Dåligt utbud på begagnatmarknaden?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Tycker det är för årsttiden (sent november) ruskigt dåligt med maskiner ute för försäljning?
Beror det på att folk inväntar snön innan de säljer, eller tror ni något annat spelar in?
Sämre ekonomi, vilket leder till att färre byter skoter?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jadu. måste vara att folk inte prioriterar att sälja nu och många måste vara nöjda med maskinerna. Finns en enda nytro xtx som en privatperson säljer ute på blocket nu. Känns konstigt.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Kanske att nya '10-or är mycket pengar så man kör sin "gamla" en säsong till. ??

D

Draken

Vad jag har hört så är det inte så värst dålig omsättning av 2010-maskinerna ändå,trots prislapparna.

Men begmarknaden är inte rolig nu,kanske var dumt att sälja den man hade.
Kanske slutar med att man åker et340 i vinter. :rolleyes:

Fast ingen ide att oroa sig än,men har man ingen ny maskin inom 2mån så får man hoppas det kommer en liknande utförsäljning som ifjol på helt nya maskiner.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Draken,

Har också hört att 2010-maskinerna sålt relativt bra hittills.
Dock så är det ju sanslöst dåligt utbud på t ex 05-07or på blocket.
Letar Switchback/Crossfire -06 eller liknande skotrar, det finns knappt en enda och dom som kommer ut verkar tro att deras pipor och boggieskenor är gjorda i guld!

Tur man inte har sålt skotern än, då hade nog paniken varit över mig...

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Problemet som uppstår när det utbudet är så litet är att priset blir så jäkla högt på de maskiner som ligger ute.

Det är väl bara att ha is i magen och avvakta, går ju som sagt ingen nöd på mig då jag fortfarande har min kvar :)

D

Draken

Dock så är det ju sanslöst dåligt utbud på t ex 05-07or på blocket.
Det är nog bättre utbud av dom än av -09or. :(

För övrigt så är det sjukt illa att det inte går att söka på årsmodell på snöskotrar/blocket,mycket störande.

Edit: Var tvungen tipsa blocket om att dom skulle lägga in den funktionen,får väl se om dom nappar på tipset.:cool:

Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tror nog många inväntar snön som är ganska sen..ser nu..nu börjar de ramla in maskiner här istan då snön har börja falla:) har kommit 3dec nu så:)

tror dock inte folk verkar så blyga när de gäller köp av ny skoter då förra året såldes typ hur mkt som helst,nästan rekord år...
tror även i år att de blir lika..om ja inte har för mig helt fel så var alla nytro XTX -10 slutsålda här istan..våran ÅF kunde bara fixa från en annan ÅF...

men håller med..de är dåligt med grejer.. finns 2 par dubbelrör till IQ ute på blocket (jaa ja vet de finns tre annonser.men ett par är sålda) och förra året vid den här tiden fanns de säkert 5-6 par pipor...osvosv:)*

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Är ju ungefär samma för som bilmarknaden. Det är inte så många som säljer sina beg.bilar just för att inte många köper nya bilar. Samma sak med skotrarna.

Klart det säljs nya skotrar men inte i samma omfattning som t.ex förra året.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Ganska bra att det är litet utbud, då är det ju större chans att man får sålt sin leksak :)
Perfekt eftersom min ska bort!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo dom sköt ju sönder marknaden med sina prishöjningar på skotrarna. Tror ni dom sänker nästa år nu när dollarn har sjunkit ? knappast.

Samma sak med reservdelar man blir ju förbannad. Monteringskit mountainskidor två bultar några distanser: Sverige 556kr, USA 26$. Öhlinsdämpare !! Sverige 10 000kr, USA 4900kr... billigare att köpa dom i USA och ta hem till Sverige...

Men nog finns det ändå en hel del beggat..

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Jag har följt andrahandsmarknaden i flera år. Den situation som just nu är har jag aldrig upplevt. Det känns som vi befinner oss i ett systemskifte där lite äldre maskiner i lägre prisregioner är mycket svårsålda samtidigt som mera moderna maskiner, 1-3 år försvinner snabbt från hyllorna. Jag har letat stenhårt efter en Renegade 800 (08 eller 09) eller en XTX (09) och det har varit som att leta efter sand på Nordpolen.
Idag så, bildligt, trillade jag över en XTX på HEDs. Den hade precis kommit in. Jag reserverade den på stört och åkte och hämtade min Venture. När jag kom tillbaka fanns det två presumtiva köpare i affären som undrade om jag verkligen ville ha den ;-)
Det är en grym marknad just nu om man vill ha en modern, bättre begagnad skoter. Lycka till där ute.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Marknaden för begagnade maskiner är fortfarande torr, som Sahara!

Skulle ju vara trevligt att hitta en skoter nu snart :D

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Slängde ut min SRX på skoj för att se om den gick att sälja, 6 timmar senare var den såld per telefon. Stor efterfrågan men mindre utbud...

D

Draken

Nu börjar det snart bli panik...var f-n är 09-10 skotrarna till bra priser?!

Massor med snö,bra isar,ny hjälm.......och ingen skoter. :doh: