köpa defekt motor? fusion 900

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Vågar man köpa en motor som inte går att provköra?
Motorn i fråga är från en fusion 900 -05 som behöver en ny kolv.
Något man ska tänka på och titta efter?

Citerar annonsen

"Helt komplett Polaris 900cc motor -05, inkl elsystem,värre bränslepump,moddad ECU, spridare mm. (pipan såld)

Slp trim kit sitter på, bara detta kostar 14500kr.

Dock behöver en kolv bytas,"

Följdfråga någon som vet hur bra den passar i en IQr?

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
Kan säkert fungera. Men jag hade inte köpt den motorn. 1. För att de är som att köpa grisen i säcken, 2. För att den motorn är inte den bästa Polaris har tillverkat.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Stor riska att det farit ner kusar i vevlager och stakens lager,,och staken kan ha fått sig en jäkel och kan vara sned eller väck i lager... Kolla också cylindern kolven gått i hur allvarligt skärningen tagit.

Riskköp ja

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
900 motorn är det inge fel på om den fungerar. Eftersom den har dåligt rykte så kan man ju säkert pruta, men jag skulle inte köpa en motor som inte fungerar.

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Frågan är om det bara är kolv som behöver bytas...jag skulle inte chansa.
var också min tanke så hörde av mig till killen som säljer den...
Fick då till svar att "kolla själv" och att han inte såg några fel.
Men igentligen ganska konstigt att man inte bara köper en kolv själv när man har motorn om det är bara det som fattas.

B

Biosteel

var också min tanke så hörde av mig till killen som säljer den...
Fick då till svar att "kolla själv" och att han inte såg några fel.
Men igentligen ganska konstigt att man inte bara köper en kolv själv när man har motorn om det är bara det som fattas.
det mest troliga är nog att kolven bara är en länk i kedjan av fel :(

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
fråga: Vad skulle han ha för grejerna?

Ligger ute för 12500 på Blocket.

Skulle inte köpa en defekt motor för den slanten.
Problemet är att man aldrig kan veta att det bara är en kolv som gått, och du kan inte heller komma i efterhand och klaga till säljaren.

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
finns en Ves motor ute på Blocket. En 600 Ves för IQ440. komplett för samma pris! Finns en svaghet som säljaren är ärlig och berättar.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
det kommer att bli svårare att få ner en 900 i ett iqr chassie,har läst om en på ett amerikanskt forum och dom rekkomenderade det inte pga att det var väldigt mkt att göra,att tänka på är att liberty 6-7-800 motorerna har samma konstruktion som orginalmotorn i iqr en medans 900an har en mkt mer lutande konstruktion,tror även att insugen sitter helt annorlunda.
Men vill man ha något att göra så kör på :) skulle vara fränt att se en sån motor i en iqr,jag menar ju titta på asker han har ju stoooor 1200 trippel i och det funkar :)

joakim_lundberg

Aktiv medlem
2 feb 2007
70
0
6
kalix
900 motorn är helt annorlunda mot 800an bla sitter avgas och insug på samma sida dvs frammåt precis som på a-c motorer måste bli trångt på en iqr när man ser hur trångt det är i switchbacken och den är nog ganska mycket längre i fronten

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
900an var ju som sagt den mest vibrerande motorn..så jag hade nog satsa på en annan motor..
men de ska du veta att de är lite mod att få ner en 7 och 800motor i IQn då de är bigblock och passar inte rakt av som 600an gör då 600 har samma block som 440in.endast oljekanaler som skilljer..ja och vevstakens längd..600an har 2mm längre stake (VARFÖR vet ja inte..ganska idiotiskt att ha två olika längder mer så pass lite skillnad) =(...

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
dom nya 800 monoblock cylindrarna passar på IQ 600 R underelen från 08 och framåt med endast lite planing , de tycker jag är ett vettigt alternativ , 600 mått motorn med moderna 800 cc cyllar ...