Inte helt klart än men det blir med största sannorlikehet i Mars.När skall du dit ? Vi är ett gäng som kommer vara i årrenjarka 3-7 mars... Vi var där även förra året men kan inte ge några direkta tips eftersom vi inte hade en aning vars vi var 99% av tiden när vi kollade på en karta när vi kom hem till stugan hade alla en egen uppfattning vars vi varit... blir nog bättre i år med en gps som loggar rutterna..
Kan ju säga att jag är uppe i årrenjarka varenda lediga minut och kör skoter på vintern. Så du kan ju säga hur du vill köra(klättring, hopp, dropp och dyl) så kan jag ge lite info om vart du ska fara!
Kanske ska hålla dig på kustens saltade vägar?Vad är det för kvalité på vägen från Jokkmokk till Årrenjarka? Har planer på att fara dit ev nästa vinter/vår men har blivit avskräckt efter att ha varit till Adolfström en vecka i april för ett antal år sedan. Vägen från Silvervägen var närmast att likna med en kostig. Det var större risk att köra fast efter vägen med bilen än vad det var med skotern uppe på fjällbranterna.
Har du nå GPS spår?Solgropen är ju ett jävligt fint ställe och inte speciellt långt dit heller.
Finns mkt fina backar där
Jag fattar ingenting av MapSource, men om du har Skoterledskartan så är det till Måskejaure du ska ifall du vill till "Solgropen", dvs. bara raka spåret upp på Kabla från Årrenjarka, men håll höger när du börjar komma ut ur skogen.Har du nå GPS spår?
Ingen som har några bra konkreta tips som man kan ladda i gpsen?
Blir upp v10, blir minst fyra pers iaf.
När det gäller vägen så ja kan då inte vara värre än Ritsem Iofs så går det ju buss där med...
- Vägen är helt ok, såvida 50-miljoners-renoveringen som påbörjades i somras mellan Tjåmotis och Kvikkjokk inte sabbat det totalt? De har väl iaf upphört med lastbilskörandet där, iaf till Mars eller hur det nu var.
Till skillnad mot Ritsem-vägen så drevar denna inte igen och hålls generellt upp mycket bättre.
- Akta er för laserpoliser i Vaikijaure
- Någon km efter Sågudden, när det blir landskap av stormhärjad skog (dvs. kalt) och en ensammen liten stuga rakt norrut (vänster, sett i körriktningen) så är det ett ordentligt gupp som man bör sakta ned inför.
Hur är lederna upp mot Sulitelma i början av mars, brukar de vara kört nå mycket efter lederna då, eller blir det till att spåra med soppadunkar på kälken...väg renoveringen ligger nere för vintern men kommer igång igen i mars (?!) jag är en av dom lastbilschafförerna som har varit där i höst/vinter och mitt tips är att efter sågudden så sänk hastigheten annars kan de gå sönder mycket under bilen, vi har inte hunnit fylla igen lång schakterna utan bara fasat av dom.
jag var upp nu i helgen å körde skoter och då var de inga större problem med vägen om man tar de lungt.
Hur är lederna upp mot Sulitelma i början av mars, brukar de vara kört nå mycket efter lederna då, eller blir det till att spåra med soppadunkar på kälken...
//Stugkamrat med berrob 2 mil före Kvikkjokk i Köpenhamn v10