vad ska man ha för matta på sxr 700?

Tobbe_sxr

Medlem
26 jun 2009
40
0
1
Hej vad tycker ni att man ska ha för matta till en sxr 700 om man åker både i lössnö och på led?
En 38 eller en 32 vad tycker ni ?

Tack på förhand :)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
44mm tycker då jag är de självklara valet till den körningen.

Men ska du ha 44mm matta måste du ha 8 kuggs non-slip. Men non-slip rekommenderas till alla Yamaha med Pro-Action boggie.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
44mm tycker då jag är de självklara valet till den körningen.

Men ska du ha 44mm matta måste du ha 8 kuggs non-slip. Men non-slip rekommenderas till alla Yamaha med Pro-Action boggie.

nog bör han väl höja boggin oxå då kammarna garanterat tar i bandtunneln annars....

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
nog bör han väl höja boggin oxå då kammarna garanterat tar i bandtunneln annars....
Går då hur fint som helst på kompisens Sxr 700 -01 som han kört i vintras med 44mm matta. Till i vinter sänker han ner boggien för att den ska gå bättre i snön. Kammarna har tagit i hans tunnel även fast det varit 32mm kammar.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska

ja det är noslip som gäller, dock så går en 44 fritt utan mods på boggienivån, men du kan ju ta din pro-action å använda som ett sänke till mörtstugorna lr nåt å kränga i en zr lr edge boggie istället om du vll att skotern ska bete sig

ps
(BETE SIG är underskattat uttryck)
ds

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ja det är noslip som gäller, dock så går en 44 fritt utan mods på boggienivån, men du kan ju ta din pro-action å använda som ett sänke till mörtstugorna lr nåt å kränga i en zr lr edge boggie istället om du vll att skotern ska bete sig

ps
(BETE SIG är underskattat uttryck)
ds

jaa men nonslippen gör ju inte att mattan passar nå bättre precis:p
trodde de var trångt jag.... men kanske har fel:) vet att 44an går in på vipern iaf:) men srxen ser så smal ut i chassi om ni fattar va ja menar

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sxr och Viper är i stort sett likadana skotrar, är plast detaljer, motorn, dyna kanske nå mer.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
trodde de var trångt jag.... men kanske har fel:) vet att 44an går in på vipern iaf:) men srxen ser så smal ut i chassi om ni fattar va ja menar
ja får in en 44 iaf, å med 8t noslip går en 51:a åxxå in

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Inte nosliphjulen i sig men mindre drivhjul = mer plats såklart

Tobbe_sxr

Medlem
26 jun 2009
40
0
1
Går då hur fint som helst på kompisens Sxr 700 -01 som han kört i vintras med 44mm matta. Till i vinter sänker han ner boggien för att den ska gå bättre i snön. Kammarna har tagit i hans tunnel även fast det varit 32mm kammar.

okej men kan jag sätta på en 38 med orginal sakerna som sitter på skotern och slipper jag höja den?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
okej men kan jag sätta på en 38 med orginal sakerna som sitter på skotern och slipper jag höja den?
Du får in en 38mm matta när den är helt original. Men risken är stor att du måste ha mattan som en fiolsträng om du ska köra utan för leden och när det är skare så den greppar bra för att det kommer kugga.

Om du sätter 8 kuggs non-slip + 44mm matta så måste du inte alls sänka ner boggien. Går hur bra som helst. Du får till och med in en 51mm matta med 8 kuggs non-slip utan att sänka ner boggien.
Så köper du non-slip så köp 44mm direkt. Funkar klockrent.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Dock om man byter till mindre drivhjul så kommer även utväxlingen ändras, blir som att dreva ner vilket kan vara en fördel. Men alltid något att tänka på.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Om man byter till 8 kuggs non-slips, borde väl mätarn visa fel:hmmmm:
Någon som vet med hur mycket... ungefär..., Vill ju veta någorlunda vilken fart man håller, Tänkte även lite på mätarställningen.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Om man byter till 8 kuggs non-slips, borde väl mätarn visa fel:hmmmm:
Någon som vet med hur mycket... ungefär..., Vill ju veta någorlunda vilken fart man håller, Tänkte även lite på mätarställningen.
Visar inte så mycket fel. Min mätare och kompisen med 8 kuggs non-slip visar ganska lika. Diffar alltså inte så mycket.

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Drivhjulen är inte så mkt mindre i diameter från 9-8 kugg. Mätaren på min visar inte så mkt fel iaf. Man MÅSTE ha non-slip på en Yamaha för annars rappar mattan hela tiden. De gjorde min vid halv gas tidigare.

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
skumt, har inte nonslip å det funkar fint för mig. har en 38 på nu men ska häva in en warrior boggi i den å då är det väll 38 igen ( fast 345 ) då när non slip kostar så h-vetes mkt.. annars hadde man ju häft en en 44... ( har en sxr 600 )

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Drivhjulen är inte så mkt mindre i diameter från 9-8 kugg. Mätaren på min visar inte så mkt fel iaf. Man MÅSTE ha non-slip på en Yamaha för annars rappar mattan hela tiden. De gjorde min vid halv gas tidigare.
Nu överdriver du väl ändå lite. Jag har kört många mil med proaction. vmax, srx samt viper och aldrig haft problem utan noslip. Visst har det rappat nångång men då har mattan varit ganska slapp. Numera åker jag med monoshock i en viper och jag kommer inte ihåg en enda gång den rappat trots att jag inte ens kollat mattspänningen på två vintrar. Men i år ska jag prova noslip mest pga jag måste ha 8kuggars drivhjul för mattan och de var beg. till rätt pris.

Släng på en 38mm matta du med original hjul det funkar fint det

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Handlar ju helt och hållet om hur spänd mattan är. Jag garanterar att de går att köra utan att de kuggar om man spänner mattan tillräckligt.

Summer sucks

Medlem
8 nov 2009
36
0
1
Luleå
Jag har en srx 700 som jag hade en 38mm matta på tidigare och då hade jag original hjul och den har aldrig rappat, men det var med original kontrollstag.
Men har man ställbara kontrollstag då måste man ha non slip.