Dubbelgas - Vad tycker du?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Finns det någon här som använder dubbelgas?

Många som har moutainmaskiner kan ju har behov och man ska kunna skråa/hård burka.

Finns så många tillfällen då jag svurit över inte att ha nått till gasen.

De flesta gångerna resulterar ju i en fet fastkörning också.

Du som har eller har testat, skriv en rad.

Thanks!

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Gillade verkligen tanken förut och har varit nära ett par gånger, tills jag såg några saftiga gashäng på tuben. Med öppet tändsystem litar jag inte på nödstoppen heller till den grad att jag vågar riskera nåt. :tape:

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
Finns det någon här som använder dubbelgas?

Många som har moutainmaskiner kan ju har behov och man ska kunna skråa/hård burka.

Finns så många tillfällen då jag svurit över inte att ha nått till gasen.

De flesta gångerna resulterar ju i en fet fastkörning också.

Du som har eller har testat, skriv en rad.

Thanks!

En polare till mig kör med en eftermarknads vänster gas och har inte upplevt några problem med gashäng. Dock! , efter 1 säsong så använder han princip bara den vänstra gasen då han kört fast riktigt jävligt då han vill lägga ALL vikt på den vänstra sidan.

En tanke som kom upp i huvudet på mig var, jävligt intressant men 1000:- för att använda den i början och sen med tiden bara bli något som sitter i vägen, njaa. Smaken är som baken.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Här är jag.

Har inte hunnit testa det ännu mer än lite runt huset då jag precis monterat de. Men de verkar funka riktigt bra.

Byggde mig 2st kitt för 70 kronor. En till M8an och en till King caten. Ska bygga 2 till (en till MC600an och en i "reserv).

Åter kommer efter 12december då jag hunnit prova de lite mer.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
70 spänn för en dubbelgas!!!!!???

What, nu får du lära mig lite ser jag.

Beretta mer. :)

Bild?

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag har vänstergas, och använder den frekvent!
Har man vant sig med att den finns där så använder man den, inte bara vid fastkörningar!
Kan bli väldigt långt till höger handtag vid lite riktig skrååkning.
För att inte tala om hur skönt det kan vara att kunna vila höger tummen vid längre skoter turer!

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Jag har vänstergas, och använder den frekvent!
Har man vant sig med att den finns där så använder man den, inte bara vid fastkörningar!
Kan bli väldigt långt till höger handtag vid lite riktig skrååkning.
För att inte tala om hur skönt det kan vara att kunna vila höger tummen vid längre skoter turer!
Har du byggt den själv? Lägg gärna upp en bild, skulle vara väldigt intressant att se hur de ser ut:blink1:

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag har inte byggt den själv, det är en Goldfinger, men den skulle inte vara svår att kopiera:eyebrows:
Blir lite speciellt på Yamahaer med T.O.R.S eftersom höger gasen måste röra sig samtidigt.
Har aldrig upplevt problem med gashäng eller dylikt, bara torsen som bråkade i början, men efter att jag slakade lite på gaswiren så funkar det bra.

ska leta upp lite bilder!

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala

Här sitter den på Phazern med Pivarion!
Flyttade med vänstergasen när jag bytte skoter:hello:

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Ett bromshandtag ifrån en BMX + lite kreativitet för att få dit en fjäder i handtaget, en bit wire och en plåt bit vid höger gasen.
Skulle gissa att det går att bygga för under 70:-

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag byggde mig en vänstergas idag, ska ta å fota lite.:cheesy:

Lägger in lite bilder.

Får väl se om man kommer att använda den flitigt :)

Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Faaasen vad najs.

Klart man ska dubbelsgas. :becky:

Att inte ha dubbelgas på en Mountain maskin är ju som att ha en rallybil som bara går att sladda åt höger med..

Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har nu haft dubbelgas i lite drygt 2500 mil. Vänstergasen används i princip hela tiden då man sitter ner för att avlasta högern. Samt de gånger det blir riktigt svårkört inne i tajt terräng. Aldrig i vägen och alltid lika tacksamt när man har det.