Klonkar till vid inbromsning samt nått med variatorn. ?

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Som sagt det klonkar till vid inbromsning..det kan det vara i boggien , den bakre armen som slår staget som sitter framför. men låter som det kommer från kring drivaxeln..

Sen idag när jag körde stannade den vid 70km/h gick inge fortare körde så kanske 20 m sen for hela övre delen av remmen.

Kanske är dags för en variator renovering eller är det nån ide på desssa variatorer ?? finns det färdiga kitt som till skidoo ?

Ingen i luleå området som kan tänkas ta hand om detta för en liten slant då jag sett att det krävs lite special verktyg..

mvh//Niclas

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Om du nyligen har V-kittat maskin eller liknande så att du har varit och skruvat i viktarmsbultarna då kan du ha dragit åt dom för hårt så att tornen på variatorn klämmer på korset. och då kan det vara så att Korset fastnar i ett läge sen när du då bromsar in då sitter korset kvar medans vikterna slutar trycka på, då när korset släpper från tornet då smäller det till ganska rejält.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kolla så sekundären inte har pajjat , inre bussningen brukar allt som oftast vara slut ...

de går inte att dra åt bultarna för hårt då gängen tar slut innan ...

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
polaris har iaf ett så kallat glapp på bromskivan vilket kan smälla till ibland...
primären behöver du inge specialverktyg till..dock lite knepigare med sekundären..
kika så att alla rullar och allt är fräscht i primären...

fixa till de å testa..låter som att någon av variatorerna fastnar på ett ställe när de både smäller och du kan inte köra nå fortare....

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
har nu efter lite fundering insett att det borde varit sekundären som inte växlade ut.. skotern varvade bara 7400-7600 ungefär... detta tillsammans med att den endast gick 70km/h och att remmen small på det sättet den gjorde (den skalade av alla räfflor, delades på mitten längs efter om ni fattar) eller är jag ute och cyclkar..

Så klonket är ganska vanligt då ?? den hände nästan vid varje inbromsning och vid 1-2 starter... ??

mvh/

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
min klonkar i princip alltid då jag startar , de är glappet i DD dreven som gör det , men jag har aldrig tänkt på det vid broms ...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag har haft EXAKT samma fel på min F7a.

Lösningen va dock simpel. Jag hade glömt en tändstiftshylsa under huven. Varje gång jag bromsade flög den in i variatorn.

Chansen att deä r samma för dig är väll 0,001%. Men kolla ändå;P

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Det där med att den inte varvar mer än 7800 kan vara att rullarna i sekundären är slut och därför inte växlar rätt.

"Kloncket" är nog DDn för de känner jag igen.

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
ok.. skall ändå kolla upp klonket men det låter ju som att det är så lite original. Sekundären skruvas av i kväll och skall väll sedan isär och helrenoveras. tror jag tar primären i samma veva så allt är frescht...

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
ok.. skall ändå kolla upp klonket men det låter ju som att det är så lite original. Sekundären skruvas av i kväll och skall väll sedan isär och helrenoveras. tror jag tar primären i samma veva så allt är frescht...
Se till att ha en välfylld plånbok eller goda kunskaper i engelska för det blir inte billigt med totalrenovering av båda variatorerna :)

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
den nyare sekundären, från en f7 -06, är inhandlad och renoverad så den är tightare än ny.
Men efter turen i akka igår så funderar jag fortfarande över klonket vid inbromsning. det låter som att det kommer från diamonddriven och jag inbillade mig att jag kände det i vänsterfoten med... skall det verkligen vara så börjar bli skeptisk?
Dock så gick M7:an riktigt bra när man vart varm i kläderna och inga fastkörningar gjordes utom då det stog träd ivägen..