Linjär vs progressiv fjäder.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Satt och funderade lite på dämpare och fjädrar nyligen.

Jag har progressiva fjädrar på min Pro X, varför väljer man att ha det?
Vad är fördelarna/nackdelarna med progressiva och linjära fjädrar?

Denna förklaring googlade jag fram, men jag vet inte om det ger så mycket:

En linjär fjäder: Kraften som krävs för att trycka ihop fjädern ökar linjärt med komprimeringslängden. Dvs. F=k*x (F: kraft, x=sträcka, k:fjäderkonstant)

En progressiv fjäder: Kraften som krävs för att trycka ihop fjädern ökar ollinjärt med komprimeringslängden. Dvs. F=k*x^c där c>1.

Men jag vill ändå vet vad man vinner på att ha en linjär respektive en progressiv på skotern.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Med en progressiv fjäder, (brukar synas som att fjäden är tätare lindad ett par varv i ena/båda andarna), kan man få ett mjukområde i början, bra för att få en komfortabel maskin men den kommer att kränga mer om den saknar eller har mjuk kränghämmare.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Är det inte lite märkligt att det sitter progressiva fjädrar på min Pro X 440 -03 som faktiskt är en "racemaskin"?

Inte för att jag bryr mig, tycker den är stenhård i fjädringen ändå :p

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Är det inte lite märkligt att det sitter progressiva fjädrar på min Pro X 440 -03 som faktiskt är en "racemaskin"?

Inte för att jag bryr mig, tycker den är stenhård i fjädringen ändå :p

Lät ju "bra"..

Nej men fördelen är ju som ni säger; En progressiv fjäder = mjuk fjädring första biten (tar bort de mindre guppen) sen blir det bara hårdare och hårdare fjädring.

Linjär fjäder = "lika hård" fjädring hela vägen.