Passar ett mc eller bilbatteri till en skoter?

lillefar

Ny medlem
30 nov 2009
2
0
1
Skellefteå
Har just blivit med min första skoter, en gammal ockelbo 4000. Den hade inget batteri men startar bra med snöret. Däremot vore det ju skoj att kunna använda sig av elstarten, när det nu finns en sån.
Men eftersom jag knappt vet om skotern går bra, eller som elstarten funkar så vill jag inte slänga ut massa pengar på ett batteri.

Jula säljer billiga mc batterier och jag har ett ganska nytt bilbatteri hemma, kan man använda sådana?

Mvh Erik

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
bara smacka dit om de finns plats=) och de brukar de finnas..inga problem alls:) ju större ju mer kraft ju mer kan du nöta elstarten;) bara de är 12V i batteriet så äre lugna puckar:)

edit: fel av mig:) bara de är ett 12volts batteri... de är ju alltid lite mer än 12v i ett batteri så:)

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
bara smacka dit om de finns plats=) och de brukar de finnas..inga problem alls:) ju större ju mer kraft ju mer kan du nöta elstarten;) bara de är 12V i batteriet så äre lugna puckar:)

edit: fel av mig:) bara de är ett 12volts batteri... de är ju alltid lite mer än 12v i ett batteri så:)

haha ja 12 volt i batteriet då äre inte mycket kräm å hänga i julgranen:blink1:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Okey? Varför? hur?

att det går upp emot 14,8 (?) när man har motorn igång vet jag. Men stilla stående har jag inte hört att de ska vara nå mkt mer än 12v?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
De batterier jag haft brukar ge ca 13-13,4v utan att motorn är på, så länge de varit friska, och sen 14,8 när motorn får va med och ladda..

Acatar

Medlem
12 apr 2013
28
0
1
Dalarna
Har på min skoter ett batteri som inte ens klarar en kallstart, och det på en skoter som är rätt lättstartad. Endast när den blivit varm fixar den lite trött en start.

Tänkte att batteriet var slut, men när jag provstartade idag drog startmotorn runt motorn som en elvisp, ganska länge också utan att den saktade ner.

Hade ju tänkt ersätta batteriet med "ett som passar" från biltema, men tänkte nu att det är antagligen det förra ägaren gjort med befintligt batteri och satt i ett mc-batteri som inte ger nog startström i kyla.

Kollar man på tex biltema anger de inte startström i kyla. Måste jag vända mig till handlaren, som ju som oftast är skitdyr, eller finns det nåt bra alternativ för att hitta ett batteri som kommer klara kyla?

Skoterdelen tar 2000 kr för batteriet till ZX-modellerna. Det är lite väl...

Last edited:

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har på min skoter ett batteri som inte ens klarar en kallstart, och det på en skoter som är rätt lättstartad. Endast när den blivit varm fixar den lite trött en start.

Tänkte att batteriet var slut, men när jag provstartade idag drog startmotorn runt motorn som en elvisp, ganska länge också utan att den saktade ner.

Hade ju tänkt ersätta batteriet med "ett som passar" från biltema, men tänkte nu att det är antagligen det förra ägaren gjort med befintligt batteri och satt i ett mc-batteri som inte ger nog startström i kyla.

Kollar man på tex biltema anger de inte startström i kyla. Måste jag vända mig till handlaren, som ju som oftast är skitdyr, eller finns det nåt bra alternativ för att hitta ett batteri som kommer klara kyla?

Skoterdelen tar 2000 kr för batteriet till ZX-modellerna. Det är lite väl...
Jag handlade på Mekonomen. Gick visst på 950:- i vintras.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2