Yamahas Mountain skidor

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Är det någon här som monterat dem på sin nytro xtx? och kan beskriva för o nackdelar jämfört med original.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Kom loss nu pojkar och flickor någon borde väl ha testat mountin skidorna, att de blir bättre i lössnö tar jag för givet men funkar de på leden?

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Dom är ganska skarpa. Djup köl, styr sjukt bra. Bra flyt i lössnön. En riktigt bra skida, betydligt mer bett i alla underlag än din skida. Och jag antar att det är det du är ute efter. :)

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Dom är ganska skarpa. Djup köl, styr sjukt bra. Bra flyt i lössnön. En riktigt bra skida, betydligt mer bett i alla underlag än din skida. Och jag antar att det är det du är ute efter. :)
Det svaret tackar vi för, funderar på att "knycka" skidorna från frugans phazer för hon lär ju inte märka någon skillnad:hmmmm:

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Kör dom på min RTX och frugans Phazer. Helt klart dom mest prisvärda skidorna enligt min mening. Det enda är att den djupa kölen gör det svårt att svänga när man står still, men det gör man ju aldrig :)

Köpte endast skidorn och flyttade över styrstål mm. Köpte även längre bultar och gjorde egna distanser. Går bra med en massa brickor oxå.

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag skulle vilja påstå att dessa skidor skall köras försiktigt med vetskapen om att de kan ge direkt obehagliga kast på packat underlag, pga av att kölen är så pass djup som den är. Den är gjord för att köras i djup snö...

Jag rekommenderar inte att köra snabbt på led med dessa...

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag skulle vilja påstå att dessa skidor skall köras försiktigt med vetskapen om att de kan ge direkt obehagliga kast på packat underlag, pga av att kölen är så pass djup som den är. Den är gjord för att köras i djup snö...

Jag rekommenderar inte att köra snabbt på led med dessa...
Då ställer jag en följdfråga. Är det SLP powder pro som är den bästa allroundskidan då?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hmm man kanske ska hålla på sina orginalskidor tills man testat då. Men vad jag har hört så ska den bli bättre både på och utan för leden. Men det kanske har som skotertoken säger att göra med inställningen av framvagnen.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hade ett par yammi skidor på en min gamla mountain max.
Bytte ut dom efter första åk turen, riktigt äckliga tyckte jag. Spårkänsliga o tungstyrda.
(fick dock aldrig testa dom i pudret)

Bytte till SLP PP skidor. Mycket nöjd!

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Har såna skidor på min Sxr och tycker att dom funkar fint. Är jobbiga på våren när det är blötsnö/vatten på isen och när det är skare för då skär dom ner i skaren och lätt att man vickar. Men i lössnö och på led är jag nöjd med dom.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag trivs som fisken med dessa skidor på min Viper. Men andra dagen med MM skidorna på skotern så höll det gå åt pipan. Låg i hög hastighet efter isen på hård skare när skotern började kasta höger vänster som en dåre. Det kändes som att framvagnen var gjord av gummi. Men när man är medveten om risken och är förberedd så är det en kanonskida, det blev en helt ny skoter mot original.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Se där fanns ju massor med synpunkter, jag har oxå hört att de kan vara lite skarpa på leden där av min fråga om någon nytro ägare monterat dessa men jag kommer att testa dem iaf eftersom jag i helgen monterat dem o gillar jag dem inte byter jag tillbaks för jag har egentligen inget emot original skidorna men det är alltid kul att testa nåt nytt.

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Har ett par USI X2 på min XTX!
Hade dom på min Phazer MTL tidigare och där fungerade över förväntan, XTXn är så Jä*la tungstyrd med dom på!
Jag har "bara" 5" styrstål på, funderar på om jag ska slipa ner styrstålen lite eller om man ska försöka hitta några mindre aggresiva styrstål.

Någon som provat USIs powersteering plates?
av vad jag förstått så ändrar man skidans böjningsradie från 300" till 400"
kostar iofs bara $14, så det kanske bara är att beställa och prova :hmmmm2:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag vill själv ha så okänsliga skidor som möjligt. Ska inte hitta spår och göra dumheter, även om det betyder att jag förlorar styrning på led/packat. Bara dom flyter fint och lyder mig i snön. Trivs själv inte med PP eller yamma. Dom är sköna på en stock, och på Apex är dom ett KRAV! Men på min nytro trivs jag inte med dom. Därför kör jag med powderhound på min. Totalt världelösa skidor om man åker bana eller är en raceputte. Men som turbopilot och friåkningsskida är det dom skönaste, enligt mig och många till. Just på grund av det dåliga bettet på moddig/spårig led.