Vågar man köp en Summit X-rs??

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Hej

Har en vän som är sugen på en Summit X-rs 800 -07:a, men frågan är om han vågar köpa en?? Är motorerna verkligen så dåliga som man hört?
Jag har visserligen en arbetskompis som har en och hans har rasat 3 ggr men alla kan väl inte vara så D-ävla dåliga eller??

//D
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
njaaa inte tror ja de.....samma motor som i nya maskinerna..kolla så den inte suger in snö bara så tror ja inte dem ska gå åt helvette:)
 
E

ejwbegysv

400 mil på min nu... har motorn gått mer än ca 150 mil å ska det vara lugnt med vevlagerna som det var problem med i början...

En mycket bra skoter!

Det är 800r power tek i den som alla nya skidoo.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Jag vågade då köpa en :ciao:
Har dock rivit isär hela motorn för att slippa eventuella haverier.

På min hade det klassiska serie III felet hänt ena packboxen var slut och allt fett från ett lager låg runt svänghjulet. Tur att man gick igenom motorn och slapp ett haveri!
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
ok, lite delade meningar om hur bra motorerna är men hur är det med variator remmar då? Äter denna modell dom oxå, har för mig att dom hade problem då oxå!?!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Har inte Summit X-RS samma motor som du har, dvs 800R?? :hmmmm:
Dom ska ju inte vara så hårt drabbade av serie III-problemen...
jo precis,problemet med dom första 800r var väll nå vevlagerproblem så dom skar väll helt enkelt.
men han skrev ju själv i inlägget att nån han kände hadde en som rasat 3 ggr.och det säger väll en hel del.

jag själv hadde inte oroat mig för motorn iaf.ska väll vara en av dom bättre reedstyrda twinnarna som rotax har tillverkat.
 
E

ejwbegysv

Enligt min mekaniker så var det problem med några av de första 800r motorerna...

Problemet som även jag drabbades av är att ett av vevlagren skar och detta skall bero på att lagerbanan var för liten, detta gjorde att lagret skar efter ca 100mil. Min lagerbana är fixad och efter det ahr motorn gått strax över 300 mil.

Tror dock att 99% av de drabbade motorerna redan är fixade.
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Håller den som den bästa mountain brp har levererat än så länge. Har två vänner som lagt 700-800 mil på sina 800r utan anmärkningsvärda problem
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Jobbigt att behöva fetta om motorn vid ca:400-500 mil om man vill vara på säkra sidan och slippa motor haveri. Fattar inte varför ski-doo har kappslade lager på veven? Är ju idioti enligt mig eller har jag fel?:hmmmm2:
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Jag ser inte varför man ska undvika skotern bara för det. Alla skotar har sina standardfel och alla skotrar går för eller senare sönder. Gillar man skotern så köp den och fetta om. 700-800 mils intervall räcker, då gör man det en gång under skoterns liv.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Problemet låg precis som alla säger med vevlagrerna, och det är exakt samma som med alla andra rotax 800. Vissa rasar konstant och vissa går 1000mil problemfritt.

Dock har jag för mig att summiten hade en väldans massa problem med variatorbestyckningen när den släpptes? Det bör dock vara åtgärdat på dom flesta nu. Han får helt enkelt ta en liten chansning, bör dock inte vara några problem då 800r ska vara den stabilaste av alla 800 modeller från rotax.

Men han kan ju alltid ta å gå igenom den som jag såg att någon ovanstående talare hade gjort, det skadar ju aldrig. Synd att banga på att köpa en av de roligaste skidoo modeller jag provat pga motorn KAN ha problem.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Problemet låg precis som alla säger med vevlagrerna, och det är exakt samma som med alla andra rotax 800. Vissa rasar konstant och vissa går 1000mil problemfritt.

Dock har jag för mig att summiten hade en väldans massa problem med variatorbestyckningen när den släpptes? Det bör dock vara åtgärdat på dom flesta nu. Han får helt enkelt ta en liten chansning, bör dock inte vara några problem då 800r ska vara den stabilaste av alla 800 modeller från rotax.

Men han kan ju alltid ta å gå igenom den som jag såg att någon ovanstående talare hade gjort, det skadar ju aldrig. Synd att banga på att köpa en av de roligaste skidoo modeller jag provat pga motorn KAN ha problem.
Exakt! Dessutom finns ju variatorkit så man får en ännu bättre bestyckning än original :)