köra 95 sen i vintras när jag och polaren körde på 95 respektive 98oktan.
båda bytte kolvar i samma veva och har kört ungefär lika långt under vintern.
samt samma bestyckning.

det är en MÄRKBAR skillnad efter 150mil.
vet dock inte om det hjälper att minska slitaget med oktan boostern i 95 lämnar jag osagt.

(givetvis kommer jag köra 95 men inte i en skoter som är Trimmad.)
vad är den märkbara skillnaden som du märkt av då ? och är de samma märke å allt på båda skotrarna?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Samma märke. ski doo 600 rs 08.
båda köpte kolvarna samtidigt och är exakt likadana saker i dom.
.
jämnföra 98a mot 95 på ca 1000-1500m höjd är som dag och natt.

kolvringarna mådde inte alls bra av 95 i längden.
skotern drog mer bensin.

inte nyttigt att använda 95 i en maskin med såpass högt komp kom vi fram till när man såg kolvarna.
visst ändra kompen så kör man utan problem med 95.
inte så att den tar mer skada så sett men 98a är helt klart bättre till en rs enligt mig.
kan ha jäkligt fel men om jag har fel så måste nån verkligen överbevisa mig efter vad jag såg i vintras.

gjorde 2 kolvbyten på båda maskinerna och båda maskinerna visade samma tecken med 95 oktanen.