RX1 Drivaxellager

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Mors!

Hur fan får man loss lagret...?

Tog i alla fall upp tätningen och det fanns fett där. Ingen synlig rost någonstans.

Rengjorde med t-sprit och blåste rent med tryckluft och återfettade lagom.

Men som sagt, hur får man loss det enklast?
Lossade de 2 torxskruvarna, antar att lagret ska utåt men det var rätt pilligt att få tag i ytterbanan.

Har du nåt bra tips så är jag tacksam.

/L
Jag tog ut hela drivaxeln på min och använde en avdragare
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Innan jag skaffade NoSlip så använde jag en kofot och kilade in mellan drivhjulet och lagret (på insidan). Med NoSlip so kommer man åt att knacka ut det.

Skall man ta ut hela axeln och inte har NoSlip så måste man ta lös kedjehuset. Det går att dra axeln i sidled när man tagit bort stora drevet och då kommer man åt med en avdragare.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Ok låter vettigt.

Antar att jag bör avlasta axeln med en domkraft eller likande också?

Tar du lös det vid varje rengöring eller tror du det funkar som jag gjorde?


/L

Innan jag skaffade NoSlip så använde jag en kofot och kilade in mellan drivhjulet och lagret (på insidan). Med NoSlip so kommer man åt att knacka ut det.

Skall man ta ut hela axeln och inte har NoSlip så måste man ta lös kedjehuset. Det går att dra axeln i sidled när man tagit bort stora drevet och då kommer man åt med en avdragare.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
jag lossade lite på vändrulls axeln och slackade 10varv på båda sträckskruvarna, räknar du varven så slipper du justera sedan.
sen så lossade jag stoppskruvarna på drivaxellagret samt skruvade bort lagerlocket.
Med en stor skruvmejsel så kunde jag vrida mellan lagret och drivhjulet och så lossnade lagret.
om lagret sitter fast på axeln så kan du knacka det innåt tills du ser att det rört på sig för att sedan kunna ta ut det med mejsel eller kofot från insidan.

det är inte milen som sätter sönder lagren,
det är lagret som rostar och rosten nöter sönder tätningen så att vatten kommer in i lagret.
som jag skrivit tidigare i denna tråd så gick mitt lager inte ens att vrida för hand på en skoter som gått 800mil.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Ja just, det låter klokt.

Ska prova till våren när jag gör sommarservicen.
Såg inte ut att ha kommit in vatten och det var helt fritt från rost innanför och runt tätningen.

Tack för alla svar!

/L

jag lossade lite på vändrulls axeln och slackade 10varv på båda sträckskruvarna, räknar du varven så slipper du justera sedan.
sen så lossade jag stoppskruvarna på drivaxellagret samt skruvade bort lagerlocket.
Med en stor skruvmejsel så kunde jag vrida mellan lagret och drivhjulet och så lossnade lagret.
om lagret sitter fast på axeln så kan du knacka det innåt tills du ser att det rört på sig för att sedan kunna ta ut det med mejsel eller kofot från insidan.

det är inte milen som sätter sönder lagren,
det är lagret som rostar och rosten nöter sönder tätningen så att vatten kommer in i lagret.
som jag skrivit tidigare i denna tråd så gick mitt lager inte ens att vrida för hand på en skoter som gått 800mil.
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Någonting måste vara allvarligt fel i det här landet.
Original drivaxellager kostar i USA ca 24$ ungefär 175 kr, det enda som borde skilja i Sverige är momsen, dvs + 25%.

Det blir ca 220kr.

Hur i hela hel***e kan det komma sig att det kostar 2-3 gånger så mycket?

2009-11-17 15:02
forre
Sv: RX1 Drivaxellager
http://www.tr-skoteromek.se/index.ph...id=96&TreeId=1

här har ni en lösning på drivaxellager problem på rx1
Förvisso en lösning, men nog verkar det lite svettigt med 550 kr för ett 6205 (95kr) en stoppring (50:-?) och fyra brickor?
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Det är åt hel....e. Men lager hållaren bakom sekundär variatorn kostar "bara" 1800kr. Komplett nya alla 5 st lager 2450kr Yamaha Rx.

Någonting måste vara allvarligt fel i det här landet.
Original drivaxellager kostar i USA ca 24$ ungefär 175 kr, det enda som borde skilja i Sverige är momsen, dvs + 25%.

Det blir ca 220kr.

Hur i hela hel***e kan det komma sig att det kostar 2-3 gånger så mycket?


Förvisso en lösning, men nog verkar det lite svettigt med 550 kr för ett 6205 (95kr) en stoppring (50:-?) och fyra brickor?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
www.ronniesmailorder.com är mitt tips. Iaf när det börjar handla om några större summor. Bra service och snabbt går det. Kolla om inte momentum kan ta hem rätt lager, borde bli lite billigare än hos Yamaha som har blivit sjukt dyra.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Tänkte beställa lite bussningar och lite småplock från ronnies imorgon. Hur är det med frakten? Använder han ups/dhl så frakten blir svindyr eller? Nån med erfarenhet?
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Tänkte beställa lite bussningar och lite småplock från ronnies imorgon. Hur är det med frakten? Använder han ups/dhl så frakten blir svindyr eller? Nån med erfarenhet?
Ja han kan ha lite dyr frakt, Xtrempowersports är i regel billigare på frakten, det kan löna sig att jämföra.