No-slip hjul. Vilka ska man ha?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Va ute på stenmarks maskin för ett tag sen, funderade att jag ska beställa en matta snart.
Blir en Fullclippad matta 38mm.
sen började tänka efter dom man ska ha no-slip hjul. kikade lite på det. blev inte alls klok.
Har en xc700sp(edge chassit) -01 std,delning. va ska jag ha för hjul till den?
fanns 8-9-10kugg samt en massa tum storlekar.
så man frågar här istället.
/N:beer:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
8kugg hade jag tagit:) då blir skotern samtidigt nerdrevad något...tror de sitter 9kugg original på din skoter..
enda du måste kika är hur din axel är..alltså hur tjock den är så att du får rätt storlek på hålen i drivhjulen:)

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
8kugg hade jag tagit:) då blir skotern samtidigt nerdrevad något...tror de sitter 9kugg original på din skoter..
enda du måste kika är hur din axel är..alltså hur tjock den är så att du får rätt storlek på hålen i drivhjulen:)

tack för det.
Någon annan som vet hur tjocka min axel är?
eller måste man söka själv =)

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
lägg dig ner och mät så vet DU exakt.... var in och kollade på sprängskissar men det står inte där vad den har för diameter....
det är då 9 tänders hjul orginal på den
Sen när du mätit den så skriver du en rad vad det var för mått här så andra vet det till senare tillfälle

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
polaris har 1" axel, så det är art:nr 84-2575-8 du ska ha från stenmarks till din polaris, och det vet jag utan att gissa

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ja inte jag som ska ha. Jag har den vanliga drivaxeln på min maskin.
Men polaren köpte en matta till sin X2 som var för non-slip. Smartast borde vara att skaffa en annan matta.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Mattan har ju klackar för "vanlig" drift även om alla luckor är öppna för non-slip? Annars går väl som förmodat en XR axel dit..

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Men polaren köpte en matta till sin X2 som var för non-slip. Smartast borde vara att skaffa en annan matta.[/quote]

Om han har orginal axeln som pro x2 har så kan inte stenmarks ta hem non-slip till den iallafall, han sa även att polaris själv inte hade några hjul till den drivaxeln.

Så sitter han med orginal drivaxeln så måste han nog byta hela drivaxlen för att hitta ett par hjul som passar..
Om det inte finns på någon sida och köpa, men det har jag svårt och tro eftersom att det inte ens fanns i polaris egna sortiment.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Ja inte jag som ska ha. Jag har den vanliga drivaxeln på min maskin.
Men polaren köpte en matta till sin X2 som var för non-slip. Smartast borde vara att skaffa en annan matta.

dom flesta mattor har öppna hål för non-slip.iaf alla mattor jag haft på mina skotrar...ändå har vissa av dom haft vanliga..så inga som helst problem att köra utan non-slip bara för att mattan har urtagna hål..bara se till att drivhjulen är rätt placerade om bredden mellan hålen i sidledes är andra än std mattan..annars äre bara å smacka dit:)

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Va ute på stenmarks maskin för ett tag sen, funderade att jag ska beställa en matta snart.
Blir en Fullclippad matta 38mm.
sen började tänka efter dom man ska ha no-slip hjul. kikade lite på det. blev inte alls klok.
Har en xc700sp(edge chassit) -01 std,delning. va ska jag ha för hjul till den?
fanns 8-9-10kugg samt en massa tum storlekar.
så man frågar här istället.
/N:beer:
Non slip varför, tror knappast att den kommer att rappa över har själv 38 fullclippad matta och väldigt lös mattspänning rappar aldrig!
Sen får du antagligen kapa skenorna, lite mer jobb bara................
/
Bola...........

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
Non slip varför, tror knappast att den kommer att rappa över har själv 38 fullclippad matta och väldigt lös mattspänning rappar aldrig!
Sen får du antagligen kapa skenorna, lite mer jobb bara................
/
Bola...........

nog behöver han INTE kapa i skenorna på Edgen, 95% säker

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag säger som bola. Jag har heller inge nonslip å ganska slapp matta å inte fan rappar det nå trots lustgas. Jag har dock provat med 51matta å nonslip men fick kapa slidsen så mycke att dom vart nästan helt raka för att inte ta i kuggena på nonslippen. Med risk att slidsen tittar ut genom mattan. Vilket det gjorde en gång. xc700sp -01.