Krängnings hämmare V-max

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Som topic lyder.

Är de nån som tagit bort dom på sin v-max,sx,xtc,sxr osv? Hur får man bort dom, en kompis har försökt ta bort dom men ej lyckas, är de gormit? :hmmmm2:
 

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
Som topic lyder.

Är de nån som tagit bort dom på sin v-max,sx,xtc,sxr osv? Hur får man bort dom, en kompis har försökt ta bort dom men ej lyckas, är de gormit? :hmmmm2:


ja jag undrar precis samma sak. hur får man bort dom? tänkte sanbb ta bort dom och testa men var lite trångt där med trippelpiporna
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det borde väl bara vara att plocka bort ena krängningshämmarstaget?
Så gör man iaf på bilar, när man vill köra utan krängare.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag menar de korta, lodräta stagen från krängaren till framvagnen. De som kallas "klapperstag" i bilvärlden. Det räcker att plocka bort ett sådant, så har man deaktiverat krängaren. Som kan få sitta kvar.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Går inte att bara plocka bort stagen, då sitter hämmarn lös. Kommer inte ihåg exakt hur det var med det där nu men när jag plockade bort den på min srx -01 så kapade jag av stången pga den inte gick att dra ur den, den är ju böjd på båda sidor
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Viperhauck: När du hade kapat av gick de att dra ut staget då eller? man måste väl lossa stagen inni från också eller är de en ända stång rakt igenom?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det borde väl räcka att man tar bort staget på ena sidan? Då har man deaktiverat kränghämmaren. Funkar på bilar, men där är iofs krängarens vikt försumbar. Det skulle ju (i teorin) kunna vara så på en skoter att krängaren stör fjädringens funktion, om den sitter kvar bara i ena bärarmen.

Eller så gör man som jag gjorde på min gamla Skidoo, tar lös krängaren på båda sidor och stripar fast den i baljan (borrade hål). Iofs en annan konstruktion på krängaren på en yamaha, men det kanske kan gå.

Ska kolla om jag tar mig ut till garaget ikväll.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Jag tog bort min hämmare på sxr:n och jag kapa bort skiten helt enkelt. Framvagnen blir mer inviduel(stavning?) Altstå om ena skidan kör på en grop el knöl så fjädrar ena sidan bara ist för att hela skotern ska röra sig. Hela framvagnen blir mjukare och rörligare. Man måste därför ( Om man inte vill tippa i varje kurva) spänna på fjädrarna i fram eventuelt schimsa om dom. Det fungerar fint. Men ännu bättre med fulltställbara öhlins 36:eek:r :D
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
på min viper behövdes det då inte kapas nått det är bara ta bort locket som e popnitat runt staget på båda sidorna och sen e det bara att dra ut skiten
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
ja exakt..
borra bort dom 4st stålnitarna på varje sida om buken..
ta sen bort plastgenomföringen bakom den lilla rektangulrära plåten..
sen är det bara trixa ut den.. kan vara jävligt :evil:..
men det är så det går till..
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
hahah nä har fan inte haft orken att ta bort dom än xD är väl lite slöö:)
haha. okay.. jag har inte tagit bort dom heller då jag märkte att ena niten gömmer sig bakom bukbaljan :D
så det blir att vänta med det.
inte kommit så pass mkt snö nu heller.. men kallt utav fan är det.
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
haha ja det är ju inte sommar direkt..
hemma i övik efter havet så var det 24 igår.. så nog känns det.
nä men nu fick jag till min skoter oxå.. nu går det på hela registret iaf..

jag e helnöjd :D