Påbyggnad King-cab-2 skotrar

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Nån som byggt ? Bilder ? Info ?:hmmmm:

Funderar om man skulle fixa en påbyggnad för 2 skotrar.

Har mätt lite å de ska rymmas om man breddar 20cm/sidan och 1 meter bakåt, alltså inom laglig gräns..
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
har själv planer på att införskaffa pickup och renovera i sommar (hilux,taro,l200,b2600,king cab eller liknade) och har också funderat på samma sak, min tanke är det att bygga som en stor plattform ovanpå flaket, sedan ha en utdragbar uppkörningsramp, den sak då sitta på undersidan om plattån och ska då gå att dra ut, något sånt är min tanke iaf:)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag skulle ha byggt plattformen i en yttre ram av c-profilbalkar och tvärbalkar av c-profil samt täckt allting med någon form av plastmaterial.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Har 6 st 4 meters 4-kantprofil liggandes hemma så blir nog dom när jag redan har dom.

Uppe på har jag inte riktigt bestämt ännu vad de blir, men skulle tippa på plywood, för plast,plexi eller liknande är nog rätt dyrt om man ska ha tjocka skivor. Men ska kolla upp lite priser när de blir dax för skivor.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Fina projekt, har bara en tanke...
Fattar jag det rätt så bygger ni på flaket ovanpå lämmarna/sidorna på orginalflaket?
Blir det inte "onödigt" högt att få upp maskinerna, samt att tyngdpunkten/väghållningen knappast blir roligare av det?
Är det inte rel. "enkelt" att bulta lös flaket på t.ex. en KingCab...å sen kanske bygga(/köpa) ett eget flak i lämplig storlek...
Tänker på typ nåt sånt här: http://www.swedenoffroad.com/sv/reportage/ttkristianstad071111/DSC_0134.JPG

Bara en tanke! :)
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ja, så kommer de bli. Jepp, tyngpunkten kommer bli hög som tusan. Får väl se om de funkar annars är de bara och riva och börja om.

ja, flaket sitter bara med 4 bultar så de borde inte vara några problem, de ända man måste göra är ju att sätta dit baklysen m.m på det "nya" flaket då..
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Ja, så kommer de bli. Jepp, tyngpunkten kommer bli hög som tusan. Får väl se om de funkar annars är de bara och riva och börja om.

ja, flaket sitter bara med 4 bultar så de borde inte vara några problem, de ända man måste göra är ju att sätta dit baklysen m.m på det "nya" flaket då..
äääh bodin har ju så, så varför skulle det inte funka? ;) nä men du har inga bilder på "bygget" ?:)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
hur går det med era projekt?
en sak ni bör tänka på är att det egentligen krävs en reggning av denna påbyggnad oavsett om den byggs på det befintliga flaket eller inte..

Edit: gäller altså FAST MONTERAT, är det en tillfällig påbyggnad som går att lyfta av/på räcker det med att det sitter fast ordentligt.
kan vara ett litet kryphål att tänka på.

tänk oxå på bilens lastvikter..