Vad är....

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Squish bandet är en del av förbrännings rummet vad jag då vet, klämmspalt vette tusan, har nästan inte hört det namnet tidigare

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
squishen mäter du såhär:

du tar en ganska tjock lödtännbit och böjer den..trär in den igenom tändstiftshålet sen få den längst ut i kanten av cylindern (om man kollar på toppen så är de först fräst ner en bit på 1cm typ runt hela.sen kommer själva förbränningsrummet så att säga..) det är de avståndet mellan kolv och den där kanten man ska mäta.. för att mäta de så gör man som jag sa.sen drar man i snöret.då plattas tännet till och du drar ut den och mäter hur tjockt de är..då har du squishmåttet på motorn..

klämavstånd är de minsta avstånd från kolvtopp till topplock? vad menar du då?:)

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
squishen mäter du såhär:

du tar en ganska tjock lödtännbit och böjer den..trär in den igenom tändstiftshålet sen få den längst ut i kanten av cylindern (om man kollar på toppen så är de först fräst ner en bit på 1cm typ runt hela.sen kommer själva förbränningsrummet så att säga..) det är de avståndet mellan kolv och den där kanten man ska mäta.. för att mäta de så gör man som jag sa.sen drar man i snöret.då plattas tännet till och du drar ut den och mäter hur tjockt de är..då har du squishmåttet på motorn..

klämavstånd är de minsta avstånd från kolvtopp till topplock? vad menar du då?:)
Jag antar att du egentligen menar 1mm? Tänkte att det är svårt att slinta o skriva cm istället mm men att du säkert menar mm ändå...

Iaf, kanske lättare att greppa om man ser på bild.
Squishen/klämmspalten på bilden är måttet 1,40mm , dvs höjden på "kanten" runt toppen.
Squishbandet är måttet 15mm...

Last edited:

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Klämspalt har man ju hört tidigare, vet dock inte varför folk blandar svenska o engelska : p

enligt mitt tycke och det jag alltid följt är "squish" då man mäter avståndet mellan kolvtopp och toppen i förbränningsrummet/topplocket längst in mot cylväggen....

"Squish band" hur bred själva squish bandet är från kanten av förbrännings rummet och ut till dommen..

Vars kommer klämspalts uttrycket ifrån om man ändå andvänder ordet "Squish" i sammanhanget!!! : p det blir ju bara förvirrande!! : p