ta ut 12 v shift -09

stangranath

Ny medlem
9 nov 2008
4
0
1
njutånger
Hej!

Jag håller på att montera en gps på min shift,! men var finns det 12v att ta på något enkelt ställe utan att åverka orginalkablarna.
Jag hittade en kontakt ovanför variator skyddet men den gav inget.

Är det någon som gjort detta förut?

MVH Stefan
 

stangranath

Ny medlem
9 nov 2008
4
0
1
njutånger
Hej

Nu har jag hittat strömmen !!

Det finns en 4 polig kontakt ovanför variatorskyddet i bak kant . den oisolerad är minus och den isolerade närmast den är plus ,det finns en 2 polig kontakt med vid tändningslåset som hänger lös men det är troligt en extra dödare.

Det finns även en kabel 2 polig lös innanför starthantaget men där fanns inget ström.

MVH Stefan
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Blåser fart i tråden igen.. Ingen risk att man bränner laddaren tackvare likströmmen som kommer ut??
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Skoter utan batteri har växelström så det måste likriktas. Nyare maskiner kan ha fördraget till 12v uttag men mät med en multimeter.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Blåser fart i tråden igen.. Ingen risk att man bränner laddaren tackvare likströmmen som kommer ut??
Menade givetvis "växelströmmen som kommer ut".. Är inte ingengör-utbildad bilelektriker direkt .. Växelströmmen är alltså skadlig för en laddare??
 
Last edited:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Menade givetvis "växelströmmen som kommer ut".. Är inte ingengör-utbildad bilelektriker direkt .. Växelströmmen är alltså skadlig för en laddare??
Inte säker men det är väl gps'en som kommer gå åt skogen? Annars så finns det likriktarbryggor på kjell&co för 39:- som är lämpliga, använder mig själv av en sådan till min brenslepump.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Jo laddaren klarar sig nog fint. Men diverse elektronik i GPSen kan bli lite griniga om man har otur. Med tur så går det bara itne å ladda, med otur kan du använda GPSen som spade efteråt. =)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Kolla med din polarishandlare. Jag har sett ett 12v cigguttag med likriktare inbyggd, som orginaldel.
Den kopplar man ihop med en kontakt framme vid lampan. Som är förberedd för detta