Renovering och mod av zl 500

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Hej! Lägger nu upp mitt projekt som pågått under en längre tid.:party:

Det hela började i början av maj 2008 då vi bytte bort ett par kinapuffar



Mot en kissekatt zl 500 årsmodell 1999.






(enda bilden som finns kvar då den fortfarande var orörd.)


+ då var: Motorn genomgången(Ny stator, kolvar), Ny bakre boggiedämpare, variatorkit, styrhöjare.:clap2:

- då var: Sprucken dyna, sprucken lyftbåge bak, 800 mil, sliten original matta, ingen dödmanslina samt resterande dämpare dåliga och original.:tsk:


Det första som gjordes var att tvätta upp motorn, lacka om röret med värmebeständig färg från biltema och montera galler för hålen i huven (också biltema).






(fortsättning följer)
 

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Kan bara inflika att det är det skönaste orginal ljudet jag har hört som kommer ut från dem där slutburkarna :hello:
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
snowmobileer: ja det är original.:) Och jag kan intyga att psycho har mer än rätt, riktigt härligt ljud!:rock:

Efter tvätt och lack så beställdes det ett nytt dynöverdrag och det blev omklädning av dynan.




Samtidigt så beställdes smådelar som jag glömt att nämna som en fjäder till pipan och en ny lampa fram samt ett nytt "dödmansgrepp".





Värt att nämna är att lyftbågen bak lagades.

Fortsättning följer
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
har själv en zl som jag har byggt om lite...kolla i mitt galleri här på forumet
Jag har sett din zl och du har verkligen lyckats!:) Blev det mycket jobb att modifiera dit framdämparna? Var det inte du som hade firecat huv och buk?
 

ZL_600

Välkänd medlem
Jag har sett din zl och du har verkligen lyckats!:) Blev det mycket jobb att modifiera dit framdämparna? Var det inte du som hade firecat huv och buk?
Tackar...Går inte att få dit framdämparna med originalspindlar för fjädern tar i spindeln så satte dit spindlar från en firecat också och då va de inga problem alls. Jo förut hade jag firecat huv och buk men gillar zr3 stuket bättre så de fick bli de istället.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Forts,
Skotern gick bra och många mil kördes innan jag började ledsna på de kassa, slutkörda framdämparna.:push:
Ringde till Luleå skoterdemontering och hörde vad ett par begagnade skulle kosta mig, 3000:- tyckte jag lät för saftigt.

Då jag går 2:a året på gymnasiet och har en väldigt begränsad ekonomi så blir projektet av variant budget.

3 dagar efter att ha ringt skoterdem så kom dessa ut på blocket



1200:- ett klipp i mina ögon då de inte ens var i renoveringsbehov.

De inhandlades den 17 januari 2009, varför jag kommer ihåg detta datumet kommer jag skriva om i nästa inlägg.

over and out!
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tackar...Går inte att få dit framdämparna med originalspindlar för fjädern tar i spindeln så satte dit spindlar från en firecat också och då va de inga problem alls. Jo förut hade jag firecat huv och buk men gillar zr3 stuket bättre så de fick bli de istället.
Okej:biggrin1: Jag höll nästan på att köpa ett par liknande dämpare som du har, men då ena var krokig så blev de dom som sitter på nu.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Ok:)

17 Januari köpte jag dämparna, och efter affären så körde jag en liten tur.

Med tjejen på efter en oplogad skogsväg så nöp den.

:Cry:

Det var inte kul! Man vill ju inte behöva stå och skruva mitt i sesong. Orsaken var -25 grader natten innan och för lite varmkörning.:eek:

Här är bilder från reparationen:






(gammal/ny)


Med nya kimpex packningar gick liket igång



Men dessa höll inte länge..



Vi stoppade tillbaks gammelpackningarna och det blev inte så mycket mer skruvande den vintern.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Dock så kunde man inte låta bli att uppgradera lite efter sommarjobb:biggrin1:

En beg matta med 32mm kammar införskaffades



Men medans boggien var ute så hittade vi en spricka, detta svetsades
(det vita)




Sen så hade jag sådan tur att en klasskompis skulle sälja sin powder special-99, och jag lyckades byta till mig hans skidor mot mina ^^



Det som hände sen var byte av drev. Från 20/39 till 18/40:rock:



Innan jag är klar för den här gången så ska en 6" höjare på och mattan ska skruvdubbas. Själva höjaren har jag inte beställt ännu men en längre stålomspunnen bromsslang, en gaswireförlängare och ett paket dubb ligger och väntar i garaget. :)
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Så. Här kommer en liten uppdatering. Styrhöjaren åkte på och även bromsslang, gaswireförlängare+ skruvdubb.



Jag blev inte nöjd med höjaren då dynan är så låg och jag personligen tyckte att det såg skitfult ut. Den åkte ut på blocket och den gamla kom tillbaks på plats. Dock så har jag kvar gaswireförlängaren och den stålomspunna bromsslangen:cool:

Efter ett tag och en del skoteråkning så blev jag inspirerad av "zl 600" här på forumet. Han har stoppat på firecatdämpare på sin zl och därför fått upp buken från marken litegrann. Dock så har han modifierat den genom att slänga på zr:ens a-armar och f-seriens spindlar.(Hoppas det är ok att jag laddar upp en bild)



Tanken var att göra ungefär samma sak, men eftersom det är mitt i vintern så vill jag slippa skruva. Det blev helt enkelt bara ett dämparbyte.









En ny rem ska på och sen blir det provkörning till helgen:dance:


Planerat till sommaren är: Byte av boggiedämpare, både bak och fram. Nya fjädrar i boggie. Flytta ner boggie
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Yes! Kändes lite häftigt att slänga på dom på en gammel-zl. De kommer från en f6:a 2006 :D