Kolvglapp....?!

absint

Aktiv medlem
10 jan 2006
50
0
1
Pite
Tjenare skotergurus. Jag har införskaffat mig en Exciter 570 -89, som sambon ska köra. Motorn var plockad isär pga. haveri. Båda cylindrarna klarade sig med horning, men en kolv ska bytas. Nu till en fundering... Cylindrarna är borrade till 1:a överdim. 73,50 mm. Således beställdes en kolv från en katalog, 73,50. I katalogen finns det bara en överdim Och det är just denna dim. När kolven dyker opp så står det 020 på kolvtoppen vilket det också står på kolvarna som satt där. Bara för att testa så släppte jag ner kolven i ena cylindern. Tyckte att kolvglappet var i största laget, så jag mätte kolven. Underligt nog så fick jag diametern på kolven till 73,10 - 73,15. Mätte med ett skjutmått, ej digitalt...

Hur göra? Är det ok att stoppa ihop motorn med detta kolvglapp? Vad kan hända? Kommer motorn att ens gå ok med dessa kolvar?

Tacksam för svar....
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Menar du att den glappar ifrån vägg till vägg nere i cylindern? Isf så kommer skotern inte gå bra, eller alls gå över huvudtaget.. å om den väl går kommer den slå sönder kolv o repa cylindern...

/F
 
B

Biosteel

du kommer att få ett fläskigt ras om det ser ut som jag befarar. men ladda upp några bilder så får fler ta del av det.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
min 800:a hade kolvglapp och den funkade ändå utmärkt, såg inte så bra ut först men fick höra att det är glapp på dom där motorerna så monterade ihop och den gick fint men som sagt ingen aning på din maskin, kan ju dock inte vara bra..
 

absint

Aktiv medlem
10 jan 2006
50
0
1
Pite
Tack för svaren. Jo, kolven glappar från sida te sida. Ska försöka ta nån bild på spektaklet. Killen som hade den tidigare påstod att den e repad på firma... sen höll den kanske runt 15 mil.... Den har stått i 5-6 år....
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
vet inte om det är skillnad på sådär gammal maskin men på en ny maskin är det alldeles för mycket.
 

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Tycker du skall ringa en motorrep firma, kolvglapp skall det vara, frågan är bara vad tolleransen är på den kolv diametern. Skiljer mellan olika stora borr. EX en bilmotor med 94mm borr har en kolv på 93.90 om jag inte minns helt fel på mina smidda kolvar. Men som sagt, kolla upp det på säker källa.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.658
806
113
Kramfors
Tjenare skotergurus. Jag har införskaffat mig en Exciter 570 -89, som sambon ska köra. Motorn var plockad isär pga. haveri. Båda cylindrarna klarade sig med horning, men en kolv ska bytas. Nu till en fundering... Cylindrarna är borrade till 1:a överdim. 73,50 mm. Således beställdes en kolv från en katalog, 73,50. I katalogen finns det bara en överdim Och det är just denna dim. När kolven dyker opp så står det 020 på kolvtoppen vilket det också står på kolvarna som satt där. Bara för att testa så släppte jag ner kolven i ena cylindern. Tyckte att kolvglappet var i största laget, så jag mätte kolven. Underligt nog så fick jag diametern på kolven till 73,10 - 73,15. Mätte med ett skjutmått, ej digitalt...

Hur göra? Är det ok att stoppa ihop motorn med detta kolvglapp? Vad kan hända? Kommer motorn att ens gå ok med dessa kolvar?

Tacksam för svar....

Då har du fått fel kolvar,,Sätt ej i..

Dom ska ligga typ du har borrr 73,50 så ska en kolv ligga ca 73, 45!! Kan fakist ska vara tightare, Detta mått är vanligt på 89mm borr och gjuten kolv,typ org)

Enda kolvar som ska ha överdrivet glapp är smidda kolvar ,typ wiseco,,,Så har du fått wiseco vet jag inte alls glappet, Det brukar följa med en lapp i kartongen till wiseco där glappet står.... Du måste även kolla ring gapet med ringar monterade i loppet,,ska vara tight ,,du ska bara få ett bladmått på 0,10-0,15 i mellan ringarnas gap.
 

absint

Aktiv medlem
10 jan 2006
50
0
1
Pite
Tjena igen. Besökte en lokal skotermek. å vi kollade bla. ringglappet i cylindern. Enligt medföljande monteringspapper(bruksanvisning) så funkar dessa kolvar. Jag vet inte hur jag lyckades få detta att misstämma så mycke, men allt e monterat å funkar klockfritt... Tackar för alla svar iaf. Skönt att det finns folk å fä som inte e snål med att dela med sig av visdomen dom sitter inne med.
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
ring annars en ÅF och fråga vad dom tror. Lite glapp ska det vara men inte så där mycket. kolven expanderar när den blir varm så glapp ska det vara.