M8 snopro -09

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Är det nån här som har typ slp enkel pipa,boondocker,V-force och heavy hitters v-kitt åde på sin M8:a?

Har en kompis som vi monterat de på hans skoter, och vi har gormat lite med v-kitet, ni som har v-kitt på era maskiner hur mkt har ni viktat på.? Skulle vara nice att veta på ett ungefär, för stämmde då inte alls överens enligt instuktionerna precis. Vi har fått till de hyffsat bra men kanske går att få till bättre.

Och en annan sak, Vi skulle spänna fjädern i sekundären, men är de seriöst att de inte går att spänna? att man måste köpa ny hårdare fjäder till den? Tycker de var konstigt men men :p

Alla svar uppskattas !
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
jag har en crossfire 8 -09 med speedwerx grenrör,speedwerx pipa, boondocker, nerdrevad,ett annat v-kitt me justerbara vikter, jag kör på 060 remmarna,

jag har då inte ändra v-kittet efter jag monterade pipan grenrör o boondocker, hade bara v-kit och nerdrevning tidigare ställde då in v-kittet för det, orginal så låg toppeffekten på 7600rpm och nu flyttades den till 7900rpm, och toppvarvet ligger på 7900rpm efter montering av grejerna! tror vikterna väger som original, minns inte va dem vägde original men har bara flyttat vikten lite längre ut på vikten
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Okey okey, Men shit så lite, hade du topp effekt på 7600rph orginal och 7900 med trimmet?? satan vad lite de lät, men kanske inte varvar mer än så.

På M8:an så vägde orginal vikterna 77gram, och enligt insturktionerna "heavy hitters" så skulle man vikta HH vikterna lika mkt som orginal vikterna. Men de funkade då inte bra. Så vi vikta på mer än de och gick betydligt mkt bättre.

Men är det nån som vet hur helix åde fungerar på dessa M series ? Går de inte att spänna fjädern?

Jo och en annan sak, vet nån vad M8:an varvar ogrinal, maxvarv? powerpeak ?

Tack för svar iaf ! :)
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
powerpeaken ska vara på 7600rpm original och det var den då jag körde skotern i bromsbänk, 136,1hk vid 7600rpm original och blev 143.6 hk vid 7900rpm med speedwerx pipa, speedwerx grenrör och boondocker

samma motor i cf 8 och m8. jag hade 060 remmen och den sänker toppvarvet med ca 400rpm mot original remmarna så det gör skillnad vad du kör på för rem också
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Okey, låter kanonens ;) Kanske M8:an har lite andra varvtal tänkte för de är väl säkerligen inte samma drevning i CF/M series.

Gör remmarna så grymt stor skillnad i varvtal? shiiet :)
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
Okey, låter kanonens ;) Kanske M8:an har lite andra varvtal tänkte för de är väl säkerligen inte samma drevning i CF/M series.

Gör remmarna så grymt stor skillnad i varvtal? shiiet :)
drevningen har ju inget att göra med vars motorn har mest effekt..
och jag har drevat ner min så jag har samma drevning som m8/m7/m6/m5

jo 060 remmarna är ju för cf/m1000cc och och skall vara mkt mer hållbara också! men dom kostar 1900:-/st i år
 

heelion-

Medlem
2 jan 2010
32
0
1
Boden
Men vadå?
M8:eek:rna har ju enl tillverkaren toppeffekten vid 7900rpm?
min M8 varvar 7800-7900 när jag klättrar med den.
Och då är den standard än så länge;P
Men jag är sugen på allt som ni har på era maskiner:)
Vars har ni köpt era delar?

och jag tror att man måste byta fjäder på arctic, dom har ju olika färger på dom och har för mig att den oranga var hårdast om jag inte missminner mig.:)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
höjja/sänka varvet gör du med vikterna om det är det du vill men varvar din 7800-7900 så är det ju helbra.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
vilket varvtal peaken ligger på vet jag inte. men när det gäller vikterna så gillar caterna i regel att man ska lasta "basen på vikten" tungt och ha lätt i topparna.

sekundärfjädern på arctic "går" att spänna. även om det är dödstjorvigt.
man kan riva hela sekundären och sätta ett plastschims mellan helix och fjäder. shimset finns att köpa hos ac återförsäljare. ska du lika riva sekundären så installera ett toringtonlager/rullager eller "shift assist" som det kallas under fjädern också.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
de är ju de som är så roligt med hur man upplever saker.

För båda metoderna belastar ju motorn på olika sätt och de vissa upplever som rätt upplever andra som fel. Här finns det nog inget rätt eller fel utan mera personligt val. Själv vill jag ha tyngre på toppen iaf. Detta för att den matar hårdare när man då trycker full spya, men då får man lite mindre snappy känsla

Medan man kan säga att om man har lättare i toppen blir den lite mera snappy på gasen.

J