matta Edge 600?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
hade tänkt skaffa en fräsch matta inför vintern.
har ingen vidare erfarenhet av olika mattor så vad rekomenderas till en Edge x 600 -02?

jag trivs bäst på leden även om jag ibland vill leka utanför leden då och då och ofta hittar man ju alternativa vägar som inte är spårade som man ska våga sig på utan att köra fast hela tiden.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Artnr: D B0010
Beskrivning:
Bredd: 38cm
Längd: 307cm
Kamhöjd: 38mm
Delning/Pitch: 2,52"
Clips/Bleck/Skoningar: Fullclippad
Non-slip/Fönsterdrift: Ja
Internaldrift 4hjul: Ja
Shore (hårdhet): 60
Öppna kuggluckor: Ja
Mönster: Intense
Kommentar:

Pris: 4.695,00 kr

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
det enda som finns på begagnatsidan är 32-38 ripsaw vilket jag har börjat ignorera efter att läst era åsikter om ripsawen.. visst jag kör mest på led men jag kör en hel del själv så jag vill inte köra fast pga av en skitmatta..

är det den här Intensemattan ovan jag bör satsa på eller har jag fler alternativ som går fint på led och skottar på bra även i djupsnö.. rent puder är inte så intressant.

kan tillägga att jag hade en sliten 19x345 matta på min Indy 500 och den var klart godkänd i framkomlighet, det gick visserligen inte så fort i lössnön men att ta sig dit man ville var aldrig några problem.
så om 32 / 38 ripsawen har samma egenskaper som denna i lössnö så räcker det för mig.. jag klättrar inte..

Last edited:

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
jag hade den mattan som groban visade på min edge! var sjukt nöjd med den.
så om du ska köpa en matta med 38mm kammar så tycker jag du ska köpa den!!

yeany

Medlem
31 dec 2005
30
0
1
Jämtland
Jag har använt Ripsaw 32 på min Xc700 och dom är väl ingen höjdare om man kör mycket i lössnö. Men dom greppar bra på leden så jag var nöjd med min. Man tappa kammar ganska lätt om de va hård packat och man låg på lite grann men annars så.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Är själv å jag mattor också. men som sakt finns bara ripsaw ute till försälning, det är allt för defuts det där med om det är bra eller inte.
sen om man ska kika på beg,marknaden så finns det nästa bara skrot om det inte är ripsaw förstås. Ne puffen_83, tror det är bara att bita i det sura äpplet å satsa på en ny om man ska ha det före säsong.

men om man köper en 38mm matta, måste man dreva om eller orkar den, har en XC 700sp. sen det där med no-slip hjul. ja eller nej.
/N:beer:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jag personligen tycker att ripsaw 38 funkar riktigt bra! Grymt bett på leden och matar på bra utanför leden också tycker jag!
Men har också sett exakt likadan matta på annat chassie och där verkade det inte funka alls... på en 600 classic touring -01 345...
Jag körde 8 runt den skotern när han kört fast....
Så chassiet har stor betydelse, så det intressanta för mig borde ju vara att köpa en 38 "vanlig" och se skillnaden? :) Dock är jag så nöjd med min ripsaw så det blir inget byte i vinter i alla fall.....

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ja, altså jag var som sagt helt nöjd med framkomligheten i lössnön med min indy 500 sks med en riktigt sliten 19mm matta.. så ripsawen kan väl knappast vara sämre än den? isåfall nöjer jag mig med en sådan faktiskt..
jag har nog inte samma krav som ni har =)
jag kör ju mestadels på led men jag vill våga mig ut i ospårad terräng oxå.. bara för att ta mig från A till B

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Är själv å jag mattor också. men som sakt finns bara ripsaw ute till försälning, det är allt för defuts det där med om det är bra eller inte.
sen om man ska kika på beg,marknaden så finns det nästa bara skrot om det inte är ripsaw förstås. Ne puffen_83, tror det är bara att bita i det sura äpplet å satsa på en ny om man ska ha det före säsong.

men om man köper en 38mm matta, måste man dreva om eller orkar den, har en XC 700sp. sen det där med no-slip hjul. ja eller nej.
/N:beer:
Jag kör med 2kugg nerdrevat går kanonbra nu :)
Jag köpte inte no-slip

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
ja, altså jag var som sagt helt nöjd med framkomligheten i lössnön med min indy 500 sks med en riktigt sliten 19mm matta.. så ripsawen kan väl knappast vara sämre än den? isåfall nöjer jag mig med en sådan faktiskt..
jag har nog inte samma krav som ni har =)
jag kör ju mestadels på led men jag vill våga mig ut i ospårad terräng oxå.. bara för att ta mig från A till B
gömföra en 19mm orginal matta från 90 talet mot en ripsaw....
Det är som att gömföra 500 motorn mot en 800cfi motor... viss skillnad finns det :D

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
det är väl klart att det är skillnad.. men många här på forumet skriver ju att ripsawen är så extremt dålig i lössnö att jag börjar tro att min gamla 19mm matta är bättre :p

äh.. jag köper första bästa fräsha matta så får ja se om ja blir nöjd..

yeany

Medlem
31 dec 2005
30
0
1
Jämtland
det är väl klart att det är skillnad.. men många här på forumet skriver ju att ripsawen är så extremt dålig i lössnö att jag börjar tro att min gamla 19mm matta är bättre :p

äh.. jag köper första bästa fräsha matta så får ja se om ja blir nöjd..
En ripsaw 32mm är garanterat bättre än din 19mm matta även i lössnö.