Berrobs - Från Husvagn till Skotersläp

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Denna "tråd" var egentligen menat som tips i en annan. Tydligen blev det så mkt info att jag fick en egen tråd :)

Hur som helst så har jag slaktat en Cabby 572Ct med 1200Kg totalvikt.
Målet från början var attt bygga den ca 5 * 2,4 Meter för att enkelt kunna få med 3-4 Maskiner eller två och en pulka.

Efter att ha räknat en del på detta så kom jag fram till att tjänstevikten skulle bli alldeles för hög.
Då jag har BE körkort så är jag mån om att dra släpet lagligt... (varför? överlast är dyrt, Vid mer än 50% överlast är det åtal)

Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Sv: Projekt: Från Husvagn till Skotersläp.

Då jag väl fattade beslutet att behålla ursprungsmåtten till en viss del (längen) så började man fundera över hur man ska förstärka ramen.
Bodelen i husvagnen förstärker ju till vissdel hela konstruktionen. I en del vagnar fortsätter denna del upp till en meter efter ramen...

Målet var att få vagnen så stark som möjligt utan att lägga på för mkt vikt. Till en viss del har detta få stå tillbaka av ekonomiska skäl, eller rent av snålhet :)
Varför?

Jo, fick tag i 60*40*3mm balk till rätt kurs. Det finns bättre val om man vill hålla nere vikten.

På bilderna nedan ser ni vart förstärkningarna är gjorda.

Drag och tryckbanden är förstärkta med 3mm plattjärn som svetsats ihop med gamla balken. (blåa linjer)
Vid axeln är ramen förstärkt med en 4mm plåt som är bultad i ramen och axeln. ("Inringad" i vitt)
Denna förstärkning är utskuren på ett skärbord och är väldigt exakt.

Övriga förstäkrningar som är gjorda är två balkar tvärsöver samt balken som löper längst med ramen i mitten.
Tidigare satt där en träplanka !

Ramen är även breddad delvis. Främre och bakre balk hade denna bredd orginal.
Men däremellan så fanns det ingenting.

Breddningen är bultad i ramen.

Attachments

Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hur dyrt och billigt är det då?

Billigt är kanske fel ord.

Inköp av vagn 500kr.
Div försäljning från den = -1500kr (hittils)

Nya stötdämpare 1100kr.
Ny påskjutsdämpare, div annat 1100kr.
Div stål 600kr.
Färg och penslar 600kr
Plyfa 2400kr
Lysen+kablage 1200kr.
Div plåt utskuren och klar 300kr.
Kapskivor, svetspinnar 1300kr.

så hittils säkert minst 8000 kr + alldeles för mkt arbete :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ja då var släpet i princip klart. Har vägt det nu och som jag misstänker så blev det inte super lätt :( 400kg tjänstevikt. Skärmarna måset göras om ska fixa en bild på det sen.

Men 800Kg i last är ändå rätt ok.

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Ja då var släpet i princip klart. Har vägt det nu och som jag misstänker så blev det inte super lätt :( 400kg tjänstevikt. Skärmarna måset göras om ska fixa en bild på det sen.

Men 800Kg i last är ändå rätt ok.
hihi ja du får du upp en yamaha o en bob sorry vara bara tvungen :p nem men seriöst det ser rikitigt bra ut inte så farligt dyrt heller men det är nog ett par timmar i garaget

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Här kommer bilden, skärmarna skall bli lägre, men detta får duga till regbesiktningen... Tyvärr så är chassit rätt smalt också så hjulen inkräktar en del :(

Men men får duga tillsvidare. Har ett boggievagn som ska få nya axlar som är 4,5 meter långt :) Det får dock vänta till sommaren.

Attachments

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Kul o se hur ni gör. jag håller oxå på o ska bygga av ett husvagns chassie sitter o funderar på vart jag ska förstärka ska försöka få den 6m lång o 2.20 bred.

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Kul o se hur ni gör. jag håller oxå på o ska bygga av ett husvagns chassie sitter o funderar på vart jag ska förstärka ska försöka få den 6m lång o 2.20 bred.
Vad har du för totalvikt om du ska bygga så stort? Räkna med att vagnen kommer väga 500kg och fyra skotrar (antar att du ska ha det) väger typ 1100kg fulltankade. Så du behöver minst 1600 i totalvikt för det. Ett tips bara.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Beror ju på hur chassiet ser ut. Är det ett nyare chassie? Liknande det jag har eller ännu äldre?

Det är drag och tryckbanden du måste förstärka. Sedan där axeln är. Breddningen finns det en uppsjö med lösningar på, jag har bultat dit min breddning. Nu fick jag tag på billigare fyrkantsprofiler så jag valde dem.

Köper du nytt se till att tänka på vikten väl stora profiler och mindre tjocklek. Stadigare och lättare. Ska du ha tung last och stort släp MÅSTE du sitta och räkna på kilona.

Jag körde med 60*40 profiler 3mm tjocka. Sedan drag och tryckband förstärkta med plattjärn 3mm svetsade 50% av ytan (tog tid kan jag lova).
Axeln special förstärkning med 4mm plåt, utskuren på skärbord. På ett tex 6*2,4 vagn så får du ju 14-15 m2 plyfa också... (om du väljer en sådan lösning)

Om ditt chassie är 6 meter redan nu så skulle jag förstärka drag och tryckbanden, svetsa på några tvärstag och sedan bygga OVANPÅ chssiet med aluminumprofiler som bultas ihop med varandra och chassiet...

Det lär dock kosta en slant, men lätt blir det :)

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
det r en boggie vagn från 1980 med kopplad boggie som jag fattat e första axeln 1ton o andra 1.5 o jag ska nog förlänga den framåt mot där gasolboxen satt.
Ska ta nått kort så kanske ni kan komma med lite bra förslag:)

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Vad har du för totalvikt om du ska bygga så stort? Räkna med att vagnen kommer väga 500kg och fyra skotrar (antar att du ska ha det) väger typ 1100kg fulltankade. Så du behöver minst 1600 i totalvikt för det. Ett tips bara.
jo ska ta o räkna lite såg att jag får dra 2.2t med bilen med E kort så e väl bara o ta sig en funderare:hmmmm2:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo men om du bygger på något gammalt så hoppas jag att du har papperna på den också. är den avreggad är det en helt annan procedur. Sen blir totalvikten det som vagnen var godkänd för, om du inte kan fixa intyg från tillverkaren att den ska hålla mer...

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Gott! Byggde en liknanade sak i sommras!

Flyttade bak "grimman" ca 50 cm för att den inte skulle bli så sladdrig!
Styvade även upp med lite egenhändigt bockade balkar i 2mm pansar ;)

Tot.vikt: 1500
vagn vikt: ca 500
Boggie vagn.

Använd som biltrailer i sommras :)

Men är det verkligen så dryga böter på överlast?
Fick för mig att det skulle bli "billigare" med överlast än olovlig körning!

Kanske man skulle ta e kortet och regga om vagnen till 1780 :p