Allroundskoter -50tkr.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Letar en skoter som fungerar att dänga led, åka lössnö, grilla korv, och allmän busåkning på myrar och i skog :)

Har egentligen inga uppstyltade krav, mer än att fjädringen ska klara högt tempo på leden, samt att snöegenskaperna ska vara mycket goda och dessutom så vill jag ha en såpass modern körställning som möjligt.

Halvlång med 44as matta kanske?
Crossover eller rent utav en mountainmaskin?
Med det senare tappar man en del ledegenskaper, men hur mycket är det egentligen? Om vi jämför en Summit med en Renegade, eller en RMK med en Switchback t ex.

Tips, råd och synpunkter är mer än välkomna!

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
men nu du grabben, skulle du inte behålla skotern i vinter har du redan ändrat dig? (igen):eyebrows:
haha din ångest är inte att leka med!:afraid::argh:

men det är ju bra säg till när du vill att jag ska hämta släden!

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
ja skulle nog satsa på en skidoo rev 600ho då med 44as matta
eller renegaden dom går jävligt fint efter led samtidigt som det är en bra lössnö skoter. Vet att ja sett en bild där en rev 800 04 tog sig längre upp i en backe än en renegade! ;)
även switchbacken är fin tycker jag. finns många för 50! ;)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Den blir kvar tills dess att jag vet vad jag vill ha nästa gång, och den ska köra ett par månader innan det blir något byte :)

Vettefan om jag är så intresserad utav en kort rev600ho, men om ni säger att dom är bra i snön så kan det vara ett alternativ, dock är jag polarisfrälst och får svårt att åka skidoo ;)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Lägger min röst på en Rev Summit 600 04 eller helst 05. Det lilla du förlorar på led, med rätt schimsade dämpare då orginal är aningen för mjuka, kommer du uppskatta oerhört i lössnön...

Du kan frakta frugan, dra kälke, använda den som kapsylöppnare och en massa andra roliga saker, däremot ska man nog inte dra ledsladd med den då den blir lite för "lång och mjuk" i chassiet.

Även x-trim får en stark röst av mig.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Lägger min röst på en Rev Summit 600 04 eller helst 05. Det lilla du förlorar på led, med rätt schimsade dämpare då orginal är aningen för mjuka, kommer du uppskatta oerhört i lössnön...

Du kan frakta frugan, dra kälke, använda den som kapsylöppnare och en massa andra roliga saker, däremot ska man nog inte dra ledsladd med den då den blir lite för "lång och mjuk" i chassiet.

Även x-trim får en stark röst av mig.

Intressant inlägg där bcool, då jag faktiskt kollat en del på Summit 600.
Hur är de motormässigt, stabil och driftsäker? Hurpass mycket "smisk" tål en sån maskin? (det är ju trots allt en mountain).

X-trim blir för dyra om man inte ska gå på en 550, men jag är rädd att en sån blir alldeles för trött...?

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Tror inte du vill ha 550, jag har testat en skidoo freestyle 550 och motorn kändes ganska okej i lägre hastigheter men sen blev den väldigt trött. Kan tänka mig att den inte orkar allt för mycket i lite djupare snö!

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Nej, 550 blir det nog inte, det är inte värt att att byta ner sig så mycket i motorväg bara för att få något mer allround.

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Köp en switchback eller rmk, klart mest skoter för pengarna, lättkörd, smidig, går fint i snö, bra ledegenskaper trots längd, skön körställning, driftsäker ja, jag kommer nog inte på några direkta nackdelar..

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
SnowDevil,

Enda nackedelen är att det absolut inte finns några ute i rätt prisklass, och de som kommer ut verkar tro att skidorna är gjorda i renaste guld?

buchtasdf

Välkänd medlem
18 maj 2008
120
0
6
Haparanda
Du borde köpa en crossfire 7a om du hittar nån i 50000kr klassen. dom går bra som fan både på led och utanför. jag skulle ha köpt en sån utan tvekan, men de är ju jag.

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
lonmag, motivera gärna :)

En Crossfire vore väl okej, men då åker jag nog hellre BRP faktiskt :p

Jag har kört Renegade i 1 meter puder med kompisarna och den orkar bra om man håller hyfsad fart även om man självklart kör fast ibland. Det är ju ingen Summit, men den räcker ofta bra till. Nu kör jag med 38 mm matta på den vilket är bra. Ev. kan man ju fundera på 44 om man vill prioritera lössnö. Men med 38 mattan fungerar den väldigt bra på led också. Har kört en hel del led med damen & sonen bakpå och det har fungerat mycket bra. Den känns stark, bekväm & pålitlig. Har haft en stående i -26 och den har startat direkt utan problem.

Generellt tycker jag också att kvalitén /finish på detaljer känns genomgående bättre å Ski-doo & Yamaha än Lynx / Polaris / Artic Cat om man ser på maskiner som har några år på nacken. Idag, på nya maskiner, är inte skillnaden lika stor längre fast jag personligen tycker att Artic Cat "släpar" lite efter de andra iallafall på finish /passning i detaljer /delar.