portade cyllar, hur göra med soppan??

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
alltså ja förstår inte riktigt ditt språk:D
överströmar?
duration?
men om man bara portar toppen,
alltså de innebär väll att man slipar bort "kanter" eller hur ja ska säga?
Ändrar man porttider eller ngt sådant då??
trodde bara att de blev bättre "flås" genom motorn då.
För som du sa odysse så hade väll du kört enbart portat med en packning?
då borde väll jag också kunna göra de med dessa cyllar?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
överströmmarna /transferportarna är dom som tar upp bränsleluftblandningen från vevhuset ....

duration är hur många grader av ett vevaxelvarv som portarna står öppna ...
toppar portar man på 4-taktare ...
snygga till slipa bort ojämnheter brukar jag kalla "städa upp" blueprintning säger många och de ändrar inte porttiderna ..

jag har aldrig kört med enbart dubblapackningar , utan har även portat cyl på mina , har monterat dubbla utan att porta ngt på tex en M7 och de gav 6 hk med planad topp , några hk mindre än om man portar dom ...
...

gör en googling på 2-stroke så finnns det masssvis å läsa för den som är intresserad ...
 
Last edited:

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Självklart menade jag porta cylindern:D
Nu hajja ja inte de du skrivit som ja kopierat:S
Sa du inte att du hade åkt med en packning?
Menar du att du åkt enbart portat och med en packning eller 2?
Ni får ha överseende med att ja kanske verkar halvsliut i hövve:tongue1:
jag har aldrig kört med enbart en packning , utan har även portat cyl på mina maskiner , har testat utan att porta ngt på tex en M7 och de gav 6 hk med planad topp , några hk mindre än om man portar dom
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
blev ju gormigt skrivet :) , man har ju alltid en packning ... jag har portat cyl på båda men enbart den 05 jag nämde här har dubbla , min 03 har ochså haft dubbla då den var på 700 cc .......
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Jo deöstår jag å att man måste ha en packning, men de e ju skillnad att åka på en eller två packningar.
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Nu behöver jag lite mer hjälp:D

Har fått tag i cyllar och börjat montera ihop.
Men jag måste få hjälp med lite saker.
2 av slangarna på oljepumpen ska väll på "nipplarna" som sitter på insugsgummit?
Den tredje slangen antar jag ska sitta på oljeburken?
Om man tittar bak på motorn, alltså där alla ut/intag för vattnet sitter. Vilken ska gå vart?
Vilken ska gå till toppen, bak till kylaren osv?
Sen så går de ju en tunnare slang under motorn var ska den gå?
Ska den gå på "fuelrailen"?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
2 ska till gummina , den tredje ska gå till olje/vattenpumps axeln mitt under motorn , till oljeburken räcker aldrig den slangen ...'
man märker vars slangarna ska sitta , dom passar bara på ett ställe , kolla en spränskiss , den tunna ska från pumpen ska genom fuelrailen å sen upp på vevhuset
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
2 ska till gummina , den tredje ska gå till olje/vattenpumps axeln mitt under motorn , till oljeburken räcker aldrig den slangen ...'
man märker vars slangarna ska sitta , dom passar bara på ett ställe , kolla en spränskiss , den tunna ska från pumpen ska genom fuelrailen å sen upp på vevhuset
Jag får prova och se vad som passar vart.
Visst finns de sprängskisser här på forumet?
Har för mig att de va ngn som har några skisser i en annan tråd men kommer inte ihåg vilken de är
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Kan jag använda samma tändspole som jag haft till m5 motorn?
Eller måste de vara från en f7a de med?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tändspolarna passar imellan , även från äldre skotrar , jag låna ut min wildcatspole till en F7a å de funka perfekt
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
motorfästet eller vad de kallas. de måste vara från en f7a va ?
Min lär ju inte passa från 440?
Alltså den som sitte bakom primären så att säga.
Och ska ja ta bort den där biten på primären? sitter ju som en "bricka" där
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
tog en koll på sprängskisserna nu och ja ser att jag måste väll åka med 440 fästet om de ska passa i en 440? dom ser ju iprincip lika dan ut närmast variatorn. På f7an så fanns de ju ett till hål i fästet närmare sekundären.

Är de någon som VET hur de är?


Kollade i en projekttråd här på forumet och ser att han åker 440 fäste
så nu va de löst.

Men behöver jag en spec avdragare för att plocka av variatorn från 440 motorn, eller kan jag ta en "vanlig" på ngt vis och få ur den tro?
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Måste man bygga om pipan på 440/f7 -05?
Ja får fan inte dit den riktigt men ja har för mig att man inte ska behöva bygga om??
Ngn som byggt och vet hur ja ska göra om ja måste modda??