Mer drag i formulan!

Bergstrom_

Medlem
6 nov 2007
27
0
1
Hoting
Hallå!

Sitter på en formula mach 1 från 91 och vill gärna att den ska acca aningen snabbare.

Har läst runt på forum om nerdrevning, variatorkit, pipor, osv osv..

Jag är däremot inge vidare på motorer, jag kan det mest grundläggande, men inte mycket mer.

Därför vore det bra om någon ville förklara för mig vad som vore bäst i mitt fall, och isåfall vart jag kan få tag på grejer som passar.

Tack på förhand.
 

Bergstrom_

Medlem
6 nov 2007
27
0
1
Hoting
beklagar dubbelpost, men det är lika bra att ja skriver allt på en gång, så slipper man allt daltande.

i alla fulla fall...
har läst lite till, om primärfjädrar osv.. skulle det kunna vara något? och är det något som är viktigt att tänka på, måste jag bestycka om hela primären? måste jag köpa ett helt v-kit eller räcker det med fjäder och vikter?

ju styvare fjäder, desto hårdare tillslagsvarv, äre inte så? innebär det att jag accar snabbare?

du ser, massor med frågor som bara väntar på att besvaras, gärna utan dumförklaring :p
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Har några grejer du kan kolla:

1 :Alla skotrar har ett optimalt växlingsvarv och på 2-taktare (din skoter) så är det speciellt viktigt. Varvar din skoter över eller under det så tappar du kopiöst med effekt.
Jag vet inte vart Mach ska ligga men på min skoter får jag ut typ 120 hk på 8100 varv.

Så kolla vilken rpm din skoter får ut mest effekt (manualen) och jämför sen med varvräknaren från stillastående upp till maxfart. Är det klockrent så ska varven ligga konstant på rätt rpm. Diffar det så är det något som inte stämmer.

2: Primärfjäder reglerar bland annat inslagsvarv, jag orkar inte gå in mer detaljerat än så men ska du byta primärfjäder så rekommenderar jag att du tar en fjäder med högre starttryck och standard sluttryck. Då går variatorn in vid ett högre varv och det gör att du har mer hästar när den väl slår in (du är närmare ditt optimala rpm)

3: Dreva ner, dom flesta drevar ner 2 tänder på det lilla drevet. Det kan väl diskuteras huruvida det ger något egentligen att dreva ner så lite. Men många gör det och dom verkar nöjda. Du kan! vara tvungen att korta/byta kedja då den blir för lång.

4: Sitter det rave portar på din 91:a och isåfall hur länge sedan var det sen du rengjorde dom ? Där finns ganska mkt att hämta i effekt på toppen om dom har klabbat fast.

Jag är ingen expert men där har du något du kan titta över. Se över hur allting fungerar först så att det inte är något fel som är trasigt. Fjädrar, bussningar och ramper i variatorn slits, nöts och slackar så det kan vara att du behöver se över variatorn hellre än att "trimma"
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Portning... tar du lös motorn o lämnar in den så får du betala 2500-3000 kr för en portning.. då har du typ 10 hk till å en effektkurva som är platt som skåne :D
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Portning... tar du lös motorn o lämnar in den så får du betala 2500-3000 kr för en portning.. då har du typ 10 hk till å en effektkurva som är platt som skåne
Kanske lite overkill på en gammal formula...
Jag tror mer på att se över variatorer ev byta fjäder och vikter, det ger mest i förhållande till vad det kostar.
Dreva ner 2 kugg på lilldrevet också om det går utan att kapa kedjan (om du nu inte vill kapa den), drevet kostar typ 250 spänn och tar inte länge att byta.
 

Bergstrom_

Medlem
6 nov 2007
27
0
1
Hoting
Tack för alla grymma svar!

Tror att det får bli att dreva ner, samt byta fjäder, "min" mekaniker tjatade om det redan förra året, att tillslagsvarvet var på tok för lågt (bytte variator nämligen), att jag borde byta till min gamla fjäder.

Portning verkar som sagt lite overkill, kanske om jag plötsligt skulle sitta där med en stor hög pengar, fast då skulle jag iofs kunna lägga dem på en nyare skoter, så det är knappt lönt.

Har en fråga till, tidigare nämnda mekaniker nämnde oxå att packboxarna bör bytas ut, för de va slitna. Hur mycket kan det kosta på ett ungefär tror ni?
 

Bergstrom_

Medlem
6 nov 2007
27
0
1
Hoting
Tack för alla grymma svar!

Tror att det får bli att dreva ner, samt byta fjäder, "min" mekaniker tjatade om det redan förra året, att tillslagsvarvet var på tok för lågt (bytte variator nämligen), att jag borde byta till min gamla fjäder.

Portning verkar som sagt lite overkill, kanske om jag plötsligt skulle sitta där med en stor hög pengar, fast då skulle jag iofs kunna lägga dem på en nyare skoter, så det är knappt lönt.

Har en fråga till, tidigare nämnda mekaniker nämnde oxå att packboxarna bör bytas ut, för de va slitna. Hur mycket kan det kosta på ett ungefär tror ni?

Passar på att låna tråden av mig själv. En annan fråga dök upp i mitt huvud när det kom på tal att förbättra skotern.

Skulle det vara möjligt att höja den där bak, och skulle jag tjäna något på det när jag är ute på lite djupare snö?
Man tycker ju att lite skillnad borde det göra, jag har en fin 32 matta, dessutom så ska jag på ert bevåg dreva ner den två snäpp, samt styvare primärfjäder.

Pris?
Tillvägagångssätt?
Skillnad?

Tack på förhand!